حجم فایل: | 31 مگابایت |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
طراحی دبستان با رویکرد معماری بیوفیلیک
چکیده
هدف اصلی این تحقیق طراحی دبستان با رویکرد معماری بیوفیلیک بود. روش تدوین این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و ابزار جمع آوري اطلاعات کتابخانه اي و تا حدودي میدانی انجام شد. با استفاده از مطالعات کتابخانه اي به بررسی سوابق موضوع در مورد مدرسه و معماري آن و نیازهاي یک مدرسه ابتدایی و با استفاده از معماري بیوفیلیک و بررسی نمونه هاي موردي به مطالعه ي نمونه هاي موفق آموزشی با معماري بیوفیلیک پرداخته می شود و همچنین به بررسی و مطالعه ي استاندارد ها و ضوابط درخصوص مدرسه و مولفه هاي مربوط به آن ها استخراج خواهد شد. ابزار جمع آوري داده ها در این چهارچوب نظري، بررسی متون و کتب و منابع و مقالات پژوهشی بود. نتايج گرفته شده از مطالعات اقليمي درقالب دستورالعمل هاي طراحي ونكات پيشنهادي درطرح جامع بدین شرح است: 1- استفاده از مصالح ساختماني سنگين، 2- استفاده از پلان هاي فشرده، 3- پيش بيني فضاهاي خارجي قابل استفاده درتابستان، 4- به حداقل رساندن سطوح خارجي ساختمان، 5-پيشنهادساختمان هاي گروهي يا بهم چسبيده (بافت متراكم) و 6- قراردادن ساختمان ها درحداقل فاصله ممكن نسبت به يكديگر. همچنین نتایج نشان داد که بهطور کلی از جمع بندی و دسته بندی فاکتورها و ویژگیهای مطرح شده تا کنون میتوان نتیجه گرفت که ویژگیها و مولفه های اصلی معماری بیوفیلیک به شرح زیر است: 1. تنوع و غنای حسی، 2. دسترسی مستقیم به طبیعت، 3.تداعی و تقلید از طبیعت، 4.مصالح طبیعی، 5.تبدیل پذیری، 6. چشمانداز (ارتباط بصری با طبیعت)، 7. پناه، 8. ارتباط اکولوژیک با مکان، 9. حضور آب و 10. ابهام و پیچیدگی (رمز آلود بودن فضا). با توجه به نتایج تحقیق اقدام به طراحی گردید.
واژگان کلیدی: مدرسه، دبستان، معماری بیوفیلیک، طبیعت
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق.. 1
1-6-تعاریف واژگان کلیدی تحقیق.. 6
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده 12
2-2-مبانی نظری مرتبط با محیط آموزشی کودکان. 13
2-2-1-مدرسه یک نظام اجتماعی.. 13
2-2-2-روابط انسانی و اهداف تربیتی.. 15
2-2-3-عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن. 18
2-2-4- مبانی نظری آموزش و پرورش مدرن. 21
2-2-4-1- ریشههای ظهور محیط تعلیم و تربیت مدرن. 22
2-2-4-2- مفهوم محوریت دانشآموز در روند تعلیم. 22
2-2-4-3- ویژگیها و ارکان نظام آموزشی شاگرد محور. 23
2-2-4-4- تعلیم جمعی و آموزش گروه مدار. 25
2-2-4-5-سیر تحول در دگردیسی شکلی کلاس درس… 27
2-2-4-6-سازگاری محیط کالبدی با دگرگونیهای آموزشی.. 30
2-2-4-7- مفهوم برنامهریزی فضایی در محیط آموزشی باز. 33
2-2-5-بررسی فاکتور های محیط یادگیری کلاس، چیدمان، نور، رنگ و…. 40
2-2-5-2- شاخصه های طراحی محیط آموزشی.. 41
2-2-6- یافته هاینظری مرتبط با فضاهای آموزشی کودک…. 41
2-3-مبانی نظری مرتبط با معماری بیوفیلیک…. 48
2-3-4-چارچوب تعامل در معماري بیوفیلیک…. 51
2-2-2-5- بیوفیلیک بهعنوان یک کیفیت محیطی.. 53
2-2-2-5-1-ضعف تولیدي محیطی.. 53
2-2-2-5-2-راهحل پلتفرم چندگانه. 54
2-2-2-5-3-کنترل براي رسیدن به اثربخشی.. 54
2-2-2-6-1-تعامل زیباییشناسی و اکولوژي در ادراك منظر. 55
2-2-2-6-2-اکولوژي، زیباییشناسی و منظر شهري.. 56
2-2-2-7- ارتباط فضاي شهري و طبیعت… 56
2-2-2-7-2-آنالوگهای طبیعی.. 58
2-2-2-7-4-روابط طبیعت-سلامت… 59
2-2-2-8-نظریههای بیوفیلیک…. 59
2-2-2-9- قواعد طراحی بیوفیلیک…. 62
2-2-2-10-ساختوساز به سبک بیوفیلیک…. 63
2-4-استانداردهای طراحی فضای آموزشی (دبستان) 65
2-4-3-تقسیم بندی فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی.. 65
2-4-4-تعیین مساحت زمین مورد نیاز برای ساختمان های آموزشی.. 69
2-4-5-آیین کار ایمنی در مدارس… 69
2-4-6-استاندارد ابعاد وسایل آموزشی.. 70
3-4-جامعه، نمونه ی مورد مطالعه و روش نمونه گیری.. 75
3-6-روش تجزیهوتحلیل اطلاعات… 75
فصل چهارم : نتایج (یافتههای تحقیق) 77
4-2-تحلیل نمونههای موردی داخلی و خارجی.. 78
4-2-2-مدرسه تیمایویی در کلمبیا 85
4-2-3-مدرسه اورستاد جیمناسیوم ، دانمارك…. 87
4-2-5-دبستان هاچ وارن باسینگستوک…. 94
4-3-تحیل و ارائه احکام طراحی با توجه به نمونههای بررسی شده متناسب با رویکرد معماری بیوفیلیک…. 103
فصل پنجم : نتیجهگیری و طراحی.. 112
5-2-1- ويژگيهاي طبيعي و اقليمي.. 113
5-2-2-موقعيت سياسي و جغرافيايي شهر کرمان. 113
5-2-3-1-توده هاي هواي مؤثر بر آب و هواي شهر کرمان. 114
5-3-عوامل محیطی پیرامون و تأثیر آن ها بر طراحی پروژه 116
5-3-1-فرم ساختمان دررابطه با اقليم کرمان. 116
5-3-2-جهت استقرار ساختمان. 117
5-3-3- تاثيرات اقليمي موثر در طراحي.. 117
5-3-4-خصوصيات كالبدي ساختمان ها در اقليم کرمان. 118
5-4-1- فاکتور های مهم انتخاب سایت… 118
5-6-نقشهها و مدارک طراحی.. 122
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1-مقایسه نظامهای آموزشی معلم- محور و شاگرد- محور (رجبی موسیآباد، 1388) 23
جدول 2-2- مقایسه ویژگیهای محیط تعلیم و تربیت شاگرد- محور و محیط تعلیم و تربیت معلم- محور. 26
جدول 2-3- چهار حوزه اصلی در طراحی محیط های یادگیری.. 41
جدول 2-4-سه تجربه در چارچوب طراحی بیوفیلیک بر اساس کلرت و کالبرس (2015) 60
جدول 2-5-الگوهاي طراحی بیوفیلیک و واکنشهای زیستی طبق نظریه برانینگ و همکاران (2014) 61
جدول 2-6- جزئیات طراحی شهر بیوفیلیک بر اساس مقیاس کلرت و کالابرس (2015) 63
جدول 2-7- برخی ابعاد مهم شهر بیوفیلیک (و برخی شاخصهای امکانپذیر) (بیتلی، 2010) 64
جدول 2-8-گونه شناسي ساختاري کلاس درس (جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه تهران، 1387: 14). 67
جدول 2-9- ابعاد میز و نیمکت (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي 1389) 70
جدول 2-10- ابعاد میز تحریر (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي 1389) 70
جدول 2-11- ابعاد صندلی میز تحریر (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي 1389) 70
جدول 2-12- ابعاد رخت آویز مدارس (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي 1389) 71
جدول 2-13- ابعاد قفسه لباس مدارس (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي، 1389) 71
جدول 2-14- ابعاد نیمکتهای پارکی (ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي، 1389) 71
جدول 4-1: تحلیل مدرسه فوجی بر اساس معیارهای معماری بیوفیلیک…. 84
جدول 4-2: تحلیل مدرسه تیمایویی بر اساس معیارهای معماری بیوفیلیک…. 86
جدول 4-3: تحلیل مدرسه اورستاد جیمناسیوم بر اساس معیارهای معماری بیوفیلیک…. 89
جدول 4-4: تحلیل دبستان نوماتا بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت (نگارنده) 93
جدول 4-5: تحلیل دبستان هاچ وارن بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت (نگارنده) 98
جدول 4-6: تحلیل مدرسه پاشالیس بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 102
جدول 4-7-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل تنوع حسی) 104
جدول 4-8-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل دسترسی مستقیم به طبیعت) 105
جدول 4-10-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل مصالح طبیعی) 107
جدول 4-11-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل تبدیل پذیری) 107
جدول 4-12-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل چشمانداز) 108
جدول 4-13-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل پناه) (نگارنده) 109
جدول 4-15-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل حضور آب) 110
جدول 4-16-کدها، احکام و توصیههای مربوط به طراحی با رویکرد بیوفیلیک (عامل ابهام و پیچیدگی) 110
جدول 5-1: خصوصيات كالبدي ساختمان هماهنگ، اقليم کرمان. 117
جدول 5-2: تحلیل سایت (نگارنده) 119
فهرست تصویرها
عنوان صفحه
تصویر 2-1- عناصر یا اجزای سیستم (صافی، 1390) 15
تصویر 2-2- هرم نیازهای مازلو (علاقه بند، 1394) 18
تصویر 2-4-پلان اتاقها و جایگاههایی برای آموزش کلی (منبع: نویفرت،1381) 32
تصویر 2-4- پلان جایگاه آموزشی با میزهایی برای 180 دانشآموز در 550 مترمربع (نویفرت،1381) 32
تصویر 2-5- چند نمونه پلان باز به همراه نحوه تقسیمبندی آن (دارای کیفیت انعطافپذیری) 32
تصویر 2-7-تعامل بین چارچوب فیزیکی و طبیعی (بریگز، 1987، از محمدخانی، 1392) 51
تصویر 2-8- تعامل بهوسیله مدل فشار فضایی (بریگز، 1987، از محمدخانی، 1392) 52
تصویر 2-9-تعامل بهوسیله تماس لبه به لبه (بریگز، 1987، از محمدخانی، 1392) 52
تصویر 2-10-تعامل بهوسیله تماس روبهرو (بریگز، 1987، از محمدخانی، 1392) 52
تصویر 2-11-تعامل بهوسیله سطوح بههمپیوسته (بریگز، 1987، از محمدخانی، 1392) 52
تصویر 2-12- الگوي معماري در بافت طبیعت زنده در مدل معماري بیوفیلیک…. 53
تصویر 2-13-درختان بلوط و ویژگیهای آب از باغ شهر واتیکان (25/5/99 ishvetsov.ru ) 57
تصویر 2-14-سنگ پلهها در باغ فورت ورث واتر، فورت ورث، تگزاس (25/5/99 ishvetsov.ru ) 58
تصویر 4-1: دید کلی دبستان فوجی (12/4/99 www.oh-fuji.com) 78
تصویر 4-2: نقشه هوایی دبستان فوجی (12/4/99 www.oh-fuji.com) 78
تصویر 4-3: سایت پلان و پلان پشت بام دبستان فوجی (12/4/99 www.oh-fuji.com) 79
تصویر 4-4: فضاهای مختلف دبستان فوجی (12/4/99 www.oh-fuji.com) 80
تصویر 4-5: فضاهای داخلی مختلف دبستان فوجی (12/4/99 www.oh-fuji.com) 81
تصویر 4-6: وجود درختان در ساختمان (12/4/99 www.oh-fuji.com) 81
تصویر 4-7: سرسره موجود در بام (12/4/99 www.oh-fuji.com) 82
تصویر 4-8: مكعب هاي جداکننده کلاس (12/4/99 www.oh-fuji.com) 82
تصویر 4-9: ديوارهاي جمع شونده و شفاف (12/4/99 www.oh-fuji.com) 83
تصویر 4-10: فضای خارجی مدرسه تیمایویی (15/5/97 www.archdaily.com) 85
تصویر 4-11: پلان های مدرسه تیمایویی (15/4/99 www.archdaily.com) 85
تصویر 4-12: نمای خارجی مدرسه اورستاد جیمناسیوم (15/4/99 www.oerestadgym.dk ) 87
تصویر 4-13: فضای داخلی مدرسه اورستاد جیمناسیوم (15/4/99 www.oerestadgym.dk) 88
تصویر 4-14: فضای داخلی مدرسه اورستاد جیمناسیوم (15/4/99 www.oerestadgym.dk) 88
تصویر 4-15: سایت پلان مدرسه اورستاد جیمناسیوم (15/4/99 www.oerestadgym.dk) 88
تصویر 4-16: نمایی از دبستان نوماتا (15/4/99 www.archdaily.com) 90
تصویر 4-17: فضای داخلی دبستان نوماتا (15/4/99 www.archdaily.com) 91
تصویر 4-18: فضای ورزشی دبستان نوماتا (15/4/99 www.archdaily.com) 91
تصویر 4-19: پلان دبستان نوماتا (15/4/99 www.archdaily.com) 92
تصویر 4-20: آتریوم دبستان نوماتا و محل تعامل کودکان (15/4/99 www.archdaily.com) 92
تصوير 4-21: دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 94
تصوير 4-22: سقف دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 95
تصوير 4-23: برش دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 95
تصویر 4-24: دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 96
تصوير 4-25: پلان طبقه همكف دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 96
تصوير 4-26: نماي خارجي دبستان هاچ وارن (15/4/99 www.archdaily.com) 97
تصویر 4-27: مدرسه پاشالیس (15/4/99 www.paschalis.nl) 99
تصویر 4-28: پلان مدرسه پاشالیس (15/4/99 www.paschalis.nl) 100
تصویر 4-29: نمای فضای خارجی مدرسه پاشالیس از داخل (15/4/99 www.paschalis.nl) 100
تصویر 4-30: فضای داخلی مدرسه پاشالیس (15/4/99 www.paschalis.nl) 101
تصویر 4-31: الگوهای طراحی بیوفیلیک…. 103
منابع فارسی
- آرمش، م.، جمالزهی، ع. 1391. پهنه بندی اقلیمی استان کرمان با استفاده از تحلیل عاملی و خوشه ای، اولین همایش ملی بیابان، تهران، مرکز تحقیقات بین المللی بیابان دانشگاه تهران.
- آقاجانی، م. 1393. روانشناسی تربیت کودک. تهران: رویان پژوه.
- اوصانلو، ع. 1394، نگرشی بر نظریه شهر بیوفیلیک و نیاز به اجرای آن در ایران. کنفرانس بین المللی عمران، معماری و زیرساخت شهری.
- بیطرف ،ا، حبیب،ف،ذبیحی،ح . 1396. نگرش بیوفیلیک رویکردی در ارتقا سطح کیفی محیط زندگی ساکنان مجتمع های مسکونی . فصلنامه مدیریت شهری ،شماره49 ،ص:349-331
- پودینه، ح. 1393. طراحی کانون پرورش فکری برای کودکان با توجه به نیازهای روانی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
- تحرزی. م.، رحمانی، ا. ۱۳۹۵. تاثیر محیط بر رشد و خلاقیت کودکان (بر اساس نظریه رشد پیاژه). کنگره بین المللی تحولات نوین پایداری در معماری، شهرسازی، عمران و مهندسی ساختمان. ترکیه – استانبول، مرکز صنعت و ساخت و ساز YEM، کنسرسیوم آنابافت شهر – دانشگاه استانبول تکنیک ترکیه ITU.
- حبیبی، م. 1385، از شار تا شهر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- خاک زند، م.، احمدی، ا. 1386، نگاهی اجمالی به رویکرد میان طبیعت و معماری، نشریه باغ نظر 4(8)، 47-35.
- خسرو جردي، ن،و محمودي ، م . 1393 . مدرسه خانه اي امن براي زندگی کردن و زندگی آموختن . نهمین سمپوزیوم پیشرفت هاي علوم و تکنولوژي.
- دوست دار، ه. 1387. شیوه ی آموزش موسیقی به کودکان. تهران: انتشارات چنگ.
- رجبی موسیآباد. ا. 1378. طراحی فضای آموزشی برای کودکان پیش از دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
- زرگین، ا،رشیدکلویر،ح.1396 .طراحی فضای آموزشی با تاکید بر ارتقا خلاقیت کودکان. کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی ،عمران،هنر، تهران،ص:8-1
- زرهانی ، ا.، تاجیک اسماعیلی ، ع. 1391. خانه و مدرسه. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
- زندی، ر. 1389. جوپار: سرزمین آبهای روان. کرمان: خدمات فرهنگی کرمان.
- زیاری، ک.، فریاد، پ.، مهدینژاد، ح. 1388، مبانی و تکنیک های برنامه ریزی شهری، چابهار، انتشارات دانشگاه بین المللی چابهار.
- شاطریان، ر. 1395. طراحی و معماری فضاهای آموزشی. تهران: انتشارات سیمای دانش چاپ سوم.
- صافی، ا. 1394. سازمان و قوانین آموزش و پررورش. تهران: انتشارات سمت.
- صدرالغروی ،ت، نخعی،ج. 1397. نظریه معماری بیوفیلیک با رویکرد روانشناسی محیطی.کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در عمران,معماری,شهرسازی ،تهران،ص :21-1.
- ضوابط طراحي ساختمان هاي آموزشي (برنامه ريزي معماري همسان مدارس ابتدايي و راهنمايي) نشريه شماره 232، 1382، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس.
- ضوابط طراحی ساختمان هاي آموزشی (نشریه ي شماره ي 697)
- ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي، 1389 ، ويرايش چهارم، جلد اول، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس.
- طالبی ، س. 1395. اصول و برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات پیام نور.
- طباطبائیان ، م ، عباسعلی زاده، س ،فیاض ، ر. 1395. بررسی تاثیر طبیعت بر خلاقیت کودک . معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره 17 ،ص:102 -91
- طبائیان ، م و دیگران . 1390 .دیدگاه دانش آموزان دبیرستان هاي مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضاي آموزشی و راه هاي بهبود کیفیت فضاي تحصیلی . فصل نامه ي نوآوري هاي آموزشی ، سال دهم ، شماره 38.
- عادلوند، پ.، قشقایی، ر 1390، منظر اشتراکی نسبت زیبایی شناسی با اکولوژی. نشریه منظر 3(13)، 41-36.
- عارف ، ز،طاهری ، ج. 1394. محیط های تعاملی کودک و طبیعت با رویکرد طراحی بایوفیلیک .دومین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی ،تهران.
- عامری صفات، ع. 1395. بررسی تاثیر فرهنگ بر معماری بومی شهر کرمان، دومین همایش بین المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران، کنسرسیوم آنابافت شهر انجمن معماری و شهرسازی استان البرز، جامعه مهندسان شهرساز موسسه بناشهر پایدار – موسسه فرهنگی هنری سلوی نصر
- عظمتی، ح.، محمد باقری، م. 1390. فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه)، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ اﯾﺮان 6(22): 65-57.
- علاقه بند ، ع. 1394. مبانی و اصول مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات بعثت ، چاپ دهم.
- علیزاده، ع. 1389. طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
- غریبی مرزنکلا ، م . 1390. طراحی محیط آموزشی کودکان (دبستان) با رویکرد رابطه کودک و طبیعت. پایانامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته معماری ، استاد راهنما : مهندس فرهاد احمدی ، دانشگاه شهید بهشتی .
- قائم، گ. 1396. فضاي شهري و معلولين. تهران: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
- کاتب ، م، دیواندری ، ج ، دانایی نی ، ا. 1395. نقش فضای باز، طبیعت و منظر در ارتقا کیفیت آموزشی مدارس )تحلیل کارکردی نظریه بازسازی تمرکز ذهنی در معماری منظر( .فصلنامه معماری سبز ،سال دوم ،شماره5 .
- کازمیرکزاک،ل.1397.پیوند کودک و طبیعت در طراحی زیست گرای فضای مدرسه ها.ترجمه صفورا زواران حسینی.
- کبیری سامانی، ع. 1392، طبیعت، کیمیای معماری: نگاهی نو به انسان، طبیعت و معماری، تهران، انتشارات گلدسته.
- کرونر، و. 1395. معماری برای کودکان. ترجمه احمد خوشنویس و المیرا میررحیمی. تهران: انتشارات گنج هنر.
- لطف عطا، آ. 1387. تأثير عوامل محيطي بر يادگيری و رفتار در محيط هاي آموزشي (ابتدايي) درشهر.فصلنامه مدیریت شهری ،شماره 21 ،ص:90-73
- لطیفی ، غ . 1389 . تاثیر عوامل محیطی بر رفتار در محیط هاي آموزشی ( ابتدایی)
- لنگ ، ج ، 1386 . آفرینش نظریه هاي معماري ، ترجمه ي علیرضا عینی فر ، چاپ سوم ، انتشارات دانشگاه تهران .
- محمدخانی، س. 1392، نظریه معماری بیوفیلیک. کنفرانس بین المللی مهندسی عمران و معماری و توسعه مناطق شهری، تبریز.
- مساعد، گ. 1389. مدرسه به مثابه شهر پژوهشی در باب فضاهای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه بینالملی امام خمینی (ره).
- مظفر، ف ،مهدی زاده سراج ،ف،میرمرادی ،س . 1388. بازشناسي نقش طبيعت در فضاهاي آموزشي . نشریه فناوری و آموزش، دوره4 ، شماره1 ،ص: 46-37 .
- مولا، ف. 1389. نگاهی به مدارس فردا، مجله مدرسه نو؛ ش. 5 و 6. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
- نویفرت ، ا . نویفرت ، پ ، 1386 . اطلاعات معماري نویفرت . ترجمه مظفري ، ح . تهران ، انتشارات آزاده.
منابع انگلیسی
- Beatley, T. (2010). Biophilic Cities: Integrating Nature into Urban Design and Planning; Island Press, Washington DC, USA, 24-103.
- Browning, W., Ryan, C., & Heerwagen, J. (2014). Patterns of biophilic design, Improving Health & Well-Being in the Built Environment. New York: Terrapin Bright Green LLC.
- Frumkin, H., & Fox, J. (2011). Contact with nature. In A. L. Dannenberg, H. Frumkin & R. J. Jackson (Eds.), Making healthy places: designing and building for health, well-being and sustainability (pp. 229-243). Washington, USA: Island Press.
- Kahn, P. H. (1997). Developmental psychology and the biophilia hypothesis: Children’s affiliation with nature. Developmental review, 17(1), 1-61.
- Kellert, S. R. (2012). Birthed: people and nature in the Modern World. United States of America. Yale university press
- Kellert, S. R., & Calabrese, E. F. (2015). The PracTice of BioPhilic Design. 1-25. http://www.bullfrogfilms.com/guides/biodguide.pdf
- Kellert, S. R., & Heerwagen, J. (2008). In S. R. Kellert, J. H. Heerwagen & M. L. Mador (Eds.), Biophilic design: The theory, science, and practice of bringing buildings to life. Hoboken, New Jersey, USA: John Wiley & Sons, Inc.
- Wilson, E. O. (2003). Biophilia (twelfth printing ed.). -: Harvard university press.
- archdaily.com
- ishvetsov.ru
- oerestadgym.dk
- oh-fuji.com
- paschalis.nl
محصولات مشابه
حجم فایل: | 31 مگابایت |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
رشته | معماری |
تعداد صفحات | 145 |
سال انتشار | 1399 |