فرمت فایل | word, pdf |
---|
بررسی رابطه بین سبک رهبری با تفکر استراتژیک مدیران در ادارات دولتی شهر کرمان با توجه به نقش میانجی هوش رقابتی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین سبک رهبری با تفکر استراتژیک مدیران در ادارات دولتی شهر کرمان با توجه به نقش میانجی هوش رقابتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1397 در بین کلیه کارکنان ادارات دولتی شهر کرمان انجام گرفته است. که تعداد آنها 1882 نفر می باشد و از این تعداد 319 بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه و طبق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از سه پرسشنامه سبک رهبری مقیمی و رمضان (1390)، پرسشنامه تفکر استراتژیک مدیران لیدکا (1998) و پرسشنامه هوش رقابتی گلدستون (2009) استفاده گردیده است. پرسشنامه سبک رهبری با 18 سوال و روایی و پایایی به ترتیب 89/0 و 91/0، پرسشنامه تفکر استراتژیک مدیران با 28 سوال و روایی و پایایی به ترتیب 88/0 و 87/0، و پرسشنامه هوش رقابتی با 20 سوال و روایی و پایایی به ترتیب 84/0 و 87/0 استفاده گردیده است. تمام تجزیه و تحلیلهای آماری از طریق نرمافزارهای کامپیوتری SPSS و LISREL انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که بین سبک رهبری با تفکر استراتژیک مدیران در ادارات دولتی شهر کرمان با توجه به نقش میانجی هوش رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. که با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاداتی نیز ارائه گردید.
واژههای کلیدی: سبک رهبری، تفکر استراتژیک مدیران، هوش رقابتی
Abstract
This study aimed to investigate the relationship between leadership style and strategic thinking of managers in governmental organizations in Kerman, with regard to the role of mediator of competitive intelligence. The present study is a descriptive correlational study that was conducted cross-sectionally in 2019 among all employees of governmental organizations in the Kerman city. The number of them is 1882 people. Of these, 319 were selected by stratified random sampling, proportional to the size of society and according to Cochran formula. For collecting data, three questionnaires were used for leadership style of Moghimi and Ramadan (2011), Strategic Thinking for Leaders (1998) and Goldstone Competitive Intelligence Questionnaire (2009). Leadership style questionnaire with 18 questions, validity and reliability were 0/89 and 0/91, strategic thinking questionnaire with 28 questions and validity and reliability of 0/88 and 0/87 respectively, and the questionnaire of competitive intelligence with 20 questions and validity and reliability of 0/84 and 0/87, respectively. All statistical analyzes were performed using SPSS and LISREL software. The results of data analysis show that there is a significant relationship between leadership style and strategic thinking of managers in governmental organizations in Kerman city, with respect to the role of mediator of competitive intelligence. According to the results of the research, the proposals were also presented.
Keywords:
Leadership Style, Strategic Thinking of Managers, Competitive Intelligence
فهرست مطالب
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7- تعاريف مفهومی و عملیاتی واژههای تحقیق.. 11
فصل دوم : مباني تحقيق و مروري بر تحقيقات انجام شده 14
2-2- مباني تئوري يا نظري تحقيق.. 15
2-2-1-مفاهیم مرتبط با متغیر سبک رهبری.. 15
2-2-1-2-1-نظریه پویایی روان. 18
2-2-1-2-2-نظریههای وضعی و اقتضایی.. 19
2-2-1-2-3-نظریه تنن بام و اشمیت… 19
2-2-1-3-انواع سبک رایج رهبری در سازمان. 20
2-2-1-3-1-سبک رهبری دموکراتیک و یا (رابطه مدار) 20
2-2-1-3-2-سبک رهبری خودکامه. 20
2-2-1-3-3-سبک رهبری آزادیخواهانه. 20
2-2-1-3-4-سبک رهبری استراتژیک… 21
2-2-1-3-5-سبک رهبری تحولی.. 21
2-2-1-3-6-سبک رهبری عملیاتی.. 21
2-2-1-3-7-سبک رهبری بوروکراتیک و یا رهبری اداری.. 22
2-2-1-3-8-سبک رهبری کاریزماتیک… 22
2-2-1-3-9-سبک رهبری مشارکتی.. 23
2-2-1-4-اهمیت سبک رهبری در سازمان. 23
2-2-1-5-چالشهای پیش روی سازمانها و سبکهای رهبری.. 24
2-2-2-مفاهیم مرتبط با متغیر تفکر استراتژیک مدیران. 26
2-2-2-1-تعریف تفکر استراتژیک… 26
2-2-2-2-مفهوم تفکر استراتژیک… 27
2-2-2-3-رابطه بین برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک… 28
2-2-2-4-ویژگیهای تفکر استراتژیک از نظر لیدکا 29
2-2-2-4-3-فرصت جویی هوشمندانه. 30
2-2-2-5-ماهيت دستيابي به دستاوردهاي تفكر استراتژيك در ميان مديران. 30
2-2-2-6-اهميت تفكر استراتژيك… 32
2-2-2-7-بهترين ديدگاه تفكر استراتژيك… 34
2-2-2-8-تفکر استراتژیک، کارکردها و چالشها 35
2-2-2-8-1-عدم داشتن دیدگاه سیستمی.. 36
2-2-2-8-2-عدم استفاده از مدیریت مشارکتی.. 36
2-2-2-8-3-عدم دسترسی به اطلاعات صحیح و بهنگام. 37
2-2-2-8-4-موانع رفتاری و درونی مدیران. 37
2-2-2-8-5-کمبود و فقدان مدیران کلیدی.. 38
2-2-2-8-6-مشکل در همسو کردن اعضاء سازمان (عدم اعتماد سازمانی) 38
2-2-2-8-7-عدم فرهنگ سازمانی مشوق.. 39
2-2-2-9-کارکردهای تفکر استراتژیک برای مدیران. 39
2-2-3-مفاهیم مرتبط با متغیر هوش رقابتی.. 40
2-2-3-3-هوشمندی رقابتی، اهداف و مزایا 42
2-2-3-4-هوش رقابتی، تحقیقات بازار و هوش سازمانی.. 43
2-2-3-6-هدفهای سیستم هوش رقابتی.. 44
2-2-3-7-فرآیند هوشمندسازی رقابتی.. 44
2-2-3-8-واحد سازمانی برای هوشمندسازی رقابتی.. 46
2-2-3-9-وظایف هوشمندی رقابتی.. 46
2-2-3-10-طبقه بندی هوش رقابتی.. 47
2-2-3-10-تمایز هوش رقابتی با جاسوسی رقابتی.. 48
2-2-3-11-ملاحظات پایه ای برای واحد هوش رقابتی.. 48
2-2-3-12-استراتژی بازاریابی و هوشمندی رقابتی.. 48
2-2-3-13-اهمیت و ضرورت استفاده از هوشمندی رقابتی.. 49
2-2-3-14-اندازه گیری ارزش هوشمندی رقابتی براساس نوع استفاده 50
2-3-1-پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون متغیر سبک هبری.. 51
2-3-2-پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج کشور پیرامون متغیر سبک هبری.. 52
2-3-3-پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون متغیر تفكر استراتژيك… 53
2-3-4-پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج کشور پیرامون متغیر تفكر استراتژيك… 55
2-3-5-پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون متغیر هوش رقابتی.. 56
2-3-6-پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج کشور پیرامون متغیر هوش رقابتی.. 57
3-5-حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 67
3-6-ابزار تجزيه و تحليل دادهها 68
3-7-روایی و پایایی ابزار جمعآوری دادهها 69
3-9-روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
4-3-آمار توصیفی متغیرهای پژوهش… 77
4-4- آزمون نرمال بودن توزیع دادهها 78
4-6-1-تحلیل عامل تاییدی پرسشنامه سبک رهبری.. 81
4-6-2-تحلیل عامل تایید پرسشنامه هوش رقابتی.. 82
4-6-3-تحلیل عامل تایید پرسشنامه تفكر استراتژيك… 84
4-7-1-فرضیه اصلی 1: بین سبک رهبری با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 88
4-7-2-فرضیه اصلی 2: بین سبک رهبری با هوش رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. 88
4-7-3-فرضیه اصلی 3: بین هوش رقابتی با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 89
4-7-4-فرضیه فرعی 1-1: بین سبک رهبری دستوری با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 91
4-7-6-فرضیه فرعی 1-3: بین سبک خود رهبری با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 91
4-7-7-فرضیه فرعی 2-1: بین سبک رهبری دستوری با هوش رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. 93
4-7-8-فرضیه فرعی 2-2: بین سبک رهبری توانمندساز با هوش رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. 93
4-7-9-فرضیه فرعی 2-3: بین سبک خود رهبری با هوش رقابتی رابطه معنیداری وجود دارد. 93
4-7-10-فرضیه فرعی 3-1: بین فرصتهای بازار با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 95
4-7-13-فرضیه فرعی 3-4: بین مفروضات زیربنایی با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 96
4-7-14-فرضیه فرعی 3-5: بین آسيب پذيريها با تفکر استراتژیک مدیران رابطه معنیداری وجود دارد. 96
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري.. 97
5-2-1-توصیف نتایج مربوط به متغیرهای تحقیق.. 98
5-2-2-توصیف نتایج مربوط به متغیر سبک رهبری.. 99
5-2-3-توصیف نتایج مربوط به متغیر سبک رهبری دستوری.. 99
5-2-4-توصیف نتایج مربوط به متغیر سبک خود رهبری.. 99
5-2-5-توصیف نتایج مربوط به متغیر تفكر استراتژيك مدیران. 99
5-2-6-توصیف نتایج مربوط به متغیر تفکر سیستمی.. 100
5-2-7-توصیف نتایج مربوط به متغیر عزم استراتژيك… 100
5-2-8-توصیف نتایج مربوط به متغیر پيشروي بر اساس رویکرد علمی.. 100
5-2-9-توصیف نتایج مربوط به متغیر فرصت طلبي هوشمندانه. 100
5-2-10-توصیف نتایج مربوط به متغیر تفكر در زمان. 100
5-2-11-توصیف نتایج مربوط به متغیر هوش رقابتی.. 100
5-2-12-توصیف نتایج مربوط به متغیر تهديدات ناشي از رقبا 101
5-2-13-توصیف نتایج مربوط به متغیر آگاهي از مخاطرات رقبا 101
5-2-14-توصیف نتایج مربوط به متغیر مفروضات زیربنایی.. 101
5-2-15-توصیف نتایج مربوط به متغیر آسيب پذيريها 101
5-3-نتايج بررسی فرضیات تحقیق.. 101
5-3-2-بررسی فرضیات فرعی تحقیق.. 102
5-6-پیشنهادات بر اساس فرضیات تحقیق.. 109
5-7-پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 112
پیوست شماره (1) پرسشنامه سبک رهبری.. 125
پیوست شماره (2) پرسشنامه تفکر استراتژیک مدیران. 126
پیوست شماره (3) پرسشنامه هوش رقابتی.. 128
پیوست شماره (4) تعداد کارکنان ادارت دولتی شهر کرمان همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق.. 130
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1-مشخصات پرسشنامه پژوهش سبک رهبری.. 68
جدول 3-2- مشخصات پرسشنامه پژوهش تفکر استراتژیک… 69
جدول 3-3-مشخصات پرسشنامه پژوهش هوش رقابتی.. 69
جدول 3-4-میزان پایایی پرسشنامههای تحقیق.. 71
جدول 4-1-توزيع فراواني پاسخ دهندگان براساس جنسيت… 73
جدول 4-2- فراواني پاسخ دهندگان براساس سن.. 74
جدول 4-3- فراواني پاسخ دهندگان براساس تحصيلات… 75
جدول 4-4-فراواني پاسخ دهندگان براساس سابقهکاري.. 76
جدول 4-5- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق.. 77
جدول 4-6- آزمون نرمال بودن توزیع دادهها 79
جدول 4-7-محاسبه شاخص کفایت نمونه (KMO) پرسشنامه. 80
جدول 4-8-شاخصهاي نيکوئي برازش مدل ساختاري مدل نهایی تحقیق.. 88
جدول 4-9- شاخصهاي نيکوئي برازش مدل اول فرضیات فرعی.. 90
جدول 4-10- شاخصهاي نيکوئي برازش مدل دوم فرضیات فرعی.. 93
جدول 4-11- شاخصهاي نيکوئي برازش مدل سوم فرضیات فرعی.. 95
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 3-1-فرآیند انجام تحقیق.. 66
نمودار 4-1-نمودار فراواني پاسخ دهندگان براساس جنسيت… 74
نمودار 4-2- نمودار فراواني پاسخ دهندگان براساس سن.. 74
نمودار 4-3-نمودار فراواني پاسخ دهندگان براساس مدرک تحصيلي.. 75
نمودار 4-4-نمودار فراواني پاسخ دهندگان براساس سابقهکاري.. 76
نمودار 4-5- نمودار میانگین متغیرهای تحقیق.. 78
نمودار 4-6- بار عاملي استاندارد تحليل سوالات سبک رهبری.. 81
نمودار 4-7- آماره معناداري (t-value) تحليل عاملي تاییدی پرسشنامه سبک رهبری.. 82
نمودار 4-8- بار عاملي استاندارد تحليل سوالات هوش رقابتی.. 83
نمودار 4-9-آماره معناداري (t-value) تحليل عاملي تاییدی پرسشنامه هوش رقابتی.. 84
نمودار 4-10- بار عاملي استاندارد تحليل سوالات تفكر استراتژيك… 85
نمودار 4-11- آماره معناداري (t-value) تحليل عاملي تاییدی پرسشنامه تفكر استراتژيك… 86
نمودار 4-12-نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین سازههای اصلی تحقیق.. 87
نمودار 4-13-آماره t-value نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین سازههای اصلی تحقیق.. 87
نمودار 4-14-نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین متغیرهای سبک رهبری و تفکر استراتژیک مدیران. 89
نمودار 4-16-نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین متغیرهای سبک رهبری و هوش رقابتی.. 92
نمودار 4-17- آماره t-value نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین متغیرهای سبک رهبری و هوش رقابتی.. 92
نمودار 4-18-نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین متغیرهای هوش رقابتی با تفکر استراتژیک… 94
نمودار 4-19-آماره t-value نتايج تائيد مدل نهایی ارتباط بین متغیرهای هوش رقابتی با تفکر استراتژیک… 94
منابع فارسی
1.آذرپور، سمانه؛ ابویی اردکان، محمد؛ قلیپور، آرین (1394). ارتباط تفکر استراتژیک و نوع شخصیت مدیران در سازمانهای رسانهای. انجمن علوم مدیریت ایران.شماره4. دوره اول. صص.11-24.
2.اسکندری، مجتبی (1393). تحلیل و نقدی بر نظریه رهبری تحولی.دوفصلنامه اسلام و مدیریت، سال سوم، شماره5، صص 123-145
3.اکرادی، احسان؛ محمدنیا، یاسر؛ عباسی، مجتبی (1394). رابطه سبک رهبری تحولگرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی. دوره 1، شماره 4، صفحه 153-173
4.برومند، زهرا (1395). بررسی رابطه بین انواع سبکهای رهبری با هوش رقابتی مدیران شعب بانکهای دولتی استان مرکزی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
4.بهابادی، یدالله (1393).بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر هوش رقابتی مدیران واحدهای تولیدی استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلستان.
5.بهادری، رسول (1392).بررسی رابطه بین هوش رقابتی مدیران با تفکر استراتژیک مدیران در شعب بانک تجارت شهر اهواز. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تامین مالی، سال اول، شماره دوم، صص 68-51.
6.بینش، مسعود (1390) «موانع تفکر سیستمی»، ماهنامه صنعت خودرو، امور آموزش و توسعه منابع انسانی ساپکو. فصلنامه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت), دوره 7, شماره 26.
7.پیرایش، رضا؛ علیپور، وحیده (1391). بررسی رابطۀ بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتزیهای بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان زنجان. نشریۀ مدیریت بازرگانی، 4(12)،صص 18-1.
8.چاوشی، کاظم؛ جوادی پورفر، مهنوش (1390). بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بررسی تأثیر نوع صنعت بر آن. دومین کنفرانس مدیریت اجرایی.
9.حمیدی زاده، علی؛ زارعی متین، حسن؛ ظفری، هادی (1396). بررسی تأثیر سبک رهبری زهرآگین و رفتارهای کژ کارکردی بر پیامدها و نگرش شغلی کارکنان، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. دوره 6، شماره 3 – شماره پیاپی 23، صص 1-32
10.حیدری، عباس؛ سعیدی، نیما (1390). بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور. گلجام فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، (19)،صص 97 – 83
11.خوارزمی، محمدرضا (1395). بکارگیری الگوی تفکر استراتژیک در ترسیم چشم انداز 5 ساله و مدیریت تفکر استراتژیک.ماهنامه تدبیر شماره4. دوره5.
12.خورشیدی، سید رضا (1394). بررسی تاثیر هوش رقابتی مدیران بر تفکر استراتژیک مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
13.درکی، پرویز (1389). هوشمندی بازاریابی و هوشمندی رقابتی (چاپ سوم). تهران، گروه بازاریابی.
14.دشتی، مرضیه (1397).بررسی رابطه بین انواع سبکهای رهبری با هوش رقابتی مدیران آموزش و پرورش شهر میانه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.
15.دولتآبادی، حسین؛ زینلی، زهرا؛ شکرچیزاده، زهرا (1390). بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 10(5)،صص 25-9.
16.ربانی املشی، مسعود (1395). ضرورت برنامه ریزی استراتژیک، تعاریف و تفاوت با دیگر برنامهها، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
17.رجبعلی پور، خورشید (1396). طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمانهای دولتی استان ایلام. نشریه مدیریت بازرگانی، شماره3. دوره اول.صص 14-22
18.رحیم آبادی، مرضیه (1396). بررسی تأثیر سبک رهبری مدیران بر تفکر استراتژیک مدیران و احساس برابری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه مدیریت سلامت، شماره38، صص 16-7.
19.رسولی، رضا (1392). بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک با فرآیند مدیریت دانش در شرکت گاز استان مازندران. مجله مدیریت دانش. شماره 2. دوره4.
20.رضاییان، علی؛ لشکربلوکی، مجتبی (1389). هوشمندی رقابتی و تصمیمگیری استراتژیک. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 9(2)،صص 65-43.
21.رمضاني نژاد، رحیم؛ همتي نژاد، مهر علی؛ اندام، رضا؛ زارع، صبا؛ صادق پور، نعمت الله (1390). رابطه سبکهاي رهبري تحولگرا و عمل گراي مديران مدارس با تعهد سازماني دبيران تربيت بدني. پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي (علوم حركتي و ورزش) : دوره 1 (9) , شماره 1 (پياپي 17)،صص 63-72.
22.رنجبر طبسی، محمد (1395). طراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی. فصنامه مدیریت توسعه.دوره18، شماره 21،صص 12-25
23.سبزواری، هاجر (1396). بررسی سبکهای رهبری در بیمارستانهای مورد مطالعه شهر مشهد و ارائه الگوی مناسب، فصلنامه مدیریت سلامت 10(28)، 43-29.
24.سخندان، رضا (1395). ارتباط سبک رهبری (تحولگرا و عمل گرا) و عزت نفس مدیران ورزش کشور. پایان نامه دکتری دانشگاه تهران.
25.سرخه، علی اصغر (1397). سنجش تفکر استراتژیک و تحلیل رابطه آن با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزشی استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز.
26.سعادتی، امیر رضا؛ صیادی، سعید؛ آهنگری، شورش (1392). بررسی رابطه بین انواع سبکهای رهبری با میزان تفکر استراتژیک در مدیران سازمانهای دولتی شهر کرمان.فصلنامه مدیریت بهره وری 7(26)، 92-69.
27.سلطانی، ایرج (1386). مبانی برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
28.سلماسی، حسین (1395). خلاصه ای از برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسون.هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری تهران سالن همایشها.
29.سهروردی، مهدی (1395).بررسی تاثیر انواع سبکهای رهبری بر تفکر استراتژیک مدیران و یادگیری سازمانی در دانشگاه فردوسی.فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 2(7)، 159-143.
30.شعله سعدی، حسن (1396). بررسی رابطه بین هوش رقابتی مدیران با عملکرد مالی شرکتهای نفتی عضو بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه بررسیهای حسایداری و حسابرسی، ۹(12)، 31-8.
31.شوقی، بهزاد (1395). رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و تنیدگی روانی ناشی از شغل کارکنان با تأکید بر گونههای شخصیتی.فصنامه مدیریت بازارگانی 6(34)، 49-34.
32.صافی، محمد حسین؛ محمدی، فریما؛ عموزاده، ایمان؛ عرشی،شهنام (1397). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران با رضایت و فرسودگی شغلی کارکنان در مرکز بهداشت شمال تهران. فصلنامه علمی پژوهشی سلامت اجتماعی 2(2)، 49-34.
33.صداقتی، سید حسین (1395). آشنایی با برنامه ریزی استراتژیک، پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران ایران.
34.صمدنیا، بهروز (1394). بررسی رابطه بین انواع سبکهای رهبری با تفکر استراتژیک در مدیران سطوح مختلف سازمانهای نظامی. مجله طب نظامی 16(2)، 49-33.
35.ظفریان پور، الهام؛ فاریابی، محمد (1393). تاثیر هوش بازاریابی بر مزیت رقابتی در حوزه فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک استان تهران.فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین 4(4)، 46-25.
36.علی احمدی، علیرضا (1395). پیاده سازی تفکر استراتژیک در مدیریت زنجیره تامین، دانشگاه علم صنعت ایران 3(2)، ..-.. .
37.علیقلی، منصوره؛ فاطمی، سید مجتبی (1396). شناخت رابطۀ ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژیهای بازاریابی شرکتهای شهرک صنعتی اردبیل.فصلنامه مدیریت بازرگانی 9(2)، 394-375.
38.غفاری آشتیانی، پیمان؛ چوبندیان، رضوان؛ زرگران، محمد (1393).بررسی هوشمندی رقابتی از منظر کار آفرینان (برمبنای مدل سازی معادلات ساختاری). فصلنامه مدیریت بازاریابی 9(22)، 75-59.
39.فاطمی، سید مجتبی؛ علیقلی، منصوره (1394). ارزیابی اهمیت نسبی (بعد آگاهی از وضعیت رقبا) هوشمندی رقابتی بر اثربخشی استراتژیهای بازاریابی (مطالعۀ موردی: شرکتهای شهرک صنعتی اردبیل). دومین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21، تهران.
40.فدایی، مسلم (۱۳۸۷).سیر تکاملی مفهیم استراتژی،، تدبیر (191).
41.فراهانی، محمد تقی (1397). بررسی تأثیر انواع سبک رهبری بر تفکر استراتژیک مدیران و خشنودی شغلی کارکنان شرکت زرنوش خراسان. فصلنامه علوم رفتاری 1(1)، 86-79.
42.فرج پور، قاسم (1397). تاثیر تفکر استراتژیک بر فرهنگ سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب تهران. فصلنامه مطالعات مديريت راهبردي 3(2)، ..-.. .
43.فرهمند نژاد، سعید (1394). بررسی رابطه بین هوش رقابتی مدیران با تفکر استراتژیک مدیران در شرکت پیشگام قدرت نیرو یزد. پژوهشهای مدیریت در ایران 16(4)، 205-189.
44.فرهمند، علی اصغر (1393).تأثیر سبک رهبری تحولگرا بر عملکرد سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان.
45.فقی سلوک، فرشاد؛ ولی نژادی، علی؛ ارشاد سرابی، رقیه؛ رئیسی، پوران (1393). بررسی رابطه بین سبک رهبری و مدیریت تعارض در بین مدیران ارشد بیمارستانهای شهر ارومیه. فصلنامه بیمارستان 13(3)، 115-109.
46.قربانخانی، احمد؛ سلاجقه، سنجر (1394).رابطه بین تفکر استراتژیک مدیران و عوامل جمعیت شناختی با کیفیت محصولات. مجله پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی 5(2)، 138-121.
47.کیا کجوری، سعید (1393). بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک با مدیریت دانش کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.
48.کیانی، غلامرضا (1394). بررسی رابطه بین انواع سبکهای رهبری با هوش رقابتی در شرکتهای دانش بنیان. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی 12(39)، 146-129.
49.گل پرور، محسن؛ وکیلی، نفیسه؛ اشجع، آرزو(1393). مدل ساختاری مولفههای رهبری تحولگرا، غنی سازی شغل و رفتارهای مدنی سازمانی. فصلنامه فرایند و توسعه 27(1)، 114-95.
50.لشکر بلوکی، مجتبی (۱۳۹۲).فرامین و فنون تفکر استراتژیک، تهران، موسسه علمی وفرهنگی نص.
51.لطیفی نژاد، رضا (1395). بررسی تاثیر هوش رقابتی مدیران بر تفکر استراتژیک مدیران در شرکتهای تعاونی فعال شهر ملایر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر.
52.محمد رضایی، قاسم (1396).بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر عملکرد سازمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.
53.محمدنور، مهیا؛ جلالی فراهانی، مجید؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ ابراهیم نژاد سلامی، جعفر (1396). بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با خودکارآمدی والیبالیستهای لیگ برتر استان هرمزگان. فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش 4(15)، 31-21.
54.مرادی، محمدرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سید نصرالله؛ جعفری، اکرم؛ مرادی چالشتری، جواد (1390). «رابطة سبکهای رهبری تحولگرا – تبادلی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ورزشی(8)، 139-125.
55.مرادی، مرتضی؛ جلیلیان، حمیدرضا؛ کوثرنشان، محمدرضا؛ جواهری کامل، مهدی (1389). رهبری تحولگرا و خلاقیت فردی و سازمانی اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری.
56.مسگریان، هومن (1391). «تفکر استراتژیک، کارکردها و چالشها»، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
57.مشبکی، اصغر؛ رضوانیانزاده، محمدرضا؛ خرمگاه، سمانه (1390). سنجش و بهبود سطح هوش رقابتی در شرکتهای خودروسازی با استفاده از الگوی QFD. بهبود مدیریت، 5(3)، 100-81.
58.معايرحقيقي فرد، علی؛ يوسفي، سجاد؛ ميرزاده، اکبر (1389). سبک رهبري و پيامدهاي آن در چارچوب الگوي رهبري تمام عيار. فصلنامه توسعه انساني پليس 7(28)، 27-11.
59.معمايي، هاجر؛ اميني، محمدتقی؛ درگاهي، حسین؛ مشايخ، محمدرضا؛ جانبزرگي، محمد (1392). سنجش تفکر استراتژيک در بين مديران ستادي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران. مجله دانشگاه علوم پزشكي كرمان 16(53)، 84-73.
60.مقیمی، سید محمد؛ رمضان، مجید (1390). پژوهشنامه مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات راه دان.
61.منوريان، عباس؛ آقازاده، هاشم؛ شهامت نژاد، مینا (1391). سنجش تفكر استراتژيك در مديران شهرداري تهران. مجله مديريت بازرگاني 4(2)، 129-14.
62.مهرگان، محمد رضا (1396). بررسی تاثیر هوش رقابتی مدیران بر تفکر استراتژیک مدیران اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
63.میرداودی، حسین (1397). بررسی رابطه بین هوش رقابتی مدیران با عملکرد مالی شرکت بهره برداری مترو تهران. فصـلنامه تحقيقـات مـالي، 4(7)، ۴-۲۵.
64.میرکمالی، سید محمد؛ کرمی، محمد رضا (1395). بررسی رایطه بین رهبری اخلاقی مدیران با عملکرد کارکنان پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران.فصلنامه مدیریت توسعه و تحول (24)، 22-11.
64.نوری شمس آباد، محمود (1389). «تفکر استراتژیک. چالشها و موانع»، انجمن مدیریت ایران، سال.
65.نیستانی، محمد رضا؛ چوپانی، حیدر؛ غلامزاده، حجت؛ زارع خلیلی، مجتبی (1391). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با توانمندسازی کارکنان کویرتایر بیرجند، مدیریت صنعتی، 7(20)، 49-64.
- هادوی نژاد، مصطفی؛ کلوندی، مریم (1395). کاوش پویاییهای پیشایندی رهبری زهرآگین با استفاده از مدلیابی ساختاری تفسیری فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی 5(3)، 24-1.
67.یداللهی، احسان؛ شیوایی، محمد رضا (1389). ارائه مدلی برای مدیریت تفکر استراتژیک در سازمان بر اساس مدیریت دانش به موقع فصلنامه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 7(26).
68.یدالهی، سعید (1396). تعیین سبکهای رهبری در سطوح مختلف مدیریت و بررسی رابطه آن با پرخاشگری کارکنان. اولین کنفرانس بین المللی جایگاه ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سازمانها.
69.یزدانی، مسعود (1396). بررسي رابطه سبکهاي رهبري مديران با تعهد سازماني کارکنان ستادي پليس استان سمنان. فصلنامه دانش انتظامي (5146)، 56-44.
70.یعقوبی، نور محمد؛ مقدمی،مجید (1391). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت تحول 2(4)، ..-..
منابع انگلیسی
71.Abraham, Stan. (2015). “Stretching Strategic Thinking” Strategy and Leadership, Vol33. P.5-12.
72.Allen, K. (2019). An empirically based model of competitor intelligence use, Journal of Business Research, Vol. pp. 747 -778.
73.Armario, E, R. (2019). “Competitive intelligence process and tools for intelligence analysis”, Industrial Management and Data system, 108 (4), pp. 510 – 528.
74.Bachrach, X. (2018). The Effect of Managers’ Competitive Intelligence on Strategic Thinking of Managers of Production and Service Units in Stockholm. Industry. Organization management, 2017, 15(10), PP.16-39.
75.Barwin. L L. (2017). Investigating the Relationship between Competitive Intelligence of Managers and the Organizational Performance of the Transportation Companies of Moscow. The first National Conference on Engineering Management.PP. 19-29.
76.Bass, B. M, (1985), “From transactional to transformational leadership: learning to share the vision”, Organizational Dynamics, Vol. 18 No. 3, pp. 19 – 31.
77.Burns, J. M, (1978), “Leadership”, New York: Harper & Row.
78.Calof. (2017). “A model for analyzing the competitive strategy of health plan in sures a system of competitive intelligence”, The TQM Magazine, 3, pp. 206-216.
- Chang, H. W., Chadori, H. (2013). Transformational leadership and team performance: The mediating roles of cognitive trust and collective efficacy. SAGE Open, 3 (3), 1-10.
80.Chiya Y.U& Tesavi, S.X. (2016). The Relationship between Leadership Style with Competitive Intelligence and Organizational Citizenship Behavior. Strategic Management Journal, 11(31), 25-55.
81.Erika, K. (2017). Investigating the relationship between organizational excellence and organizational performance in Russian oil companies. Journal of Management, 22 (4), 27-47.
82.Espman K, & Zarat, D. (2016). Investigating the Relationship between Leadership Styles and Competitive Intelligence and Crisis Management in Washington State Public Institutions. Scientific Journal of Science No. 21. Vol 3, PP.11-37.
83.Ewest, K. (2016). A Study of the Relationship between Managers’ Competitive Intelligence and Strategic Thinking of Directors of Pharmaceutical Companies in Hungary. Journal of management, 28(5): 591-610.
84.Ferguson, H. (2014). “The relationship between personalities, approach to learning and academic performance”. Pers Individ Differ; 36(8):19-29.
85.Fiona, Graetz. (2016). Strategic Thinking Versus Strategic Planning Towards Understanding The Complementarities,Management Decision: Vol.40/50.
86.Garratt, B. (2017). “Introduction”, in Garratt, B. (Ed.), Developing Strategic Thought – Rediscovering the Art of Direction Giving, McGraw-Hill, London, pp. 1-8.
87.Gholami L, Baghersalimi S, & Akbari B. (2012). Evolutionism and Transformational Leadership Behavior Effect on Organizational Citizenship Behavior in Rasht Industrial City Factories. J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(11)114-159.
88.Gilad, B. (1999),” Competitive Intelligence: The real knowledge management”, Knowledge Management, 12, 33.
89.Goldman, F. E. (2019). “The Power of Work Experiences: Characteristics Critical to Developing Expertise in Strategic Thinking”, Human Resource Development Quarterly, Vol. 19, No. 3. PP.14-37.
90.Goldstone, S.D. (2009).Competitive intelligence as a supportive tool in the decision-making processes of managers, The Quizzes of Managers, 52: 47-60.
91.Golmohamadi E, Kafche P, Soltanpanah H.Leadership style and strategic thinking at the organizational level. Strategic Management Studies, 2013, 15: 93-114. (persian)
92.Hemphill, J.K, & Coons, A.E. (2017). Development of the Leader Behaviour description questionnahre In R.M.Stogdill & A.E.Coons (Eds.).Leader Behaviour: Its Description and Measurement Colum Bus/Ohio: Bureau of Business Research: Ohio Stat University. P.6-3.
93.Hung, G. (2015). Investigating the Relationship Between Managers’ Competitive Intelligence and Managers Strategic Thinking in Taiwan’s Manufacturing Companies. Journal of Scientific and Engineering Research, 4 (1): 1-54.
94.Hung, H. (2019). “Implications of trust and distrust for organization role of customer orientation in a four nation study”, Personnel Review, 35 (4), 2006, pp. 361–377.
95.Jaber, Z. (2017). A Study of the Relationship between Leadership Styles and Competitive Intelligence and Entrepreneurship Culture in Syrian Government Organizations. Journal of Change Management, 6(2), 217-231.
96.Jandaghi, G., Zareimatin, H., Hamidizadeh, A. & Hajikarimi, F. (2012). “Relationship between leadership styles and organizational intelligence”. Journal of Commercial Strategies, 18(50): 315-329.
97.Kamangar, F., Rohani, R., & salavati, A. (2013). “Developing Strategic Thinking”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, pp: 546-552.
98.Karimi F, & Morshedi Z. (2015). The relationship between transformational leadership with organizational innovation. Int J Educ Psychol Res, 1:226-243.
99.Kaufman, R. (2016). Strategic Planning Plus: An Organizational Guide, Scott Foresman, Glenview, IL.pp 199-219.
100.Keeling, Billy Lewis, Kallaus, Norman Francis. (2016). Administrative Office Management, South-Wstern Educational Publishing.P.672.
101.Kim, K. (2019). “Competitive environmental scanning and export involvement An initial inquiry”, International Marketing Review, 13 (1), pp. 65–80.
102.Lampel, J. (2017). Strategy Safari. A Guided Tour through the Wilds of Strategic Management, The Free Press, New York, NY .
103.Liedtka, J. (1998). Strategic thinking: Can it be taught? Long Range Planning, 31(1), 120-129.
104.Mackenzie, S. B., Dicambo, P. M. (1986). “Transformational and transactional leadership and salesperson performance”. Journal of academy of marketing science, 29pp396- 410.
105.Martin, Ch. & Young, R. (2019). “Marketing research, market orientation and customer relationship, management: A framework and implications for service providers”, Journal of Services Markrting, 20 (1), pp. 12- 23
106.Mc Levine. (2016). The Relationship between Managers ‘Competitive Intelligence and Directors’ Strategic Thinking at Irish Sports Clubs. International Journal of Manpower V: 36, PP: 457-472.
107.McDonald’s. (2015). The Relationship Between Transformational Leadership with Organizational Excellence and Organizational Crisis Management in UK Government Offices.Psychology of Women Quarterly, 32,362–376.
108.McGonagle, C.M. (2017). Protecting Your Company against Competitive Intelligence, Quorum Books.pp:211-296
109.Mitchell, R.K., Smith, B.J., Morse, E.A., Seawright, K.W., Peredo, A.M. and McKenzie, B. (2016). Are entrepreneurial cognitions universal? Assessing entrepreneurial cognitions across cultures, Entrepreneurship, Theory & Practice, Vol. 26 No. 4, pp. 9-24.
110.Moon, Byeong-joon. (2016). “Antecedents and outcomes of strategic thinking”, Journal of Business Research, 2016, pp 1698-1708.
111.Morphi, D.S. (2018). Investigating the Effect of Managers Competitive Intelligence on Strategic Thinking of Managers of Austrian Services Industry Organizations. Journal of Vocational Behavior, 26: 490-510.
112.Munevver, Cetin, Melisa, Erdilek, Karabay, Mehmet, Naci, Efe. (2012). “The Effects of Leadership Styles ond The Communication Competency Of bank Managers on The Employee’s Job Satisfaction: The Case of Turkish Banks”, Social And Behavioral Sciences, Vol 58, P.227-235.
113.Munevver, Cetin, Melisa, Erdilek, Karabay, Mehmet, Naci, Efe. (2012). The Effects of Leadership Styles ond The Communication Competency Of bank Managers on The Employee’s Job Satisfaction: The Case of Turkish Banks”, Social And Behavioral Sciences, Vol 58, P.227-235.
114.Nisha, S. (2019). Current state of competitive intelligence in South Africa, International Journal of Information Management 34,pp.185– 210.
115.O’Shannassy, T. (2017). Lessons from Evolution of the Strategy Paradigm, RMIT Business, School of Management.
116.Patterson, H.E. (2017). Investigating the Effect of Venus Leadership on Organizational Performance in Ukrainian Municipalities.Human resource management international digest, 14(5), 35-55.
117.Porac, J.F. (2017). Thomas, H. and Baden-Fuller, C., Competitive groups as cognitive communities: the case of Scottish knitwear manufacturers, Journal of Management Studies, Vol. 26, pp. 397-416.
118.Porter, L, W. & Steers, R, M. (2016). “Employee organizational linkage. the psychology of Commitment, absenteeism, and turnover” New York: Academic press, pp: 20-30.
119.Radu–Ioan, & popa, M. (2012), “An Experimental Perspective over Personality and Leadership Styles inside Romanian Organizations”, Social and Behavioral Sciences, Vol33. P.488-492.
120.Radu–Ioan, popa. (2012). “An Experimental Perspective over Personality and Leadership Styles inside Romanian Organizations”, Social and Behavioral Sciences, Vol33. P.488-492.
121.Rauch, C. F, Behling, O. (1984). Functionalism: Basis for an alternative approach to the study of leadership. In J.G. Hunt, D.M. Hisking, C.A. Schriesheim and R.Stewart (Eds.), Leaders and managers: International perspectives on managerial behavior and leadership. Elmsford, NY: Pergamon Press, pp. 45-62.
122.Richard, J. Pech. (2016). An entrepreneurial decision process model describing opportunity recognition, European Journal of Innovation Management Vol. 9 No. 1, pp. 61-78.
123.Saayman, M. (2018). Luce Muller Enhancing a competitive intelligence culture in South Africa International Journal of Social Economics Vol.20 No. 8, pp.100-142.
124.Shermach, K. (2016). Study, much talk, little action on competitor intelligence, Marketing News, Vol.40, 28.29 August, pp.44-59.
125.Shifel. L, K. (2015). Investigating the Effects of Leadership Styles on Strategic Thinking of Managers and Ethical Behaviors. Middle-East Journal of Scientific Research, 19(4), 292-321.
126.Shirvani, Alireza, Shojaie, Samereh. (2011). “A Review on Leaders role in Creating a Culture that Encourages Strategic Thinking”, Procedia – social and Behavioral Sciences, 2011, pp 2074 – 2078.
127.Shojaie, S. (2014). “A Review on Leaders role in Creating a Culture that Encourages Strategic Thinking”, Procedia – social and Behavioral Sciences, 2014, pp 2074 – 2078.
128.Talvinen, A. (2018). “Level of maturity of the competitive intelligence function case study of a retail bank in South Africa”, Asilib Proceeding New Information Peresoective, 61 (1), pp. 48-66.
129.Wagner, J. A. (2014). Participation’s Effect on Performance and Satisfaction, A Reconsideration of Research Evidence. Academy of Management Review, Vol. 19, No. 2, PP. 312- 335.
130.Zellar, I, Teeper.R & Duffy.L. (2018). The Effect of Leadership Style on Strategic Thinking for German Aircraft Industry Directors. New York: Free Press.
131.Zinta, S. (2019). “The relationship of emotional exhaustion to work attitudes, job performance rating, and organizational citizenship behaviors” fifteenth annual conference of society for industrial and organizational psychology in new Orleans, April, pp.13-46.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی |
تعداد صفحات | 151 |