فرمت فایل | word, pdf |
---|
تحليل تاثير انواع قدرت مديران بر ميزان قلدري کارکنان با در نظر گرفتن متغير ميانجي عزت نفس
چکیده
هدف از این پژوهش ” تحليل تاثير انواع قدرت مديران بر ميزان قلدري کارکنان با در نظر گرفتن متغير ميانجي عزت نفس ” است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره منابع طبیعی استان کرمان است که تعداد آنها 280 نفر با بازه های سنی و سابقه های شغلی مختلف است. اين پژوهش به لحاظ هدف جزو پژوهشهاي کاربردي و از نظر ماهيت و روش جزو پژوهشهاي توصيفي -پيمايشي از نوع ميداني است. در این پژوهش از سه پرسشنامه که روايى و پايايى آن مورد تاييد اساتید قرار گرفت، جهت جمع آوري داده ها استفاده شده است. روایی پرسشنامه قلدری به میزان 85/0، روایی پرسشنامه قدرت در سازمان به میزان 91/0 و روایی پرسشنامه عزت نفس سازمانی 9/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. طبق نتایج بدست آمده مشاهده شد که متغیر عزت نفس بین قدرت و قلدری نقش میانجی گری دارد و همچنین متغیر قدرت مرجع دارای اثر بیشتری با در نظر گرفتن متغیر عزت نفس به عنوان متغیر میانی بر روی قلدری نسبت به مابقی متغیرها است.
کلمات کلیدی: قدرت، قلدری، عزت نفس
فهرست مطالب
1-6-تعریف نظری و عملیاتی واژه ها 6
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق… 9
2-1-2-صور مثبت و منفی قدرت.. 12
2-1-3-تقسیم بندی منابع قدرت.. 13
2-1-4-نقش و عوامل وابستگی در اعمال قدرت.. 15
2-1-5-بررسی نظریه های قدرت.. 16
2-1-5-1-نظریه توماس هابز پیرامون قدرت.. 16
2-1-5-2-نظریه جان لاک پیرامون قدرت.. 16
2-1-5-3-نظریه راسل پیرامون قدرت.. 16
2-1-5-4-نظریه وبر پیرامون قدرت.. 17
2-1-5-5-نظریه آرنت پیرامون قدرت.. 17
2-1-5-6-نظریه پارسونز پیرامون قدرت.. 17
2-1-5-7-نظریه پولانزاس پیرامون قدرت.. 18
2-1-5-8-قدرت از دیدگاه فوکو. 18
2-1-5-9-جمع بندی نظریات پیرامون قدرت.. 18
2-2-1-تعریف قلدری در محیط کار 21
2-2-2-1-تاکتیک های کلامی قلدری.. 22
2-2-2-2-تاکتیکهای غیر کلامی قلدری.. 22
2-2-2-3- تاکتیکهای عملی قلدری.. 23
2-2-2-4- تاکتیهای قلدری مربوط به عملکرد. 23
2-2-3-1-1-جنسیت قلدران و قربانیان.. 26
2-2-3-1-2-فاصله قدرت بین قلدر و قربانی.. 27
2-2-3-1-3-گروه های قلدران.. 28
2-2-3-1-4-ویژگی های شخصیتی قلدر 28
2-2-3-1-5-2-قلدران فرصت طلب… 29
2-2-3-1-5-3- قلدران تصادفی.. 30
2-2-3-1-5-4- قلدران ضد جامعه و روانی.. 30
2-2-3-1-5-5- قلدران خود تقویت کننده 30
2-2-3-1-5-6- قلدران فاقد صلاحیت اجتماعی.. 31
2-2-3-1-5-7- قلدران سیاسی باز 31
2-2-3-1-5-8-قلدران پس زننده مشکلات.. 31
2-2-3-1-6-نیت، منظور و هدف قلدران.. 32
2-2-3-3- اعضای خانواده و دوستان.. 34
2-2-6-ماهیت رفتار ها و برخوردهای قلدران.. 36
2-2-7-قلدری بعنوان یک فرآیند. 40
2-2-8-قلدری در سطوح مختلف بین فردی، گروهی و سازمانی.. 42
2-2-8-1-قلدری در سطح بین فردی.. 44
2-2-8-3-قلدری در سطح سازمان.. 45
2-2-8-4-سطوح ملی و بین المللی بررسی قلدری.. 47
2-2-9-عوامل بوجود آورنده قلدری در سطح فردی.. 47
2-2-9-1- ویژگی های قلدر در سطح فردی.. 48
2-2-9-1-1-قلدری به منظور حفظ ارزش شخصی و عزت نفس…. 48
2-2-9-1-2-قلدری در نتیجه عدم برخورداری از صلاحیتهای اجتماعی.. 50
2-2-9-1-3-قلدری به عنوان رفتاری سیاسی.. 51
2-2-9-1-4-قلدری به دلیل مشکلات روانی.. 52
2-2-9-2-ویژگی های قربانی قلدری در سطح بین فردی.. 52
2-2-9-2-1-موقعیت بارز و مشخص، و بیگانه قربانی.. 52
2-2-9-2-2-گروه های آسیب پذیر. 53
2-2-9-2-3-وظیفه شناسی و موفقیت های بیشتر. 54
2-2-9-2-4-قربانی تحریک کننده 55
2-2-10-عوامل بوجود آورنده قلدری در سطح بین فردی.. 56
2-2-10-1-عوامل بوجود آورنده قلدری در سطح گروه 57
2-2-11-عوامل بوجود آورنده قلدری در سطح سازمان.. 57
2-2-11-1-مسائل مربوط به نقش…. 57
2-2-11-2-ترس از تغییرات سازمانی.. 58
2-2-11-5-شرایط نامساعد کاری.. 61
2-2-11-6-احساس عدم امنیت شغلی.. 62
2-2-12-عوامل بوجود آورنده قلدری در سطح جامعه. 62
2-2-13-اثرات و پیامدهای قلدری در محیط کار 64
2-2-13-1-پیامدهای فردی قلدری.. 64
2-2-13-2-پیامدهای سازمانی قلدری.. 69
2-2-13-3-پیامدهای اجتماعی قلدری.. 74
2-3-1-مفهوم شناسی عزت نفس…. 78
2-3-2-1-نظریه جمیز درباره عزت نفس…. 79
2-3-2-2-نظریه مید درباره عزت نفس…. 80
2-3-2-3-نظریه کولی درباره عزت نفس…. 80
2-3-2-4-نظریه سالیوان درباره عزت نفس…. 80
2-3-2-5-نظریه روزنبرگ درباره عزت نفس…. 81
2-3-2-6-نظریه هورنای درباره عزت نفس…. 81
2-3-2-7-نظریه آدلر درباره عزت نفس…. 81
2-3-3-عوامل مؤثر در عزت نفس سازمانی.. 82
2-3-4-مؤلفه های اساسی عزت نفس…. 83
2-3-4-1-عزت نفس سازمانی و امنیت… 83
2-3-4-2-عزت نفس سازمانی و عدالت… 84
2-3-4-3-عزت نفس سازمانی و احترام. 85
2-3-4-4-عزت نفس سازمانی و امکان پیشرفت… 86
2-3-4-5-عزت نفس سازمانی و مشاركت در تصميم گيري.. 86
2-3-4-6-عزت نفس سازمانی و نيازهاي فيزيولوژيك… 87
2-4-1-پژوهشهاي داخلي پیرامون موضوع تحقیق.. 88
2-4-2-پژوهشهاي خارجي پیرامون موضوع تحقیق.. 90
3-5- جامعه آماری مورد مطالعه. 96
3-6- روش نمونه گیری وحجم نمونه. 96
3-8- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 96
3-۷- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 99
3-۷-1-آزمون ضریب همبستگی پیرسون.. 99
3-۷-2- آزمون کولموگروف اسمیرنوف.. 99
3-۷-3- مدلهای رگرسیون خطی.. 99
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها. 101
4-1-1- توصیف کمی متغیرهای پژوهش…. 102
4-1-2 توصیف کیفی ویژگی های جمعیت شناختی.. 107
4-2 تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق) 113
4-2-2-فرضیه اول: قدرت اجبار مدیران بر عزت نفس کارکنان تاثیر دارد. 116
4-2-3- فرضیه دوم: قدرت پاداش مدیران بر عزت نفس کارکنان تاثیر دارد. 117
4-2-4 فرضیه سوم: قدرت قانونی مدیران بر عزت نفس کارکنان تاثیر دارد. 118
4-2-5 فرضیه چهارم: قدرت مرجع مدیران بر عزت نفس کارکنان تاثیر دارد. 119
4-2-6- فرضیه پنجم: قدرت تخصص مدیران بر عزت نفس کارکنان تاثیر دارد. 120
4-2-7- فرضیه ششم: عزت نفس کارکنان بر قلدری کارکنان تاثیر دارد. 121
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات… 123
5-2-1- نتایج توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی.. 124
5-2-2- نتایج توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 125
5-2-2-1- توصیف کمی متغیر قلدری.. 125
5-2-2-2- توصیف کمی متغیر قدرت اجبار 125
5-2-2-3- توصیف کمی متغیر قدرت پاداش… 125
5-2-2-4- توصیف کمی متغیر قدرت قانونی.. 125
5-2-2-5- توصیف کمی متغیر میزان قدرت مرجع. 125
5-2-2-6- توصیف کمی متغیر قدرت تخصص…. 125
5-2-2-7- توصیف کمی متغیر عزت نفس…. 126
5-3- تحلیل داده ها(بررسی فرضیه های تحقیق) 126
5-4- بحث و بررسی و نتیجه گیری.. 127
5-7- پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی.. 131
فهرست اشکال
شکل 2-2: مدل بین سطحی قلدری در محیط کار 43
شکل 2-3: مدل قلدری در سازمانها 47
شکل 2-4: چرخه مؤلفه های اساسی عزت نفس…. 83
شکل 3-1-مدل مفهومي پژوهش (برگرفته از ادبيات پژوهش) 95
شکل 4-1 بافت نگار متغیر قلدری.. 103
شکل 4-2 بافت نگار متغیر قدرت پاداش… 104
شکل 4-3 بافت نگار متغیر قدرت اجبار 104
شکل 4-4 بافت نگار متغیر قدرت قانونی.. 105
شکل 4-5 بافت نگار متغیر قدرت تخصص…. 105
شکل 4-6 بافت نگار متغیر قدرت مرجع. 106
شکل 4-7 بافت نگار متغیر عزت نفس…. 106
شکل 4-8- نمودار فراوانی جنسیت… 107
شکل 4-9- نمودار فراوانی سن.. 108
شکل 4-10- نمودار فراوانی تحصیلات.. 109
شکل 4-11- نمودار فراوانی نوع استخدام. 110
شکل 4-12- نمودار فراوانی وضعیت تاهل.. 111
شکل 4-13- مدل معادلات ساختاری بهمراه ضرایب استاندارد. 113
شکل 4-14- پراکندگی قدرت اجبار مدیران و عزت نفس…. 116
شکل 4-15- پراکندگی قدرت پاداش مدیران و عزت نفس…. 117
شکل 4-16- پراکندگی قدرت قانونی مدیران و عزت نفس…. 118
شکل 4-17- پراکندگی قدرت مرجع مدیران و عزت نفس…. 119
شکل 4-18- پراکندگی قدرت تخصص مدیران و عزت نفس…. 120
شکل 4-19- پراکندگی قلدری و عزت نفس…. 121
فهرست جداول
جدول 2-1- میزان قلدری در بخشهای مختلف… 25
جدول 2-2- اشکال و جهت های مختلف قلدری در محیط کار 38
جدول 2-3- تخمین هزینه های قلدری در جامعه. 76
جدول 3-1- تقسیم بندی نمونه آماری.. 96
جدول 3-2- نمره گذاری مقیاس لیکرت.. 97
جدول 3-3- ابعاد پرسشنامه وضعیت قدرت در سازمان.. 97
جدول 3-3- سازگاري دروني (نگارنده) 98
جدول 4-1 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیرهای مدل.. 103
جدول4-2- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر جنسیت… 107
جدول4-3- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر سن.. 108
جدول4-4- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر تحصیلات.. 109
جدول4-5- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر نوع استخدام. 110
جدول4-6- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر وضعیت تاهل.. 111
جدول 4-7 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف (K-S) برای بررسی پذیره نرمال بودن.. 112
جدول 4-9- نتایج ضرایب غیر استاندارد مدل ساختاری و معناداری آنها 114
جدول4-10- مقادیر شاخصهای برازندگی مدل نهایی تحقیق.. 114
جدول 4-11 ضریب همبستگی بین قدرت اجبار مدیران و عزت نفس…. 116
جدول 4-12 ضریب همبستگی بین قدرت پاداش مدیران و عزت نفس…. 117
جدول 4-13 ضریب همبستگی بین قدرت قانونی و عزت نفس…. 118
جدول 4-14 ضریب همبستگی بین قدرت مرجع و عزت نفس…. 119
منابع فارسی
- احمدی، زینب (1387)، مقایسه عزت نفس مادران کودکان ک متوان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه اهواز.
- اختیاری امیری، راضیه (1383)، مقایسه عزت نفس دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی، خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، دانشگاه شهید بهشتی.
- استونر، جيمز اي اف؛ فري من، آر ادوارد؛ استونر، دانيل آر گيلبرت، جیمز ادوارد. مدیریت، ترجمهء علی پارسائیان و سید محمد اعـرابی، (1390)، تهران، انتشارات دفـتر پژوهشهای فرهنگی.
- استونر، جيمز. اي اف فريمن، آ. ادوارد. گيلبرت، دانيل، آر. (1379)، “مديريت منابع انساني”، ترجمة علي پارساييان و محمد اعرابي، جلد اول و دوم، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
- اسلامی نسب، علی (1373)، روانشناسی اعتماد به نفس. تهران: انتشارات مهرداد.
- آزاد، حسین (1378)، سلامت روان از دیدگاه الیس، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره چهارم، صص. 230-222.
- آقاجانی، سعید (1394)، نظریه مشاوره و روان درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
- بازرگان، عباس (1393)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
- براندن، ناتانیل (1394)، روانشناسی عزت نفس، ترجمه، جمال هاشمی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ هشتم
- بهرامی، احسان هادی (1381)، بهداشت روانی در قرن بیست ویکم و چالشهای پیشرو، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال سی و دوم، شماره 1، صص. 199-181.
- بیابانگرد، اسماعیل (1390)، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
- بيرامي، منصور؛ هاشمي، تورج؛ فتحي آذر، اسکندر و علائي، پروانه (1391)، قلدري سنتي و سايبري در نوجوانان دختر مدرسه راهنمايي: نقش کيفيت ارتباط معلم –دانشآموز. فصلنامه روانشناسي تربيتي، سال دوم، شماره 3، صص 67-56.
- پيوسته، اکبر و نصيري باري، حسين (1391)، بررسي اولويت بندي استفاده مديران از انواع قدرت به روش AHP، فصلنامه علمي- پژوهشي مديريت نظامي، سال دوازدهم، شماره 45، صص 120-93.
- حسين چاري، مسعود، سماوي، عبدالوهاب، محمدي، مژگان (1389)، بررسي شاخصهاي روانسنجي پرسشنامه خودکارامدي معلم”. مجله مطالعات آموزش و يادگيري، شماره 2، صص 99-85..
- خدمتی، ابوطالب (1385)، قدرت در مدیریت اسلامی، مجله پژوهشهای مدیریت راهبردی، ش. 37، صص. 106-71.
- دلوی، محمد رضا. مهدی جمشیدیان (1387)، سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات سیمین.
- رابینز، استیون (1392)، رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها: گروه، ترجمه محمداعرابی و علی پارساییان، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- راش، مایکل (1393)، جامعه و سیاست، مقدمه ای بر جامعه شناسی سیاسی. ترجمه، منوچهر صبوری. تهران: سمت.
- رضائيان، علي (1386)، مديريت رفتارهاي سياسي در سازماني (مديريت رفتار سازماني پيشرفته)، فصلنامه علمي پژوهشي مطالعات مديريت، شماره 2، صص 199-175.
- زارع، حسین. سعید رجاییپور، مهدی جمشیدیان؛ حسین مولوی (1391)، سازمان یاد دهندهء الگویی برای رهبری امروز، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
- زنجانی طبسی، رضا (1383)، ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روان شناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- ستوده، هدایت اله (1394)، روانشناسی اجتماعی، تـهران: انتشارات آوای نور، چاپ دهم.
- سفیدگران، بهارک (1381)، روشهای مـوثر انـتقاد سازنده، انتشارات اداره مطالعات و بازاریابی بانک رفاه.
- سلطان حسيني، محمد؛ علي دوست قهفرخي، ابراهيم؛ همايي، رضا؛ موسوي، سيده زهره. (1389)، بررسي سهم نسبي سلامت رواني بر سلامت سازماني در ادارات تربيت بدني استان اصفهان. نشريه مديريت ورزشي، شماره 4، صص 81-65.
- شايگان، حامد و علي دوست قهفرخي، ابراهيم (1394)، بررسي رابطه بين منابع قدرت مديران وسلامت سازماني در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان، مطالعات مديريت ورزشي، شماره 28، صص 196-181.
- شفرتیز، جـیام و جـیاستوان، اوت (1387)، تئوری سـازمان: اسطورهها، ترجمه علی پارسائیان، جلد اول، تهران: انتشارات فرزانه، چاپ اول.
- شفیع آبادی، عبدالله (1390)، نظریه مشاوره و روان درمانی، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
- شفیعی نیک، اصغر (1392)، توانمندسازی عزت نفس سازمانی در کارکنان ناجا با تأکید بر رویکرد تربیتی، بصیرت و تربیت اسلامی، ش. 24، صص. 78-49.
- شفیعی، عباس؛ خدمتی، ابوطالب؛ پیروز، علیآقا (1388)، رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول.
- شمس، اسدالله؛ سموعي، راحله و پوررياحي، حبيبه (1389)، بررسي رابطه بين ميزان مشارکت کاري کارکنان و منابع پنجگانه قدرت مديران در بيمارستانهاي دولتي شهر اصفهان، مديريت اطلاعات سلامت، شماره 7، صص 585-577.
- صادقی، زهره. (1385)، چالشهای فراروی مدیریت در نظامهای آمـوزشی، مجموع مـقالات همایش سراسری مرکز تحقیقات حوزهء معاونت پژوهشی، دانشگاه امام صادق.
- طرقی، جعفر. علی اسماعیلی. (1386)، دانش مدیریت (مبانی سازمان و مدیریت)، انتشارات دانشگاه اصفهان.
- طوسی، محمد تقی (1388)، مشاوره بهداشت روانی: نظریه و عمل، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- عباسپور، علی (1385)، رابطه بین کمال گرایی و عزت نفس باسلامت روان شناختی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- علاقهبند، علی. (1394)، مدیریت عمومی، تهران، نشر روان.
- علائي، پروانه؛ هاشمي، تورج؛ بيرامي، منصور و فتحيآذر، اسکندر (1392)، قلدري سنتي و سايبري در نوجوانان دختر مدارس راهنمايي: نقش کيفيت ارتباط معلم- دانشآموز، فصلنامه روانشناسي تربيتي، سال هشتم، شماره 26، صص 175-151.
- عمران نسب، عمران (1387)، بررسی ارتباط بین اعتقات دینی و عزت نفس در دانشجویان سال آخر کارشناسی علوم پزشکی وخدمات درمانی ایران، پایا ننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
- فتحي آذر، اسکندر؛ کريمي، بهروز (1385)، تاثير برخورد مناسب معلم بر سبکهاي مقابلهاي بدرفتاري و ضد اقتدار دانش آموزان مقطع ابتدائي. دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، شماره 18، صص 32-21.
- فخیمی، فرزاد (1385)، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، تهران، نشر هستان.
- فرنچ، وندال و سيسيل، اچ. بل (1390)، مديريت تحول در سازمان، ترجمه سيد مهدي الواني و حسن دانايي فرد، تهران: اشراقی.
- فیضی، ژاله (1386)، رابطه سلامت عمومی، کمال گرایی و عزت نفس در پزشکان عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- کرد تمینی، بهمن (1384)، نقش عزت نفس در سلامت روانی همسران و فرزندان شاهد استان سیستان و بلوچستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- گلپرور، فرشته (1389)، تاثير آگاهي معلمان دوره ابتدايي از راهبردهاي شناختي-رفتاري به منظور مديريت مسائل کلاسي بر رضايت شغلي آنان. چاپ شده در مجموعه مقالات اولين همايش يافتههاي علوم شناختي در تعليم و تربيت، مشهد، شماره 7، صص 40-27.
- محمدي، امين؛ پورقاز، عبدالوهاب (1390)، بررسي رابطه منابع قدرت مديران با ويژگيهاي شخصيتيکارافريني کارکنان، پژوهشهاي مديريت عمومي، سال چهارم، شماره 12، صص 130-111.
- مشبکی، اصغر (1389)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات اقبال.
- مورهد، جی.، گریفینو آر. دبلیو. (1384)، رفتار سازمانی، ترجمه سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
- ميرمحمود، ميرنسب؛ گلپرور، فرشته و بيرامي، منصور (1394)، تعيين راهبردهاي مديريت قلدري بر اساس خودکارامدي معلمان: نقش ميانجيگرايانه باورها و نگرشهاي معلمان درباره قلدري دانشآموزان، پژوهشهاي علمي-پژوهشي علوم شناختي و رفتاري، سال پنجم، شماره 1، صص 120-107.
- نبوی، عباس (1388)، فلسفه قدرت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- نجات، حمید (1387)، مفهوم سلامت روان در مکاتب روان شناسی، فصلنامه بهداشت روانی، شماره 3.
- نصراصفهانی، علی؛ شهبازی، غلامرضا (1392)، مدیریت قلدری در محیط کار، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- نصری، قدیر (1381)، تأمّلی معرفت شناختی بر فلسفهء سیاسی هابز و معنا و مبنای«قدرت» و «امنیت» در آن، مجله اطلاعات اقتصادی و سیاسی (موسسه اطلاعات)، خرداد وتیر، صص. 31-18.
- ولی زاده، شیرین (1387)، روشهای افزایش عزت نفس در کارکنان دارای نیازهای ویژه، تعلیم وتربیت استثنایی شماره 84 و 85.
- هادیزاده مقدم، اکرم (1378)، مدلهای دوگانه ی تجزیه و تحلیل قدرت و سیاست سازمانی، مجله مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ش. 23 و 24، صص. 176-159.
- هاشمي، تورج؛ گلپرور، فرشته و فتحيآذر اسکندر (1394)، اثر بخشي برنامه شناخت و مقابله با قلدري بر باورها و ديدگاههاي معلمان درباره قلدري و خودکارامدي آنان در مديريت رفتار کلاس، فصلنامه علمي-پژوهشي، پژوهش در يادگيري آموزشگاهي و مجازي، سال دوم، ش. 7، صص 40-27.
- هرسي، پاول. بلانچارد، كنت (1378)، مديريت رفتار سازمان ي، كاربرد منابع انساني، ترجمة قاسم كبيري، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهي، چاپ سوم.
- هیندس، باری (1390)، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو. ترجمه مصطفی یونسی. نشر و پژوهش شیرازه.
- یوسفی، لویه مجید (1387)، مداخله های روانشناختی در مورد کارکنان سازمانی با نیازهای ویژه تعلیم و تربیت، ش. 84 و 85، صص. 75-65.
منابع انگلیسی
- Amy, L., Barbara, J., Marla, E. (2015). School-level contextual predicors of bullying harassment experiences among adolescents. Social Science & Medicine, 147, 47-53.
- Beckman, L., Svensson, M. (2015).The cost effectiveness of the olweus bullying prevention program: results from a modeling study. Journal Of Adolescence, 45,127-137.
- Christopher, M., Ross, G., Laura, R., Samantha R. (2015).Distinct workplace bullying experiences and sleep quality: A person-centred approach. Social Sciencs & Medicine, 87, 200-205.
- Daft, Richard; OrganizationalTheory and Design, New York, West, 1995.
- David,S.Y., Carlton, j., Hae, Y., Dorothy, L. (2015).Declines in efficacy of anti-bullying programs among older adolescents: Theory and a three-level mete-analysis, bullying prevention and intervention. Journal of Applied Developmental Psychology, 37,36-51.
- Genevieve, S., Fernet, C., Austin, S., Boudrias, V. (2015).Work environment antecedents of bullying: A review and integrative model applied to registered nurses. International journal of noursing studies, 37, 52-63.
- Goris, Jose R. (2007). “Effects of satisfaction with communication on the relationship between individual – job congruence and job performance /satisfaction”. Journal of Management Development, Vol. 26, No. 8, PP: 737-752.
- Harrington, S., Warren, S., Rayner, S. (2015). Human Resource management practitioners, responses to Workplace bullying: Cycles of symbolic violence. Journal Citation Reports, 22, 368-389.
- Luthans, F. (1989); Organizational Behavior, new York.
- Robbins, S. P. (1997).Essentials of Organizational Behevior.
- Schermerhorn, J. R. (1997), Organizational Behavior.
- Senior, F., Fleming, J. (2006) , Organizational change, Third education, FT prentice Hall, 3rd, Newyork, Pp. 138-142.
- Stacy, H., Yvonne, A., Gary, D. (2015).The empact and response to electronic bullying and traditional bullying among adolescents. Computers In Human Behavior, 49,288-295.
- Wieland, D., Beitz, j. (2015).Resilience to social bullying in academia: A phenomenological study,Nuese educator.Resilience To Social Bullying In Academia,40,289-293.
- Yanlu, Zh., Hui, C. (2015). Risk management joint product development with power asymmetry between supplier and manufacturer.International Journal Of Project Management, 33,1812-1826.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | مدیریت بازرگانی گرایش تحول |
تعداد صفحات | 143 |