فرمت فایل | word, pdf |
---|
بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی با خرید تکانشی و رفتار خرید تنوع طلبانه
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با خرید تکانشی و رفتار خرید تنوع طلبانه صورت گرفت. از میان مشتریان وسایل آرایشی بهداشتی شهر اهواز تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری کسب داده توصیفی و از نوع همبستگی بود. از پرسشنامه پنج عاملي شخصيتي نئو (NEO) مککری و کاستا (2008)، و پرسشنامه خرید تکانشی و رفتار خرید تنوع طلبانه برای جمعآوری داده استفاده شده است. نتایج نشان داد بین 5 ویژگی شخصیتی (وظیفه شناسی، ثبات هیجانی، کسب تجارب جدید، سازگاری و برونگرایی) با خرید تکانشی و رفتار خرید تنوع طلبانه رابطه وجود دارد. ولی در ویژگی سازگاری با خرید تکانشی رابطهی معناداری مشاهده نشد. ویژگیهای شخصیتی این امکان را برای بازاریابان و مدیران بازاریابی مهیا میسازد تا با شناخت مهمترین عوامل در هر سطح و مقایسه وضعیت بازار هدف خود با رقبا، استراتژی و برنامه ریزیهای خود را برای جذب و حفظ مشتریان طرح ریزی نمایند.
واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، خرید تکانشی، رفتار خرید تنوع طلبانه
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-5- چارچوب نظری و پیشینه تحقیق: 11
1-6- پرسشها یا فرضیههای تحقیق: 14
1-8- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق: 16
1-9-2- جمعیت آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه: 18
1-9-4- روش تجزیه و تحلیل دادهها: 19
1-9-5- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق: 19
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1-3- نقش وراثت و محیط در شخصیت… 28
2-1-4- شخصیت از دیدگاههای مختلف… 29
2-1-4-2- رویکرد روان تحلیلگری جدید. 32
2-1-4-4- دیدگاه یادگیری اجتماعی.. 37
2-1-4-7- دیدگاه انسانگرایی.. 40
2-1-6-3- تئوری پنج عاملی شخصیت (Big-5) 49
2-2- خرید با برنامهریزی و بدون برنامهریزی.. 51
2-2-1- خرید تکانشی یا (ناگهانی) 52
2-2-1-1- سه خصوصیت اصلی خرید ناگهانی از نظر (جانز و همکارانش، 2003) 53
2-2-1-2- عوامل مؤثر بر خرید بدون برنامهریزی یا تکانشی.. 57
2-2-2-1- اقسام رفتارهاي تنوع طلبانه. 66
2-2-2-2- عوامل موثر بر خریدهاي تنوع طلبانه با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه 71
2-2-2-3- انواع خریدهاي تفننی (تنوع طلبانه) با توجه به مطالعات استرن 74
2-3-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور: 76
2-3-2- پیشینه پژوهشی خارج از کشور. 80
فصل سوم: روش پژوهش
3-6- نمونه آماری و نحوه تعیین حجم نمونه. 95
3-7- ابزار جمع آوری دادهها 98
3-7-1- تعیین روایی و پایایی پرسشنامه. 99
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها 105
3-8-1- نرمال بودن توزیع دادهها 109
3-8-2- ضریب همبستگی اسپیرمن.. 109
3-8-3- تحلیل مسیر معادلات ساختاری.. 110
3-9 – الگوریتم تحلیل دادهها با روش pls. 113
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-2-1-متغیر جنسیت پاسخ دهندگان. 116
4-2-2- متغیر سن پاسخ دهندگان. 117
4-2-3- متغیر تحصیلات پاسخ دهندگان. 118
4-3-1- بررسی نرمال بودن متغیرها 119
4-3-3- مدل معادلات ساختاری و آزمون فرضیهها 121
4-3-3-1-1- بررسی مدل بیرونی تحقیق.. 122
4-3-3-1-2- بررسی پایایی مدل های اندازه گیری.. 122
4-3-3-2-2- بررسی روایی مدلهای اندازه گیری.. 126
4-3-3-2- بررسی مدل درونی تحقیق.. 127
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-2- نتیجهگیری و بررسی فرضیات… 138
5-3- جمع بندي و نتیجه گیري: 147
5-5- پیشنهادهای حاصل از پژوهش… 150
5-6- پیشنهادها برای تحقیقهای آینده 150
منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1:…………………………………………………………………………………………………………………63
جدول شماره 2-2: چهار دسته عوامل تاثير گذار بر خريد………………………………………………… 65
جدول 4-1: توزیع فراوانی متغیر جنسیت…………………………………………………………………….. 116
جدول 4-2 توزیع فراوانی متغیر سن……………………………………………………………………………. 117
جدول 4-3 توزیع فراوانی متغیر سن……………………………………………………………………………. 118
جدول(4-4) آزمون نرمال بودن داده ها………………………………………………………………………… 120
جدول (4-5) : نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………… 121
جدول(4-6): بررسی پایایی مدل اندازه گیری……………………………………………………………….. 123
جدول(4-7): بررسی پایایی معرفها……………………………………………………………………………. 125
جدول(4-8): ارزیابی روایی همگرا مدل اندازه گیری…………………………………………………….. 126
جدول (4-9) : بررسی روایی واگرا مدل اندازه گیری…………………………………………………….. 127
جدول(4-10) : مقدار R2 متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………. 129
جدول 4-11 :ضرايب مسير و معنيداري متغيرها و فرضيههاي تحقيق……………………………… 131
جدول(4-12) شاخص برازش مدل……………………………………………………………………………… 134
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1 مدل مفهومی پژوهش با اقتباس از مطالعات اولسن و همکاران (2016). 15
مدل 2-1: مدل عوامل موثر بر خريد. 57
شکل 2-2: شکل سيستم طبقه بندي رفتار تنوع طلبانه (مكآليستر و پسيمير، 1982) 67
شکل (3-1): نمودار فرایند تحقیق.. 92
شکل 4-1: نمودار فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان. 116
شکل 4-2: نمودار فراوانی سن پاسخ دهندگان. 118
شکل 4-3: نمودار فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان. 119
منابع فارسی
- آذربايجاني، مسعود؛ موسوي اصل، مهدي (1387)، درآمدی بر روانشناسی دین، قم، پژوهشـگاه حـوزه و دانشـگاه و سـمت.
- اسدالله زاده، یگانه؛ شیرخدایی، میثم (1395)، تاثیر حالات عاطفی و مدل پنج عاملی شخصیت بر خرید آنی. کنفرنس بین المللی، مدیریت تغییر و تحول،
- ﺑﺎﺑﺎﻳﻲ، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ؛ احدی، پری (1389). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪي وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ورﻓﺘﺎرﺧﺮﻳﺪ ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ در اﻳﺮان، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت، دوره 2، ﺷﻤﺎره 4، ﺻص 39 ﺗﺎ 58.
- حیدرزاده، کامبیز؛ حسنی پارسا، الهام (1391)، بررسي تاثير ارزشهاي لذت جويانه بر رفتار خريد مصرف كنندگان. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 17
- حیدزاده، کامبیز؛ صدیق، آرش (1389)، خرید ناگهانی در اینترنت، دانشگاه آزاد واحد قزوین.
- خاکی، غلامرضا (1371)، روش تحقیق با رویکردي به پایان نامه نویسی، تهران، نشر مرکز تحقیقات علمي کشور.
- دادستان، پريرخ (1383)، روانشناسی مرضی از تحولی تا بزرگسالی، تهران، سمت.
- زاهدی، امیراحسان (1393)، بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار خرید در بازاریابی اینترنتی ایران، دانشگاه لرستان، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، گروه مدیریت بازرگانی.
- سالمي نجف آبادی، علیرضا (1392)، بازار يابي يورشي، انتشارات بازاريابي.
- سهرابي، روح اله؛ صمدي، عباس (1391)، طراحي مدلي جامع در جهت شناسايي عوامل موثر بر رفتار خريد ناگهاني مشتريان در فروشگاه هاي زنجيره اي ، كنفرانس ملي حسابداري، مديريت مالي و سرمايه گذاري
- صفري شالي، رضا (1391)، راهنمای تدوین طرح تحقیق، تهران، موسسه بین المللی پژوهشی فرهنگی هنری جامعه و فرهنگ
- طاهري كيا، فريبرز؛ نادري، آرامه (1389)، شناسايي و ارزيابي عوامل تاثير گذار بر خريد وسواسي (اعتياد به خريد).
- غلامشاهی، تورج؛ حدادیا، علیرضا؛ کفش پور، آذر (1392)، بررسی تأثیر عوامل محیط فیزیکی بر رفتار خرید بیبرنامه در فروشگاههای زنجیرهای (مورد مطالعه: فروشگاه پروما-شعبه مشهد مقدس). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشاه فردوسی مشهد.
- غفاری آشتیانی، پیمان؛ سید موسوی بصری، مسلم؛ مجودی، امین (1389)، خرید تنوع طلبانه و خرید آنی (نقش عواطف، تاثیرات اجتماعی، سلامتی ذهن و اعتماد به نفس)، ماهنامه اتاق ایران، شماره 510 ، صص 22-25.
- قادري عابد، اميرحسين (1388)، رفتار خريد ناگهاني و عوامل موثر بر آن، نشريه تدبير، شماره 203 ، ص 35-26
- قادري عابد؛ اميرحسين- نظري، محسن (1390)، ارائه مدلي جهت بررسي عوامل مؤثر بر رفتار خريد ناگهاني، مديريت بازرگاني، دوره 3، شماره 10، ص140-127
- کاویانی، آتاناز؛ مهرانی، هرمز (1392)، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با رفتار خرید وسواسی و خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای استان مازندران، دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، گرگان، انجمن علمی و حرفه ای مدیران و حسابداران گلستان.
- کاتلر، فیلیپ (1391)، مدیریت بازاريابي، ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان، انتشارات آموخته.
- مشتريان، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 10، صص117-136.
- میرابی، وحیدرضا؛ تهرانی، ابوالقاسم غلامرضا (1392)، ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید آنی (مطالعه موردی: خریداران پوشاک و البسه جدید در پاساژهای شهر کرج). تحقیقات بازاریابی نوین، شماره پیاپی (9)، صص. 132-107.
- محمودي، محمد (1387)، تأثیرات اجتماعی، روانشناختی و ويژگی محصول بررفتارخريد تفننی.
- نظری، ک؛ قادی عابد، ا (1390). خرید ناگهانی در اینترنت. رهیافت نو، دوره دوم، شماره ۱۳، صص ۳۴-۳۸٫
- نظری، محسن. بغدادی، مرجان (1392)، شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره5، شماره3، صص239-223.
- نجفي پيراسته، مريم (1387)، خريد ناگهاني، نشريه تدبير، شماره 198، ص 98-86
منابع انگلیسی
- Abrahams, Ben. (1997). It`s All in the Mind, Marketing, March 27, 31-33.
- Applebaum, William. (1951). Studying consumer behavior in retail stores, Journal of Marketing; 16:32–40 (October).
- Bridges, a, E., Florsheim, R. (2008). Hedonic and utilitarian shopping goals: The online experience. Journal of Business Research, 61(4), 309-314.
- Beatty, S. E., Ferrell, M. E., (1998). Impulsive Buying: Modeling Its Precursors,25(3), 66-70
- Barratt, E., Stanford, M.S., Kent, T.A., Felthous, A. (2008). Neuropsychological and cognitive psychophysiology substrates of impulsive, 6 ( 1 ) : 104 – 115
- Baker, J., Grewal, D., Parasuraman, A. (1994). the influence of store environment on quality inferences and store image. Journal of Academy of Marketing Science, 22(4), 328–339.
- Caplan, B. (2003). Stigler-Becker versus Myers-Briggs: why preference-based explanations are scientifically meaningful and empirically important. Journal of Economic Behavior and Organization; 50(4):391-405.
- Clover, V. T. (1950). Relative importance of impulse buying in retail stores, Journal of Marketing, 25(3), 66-70.
- Coley, A., Burgess, B. (2003). Gender differences in cognitive and affective impulse buying, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3), 282-295
- Costa, P. T., McCrae, R. R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective wellbeing: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668–678.
- Chang, H.-H., Wu, P.-C., Chou, W.-L., Hsieh, Y.-R. (2013). The Effects of Utilitarian Value and Hedonic Value on the Relationship between Perceived Retail Crowding and Shopping Satisfaction in Night Markets. Jornal of Business and Information, 722-730.
- Durra, Mansoor., Akram, Jalal. (2011). The global business crisis and consumer behavior: Kingdom of Bahrain as a case study. International Journal of Business and Management. Jan, 6 ( 1 ) : 104 – 115
- Eysenck, H. J. (1967). The biological bases of personality. Springfield, IL: Charles C. Thomas.
- Eggert, J., levendosky, A., Klump, K. (2007). Relationships among attachment styles, personality characteristics, and disordered eating. International Journal of Eating Disorders, 40(2):149-155.
- Ekhtiari, H., Safaei, H., Esmaeeli, javid G., Atefvahid, M.K., Edalati, H., Mokri, A. (2008). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology; 14(3): 326-336. [Persian]
- Elliott, R. (1994), Addictive consumption: Function and fragmentation in post modernity, Journal of Consumer Policy, 17(2), 159–179.
- Fathi, Ashtiani, A., (1390). Psychology Tests: Assessing Personality and Mental Health. Tehran: Published by bessat. Sixth Edition. pp: 48. Persian
- Garosi, Farshi, M.T. (1380). New Approach in Personality Assessment: the use of Factor analysis in personality research. Tabriz: Published by Jamee Pajoh & Danial, pp: 121. [Persian]
- George, J.M., Jones, G.R. (1999). Organizational behavior. London: McGraw-Hill;
- Gomez, R., Gomez, A., Cooper, A. (2002). Neuroticism and extraversion as predictors of negative and positive emotional information processing: comparing Eysenck_s, Gray’s and Newman’s theories. European Journal of Personality, 16, 333–350.
- Harmancioglu, N., Finney, r. (2009). Impulse purchases of new products: an empirical aggression. Biological Psychiatry 2004; 41:1045- 61.
- Harmancioglu, Nukhet; Finney, R., Zachary; Joseph, Mathew. (2009). Impulse purchases of new products: an empirical analysis, Journal of Product and Brand Management, Volume 18, Number 1, pp. 27-37(11)
- Huczynski, A, Buchanan, D. (2000). Organizational behavior: an introductory text. New York: Prentice-Hall.
- Herabadi, A.G., Verplanken, B., van Knippenberg, A. (2009). Consumption experience of impulse buying in Indonesia: Emotional arousal and hedonistic considerations. Asian J. Soc. Psychol., 12(1): 20-31.
- Ivancevich, J.M., Matteson, M.T. (2002). Organizational behavior and management. 6th ed. New York: McGraw Hill.
- Jones, M., Reynolds, K., Weun, S., Beatty, S. (2003). The product specific nature of impulse buying tendency, Journal of Business Research, 56(7), 505–511
- Kacen, J. J., Lee, J. A. (2002). The influence of culture on consumer impulsive buying behavior, Journal of Consumer Psychology, 12(2), 163-176.
- Kollat, D.T., Willet, R.P. (1967). Is impulse purchasing really a useful concept for marketing decisions, Journal of Marketing, 33(1), 79–83.
- Larsen, R. J. (1991). Ketelaar, T personality and susceptibility to positive and negative emotional states. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 132– 140.
- Larsen, R. J., Ketelaar, T. (1989). Extraversion, neuroticism, and susceptibility to positive and negative mood induction procedures. Personality and Individual Differences, 10, 1221–1228.
- Lee a, M.-Y., Kim b, Y.-K., Fair hurst, A. (2009). Shopping value in online auctions: Their antecedents and outcomes. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(1), 75-82.
- Lee, Jaeha. (2008). Ph.D. Relative and interaction effects of situational and personal factors on impulse buying, University of Minnesota 112 pages; AAT 3313454
- Luo, X. (2005). How does shopping with others influence impulsive purchasing, Journal of Consumer Psychology, 15(A), 288-294.
- Matthews, G., Gilliland, K. (1999). The personality theories of H. J. Eysenck & J. A. Gray: A comparative review. Personality and Individual Differences, 26, 583- 626
- Mai, N. T. T., Jung, K., Lantz, G., Loeb, S. G. (2003). An explanatory investigation into impulse buying behavior in a transitional economy: A study of urban consumers in Vietnam. Journal of International Marketing, 11(2), 13-35
- Mattila, A. S., Wirtz, J. (2001). Congruency of Scent and Music as a Driver of In-Store Evaluations and Behavior. Journal of Retailing, 77(2), 273-289.
- Mihic, Mirela., Kursan, Ivana. (2010). Assessing the situational factors and impulsive buying behavior: Market segmentation approach, Management: Journal of Contemporary Management Issues, Vol. 15, 2010, 2, pp. 47-66
- McCrae, R.R., Costa, P.T., Jr. (1989). Rotation to maximize the Counstruct validity of factorse in the NEO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research.VOL 24(1). 107-124.
- Nilforooshan, P., Ahmadi, S.A., Fatehi Zadeh, M., Abedi, M.R., Ghasemi, R. (1389). Relationship between attachment demensions and Five- Factors of personality in term of individual and paired: Journal of Family Research. (22) 6: 257- 272. [Persian]
- Nooreini, A. (2014). The Role Of Fashion Orientated Involvement And Individual Mood On Impulse Buying. Arabian Journal of Business and Management Review, 3(12), 132
- Olsen, S. O., Tudoran, A. A., Honkanen, P., Verplanken, B. (2016). Differences and Similarities between Impulse Buying and Variety Seeking: A Personality‐based Perspective. Psychology & Marketing, 33(1), 36-47.
- Patton, J.H., Stanford, MS., Barratt, E.S. (1995). Factor structure of the Barratt impulsiveness scale. Journal of Clinical Psychology; 51(6):768–74.
- Pornpitakpan, C., Han, J. H. (2013).The effect of culture and salespersons’ retail service quality on impulse buying. Australasian Marketing Journal (AMJ), 21(2), 85-93.
- Rusting, C. L., Larsen, R. J. (1998). Personality and cognitive processing of affective information. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 200– 213. Rusting, C. L., Larsen, R. J. (1997). Extraversion, neuroticism and the susceptibility of positive and negative affect: A test of two theoretical models. Personality and Individual Differences, 22, 607–612.
- Rosellini, A.J., Brown, T.A (2010). The NEO Five-Factor Inventory: Latent Structure and Relationships With Dimensions of Anxiety and Depressive Disorders in a Large Clinical Sample: Assessment. (18) 1. 27-38.
- Roshan, Chesly, R., Shaeeiri, M.R., Atri Fard, M., Nikkhah, A., Ghaemmaghami B., Rahimi Rad, A. (1385). Evaluate the Psychometric characteristics of the Five- Factor personality Questionnaire NEO (NEO-FFI): Daneshvar Raftar bimonthly. Years XIII. (16). 27-36
- Rook, D.W., Fisher, R.J. (1995). Normative influences on impulse buying behaviour. Journal of Consumer Research, 22(3), 305–313
- Rook, D.W.(1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14(2), 189–199.
- Russo, P. M., Leone, L., Penolazzi, B., Natale, V. (2012). Circadian preference and Big Five: The role of impulsivity and sensations seeking. Chronobiology International, 29, 1121–1126.
- Swann, A.C., Bjork. J.M., Moeller, F.G., Dougherty, D.M. (2002). Two models of impulsivity: Relationship to personality traits and psychopathology Biological Psychiatry; 51:988–94.
- Scarpi, D. (2012). Work and Fun on the Internet: The Effects of Utilitarianism and Hedonism Online. Jornal of Interactive Marketing, 26(1), 53-67.
- Silvera, D.H., Lavack, A.M., Kropp, F. (2008). Impulse buying: The role of affect, social influence and wellbeing. Journal of Consumer Marketing, 25(1), 23–33.
- Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today, Journal of Marketing, 26 (2), pp. 59-62.
- Tremblay, Amelie, J. (2005), Impulse buying behavior: Impulse buying behavior among college students in the borderlands, ETD Collection for University of Texas, El Paso. Paper AAI1430979.
- To, P.-L., Liao, C., & Lin, T.-H. (2007). Shopping motivations on Internet: A study based on utilitarian and hedonic value. Jornal of Technovation, 27(12), 774-787.
- Thompson, E. R., Prendergast, G.P., (2015). The influence of trait affect and the five-factor personality model on impulse buying. Personality and Individual Differences, Volume 76, Pages 216-221.
- Thompson, E. R., Prendergast, G.P., (2015). The influence of trait affect and the five-factor personality model on impulse buying. Personality and Individual Differences, Volume 76, Pages 216-221.
- Verplanken, B., Herabadi, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking. European Journal of Personality, 15, S71–S83
- Vohs, K. Fober, R. (2007). Spent resources: Self-regulatory resource availability affects impulse buying, Journal of Consumer Research, 33 (3), pp. 537-547
- Youn, S., Faber, R.J. (2000). Impulse buying: Its relation to personality traits and cues, Advances in Consumer Research, 27, 17
- Yuna, L. G. Yi, Y. (2008). The effect of shopping emotions and perceived risk on impulsive buying: The moderating role of buying impulsiveness trait, Seoul Journal of Business, 14 (2), pp. 67-92.
- Yoon, S., Suk, K., Lee, S., Park, E. (2011). To seek variety or uniformity: The role of culture in consumers’ choice in a group setting. Marketing Letters, 22, 49–64.
- Wong and et, (2010). The Validity of Five-Factor Model of Personality to Predicting Impulse Buying Tendency, Fourth International Conference on Genetic and Evolutionary Computing.
- Zhang, V., Shrum, L. J. (2009).The influence of self- construal on impulsive consumption. Journal of Consumer Research, 35, 838–850.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی |
تعداد صفحات | 158 |