فرمت فایل | word, pdf |
---|
بررسی امکان سنجی پیاده سازی بورس الکترونیک (مطالعه موردی سازمان بورس اوراق بهادار کرمان)
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی امکانسنجی پیادهسازی بورس الکترونیک در سازمان بورس اوراق بهادار کرمان بود. این تحقیق براساس هدف، جزء تحقیقات کاربردی محسوب می شود و از حیث روش، تحقیق توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بورس و كارگزاران بورس بودند که در زمینه هاي مدیریت مالي و فناوري اطلاعات فعالیت مي نمایند. جهت نمونهگیری از هر کارگزار بورس، مدیر کارگزاری به عنوان نماینده انتخاب شد که مجموعا 17 نفر به صورت سرشماری هدفمند انتخاب گردید. همچنین از جامعهی مشتریان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، با توجه به جامعهی 150نفری، تعداد 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید که نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد آخوندی (1390) استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سازمان بورس اوراق بهادار کرمان از نظر الزامات بازاریابی (اقتصادی)، قانونی(حقوقی)، سیستم و تکنولوژی، منابع و زمان بندی و فرهنگی و به طور کلی از لحاظ الزامات پیاده سازی بورس الکترونیک در وضع مطلوب قرار دارد لذا به مدیران و مسئولین کارگزاريها و سازمان بورس پیشنهاد میگردد تا ساختار سازمانی خود را به گونهاي بهبود بخشند تا انعطافپذیري لازم را جهت اعمال تغییرات در مواقع لازم داشته باشد.
واژگان کلیدی:
امکانسنجی، پیادهسازی، بورس الکترونیک، سازمان بورس اوراق بهادار، کرمان
فهرست مطالب
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق.. 4
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 6
2-2-مبانی نظری مرتبط با امکانسنجی.. 7
٢-2-١-فواید مطالعات امکانسنجی.. 7
٢-2-٢- مراحل مطالعات امکانسنجی.. 7
٢-2-٣- وظایف مطالعات امکانسنجی.. 8
٢-2-۴- ابعاد مطالعات امکانسنجی.. 8
٢-2-۴-١- مطالعات امکانسنجی مقدماتی.. 9
٢-2-۴-٢- مطالعات امکانسنجی نهایی.. 10
٢-2-۵- مدلهای امکانسنجی.. 11
2-3-مبانی نظری مرتبط با اینترنت… 12
٢-۴-مبانی نظری مرتبط با کسب و کار الکترونیکی.. 15
٢-۴-١- ساختار بازارهای الکترونیکی.. 15
٢-۴-٢- مشخصات اصلی یک بازار الکترونیک… 16
٢-۴-٣- ضرورتهای ایجاد بازارهای الکترونیکی سهام. 17
٢-۴-۴- نقش اینترنت در بازارهای الکترونیک… 17
٢-۴-۵- تعریف آمادگی الکترونیکی.. 18
٢-۴-۶- توسعه بازارهای الکترونیکی.. 19
٢-۵-١- علل ورود سازمانها به تجارت الکترونیک… 20
٢-۵-٢- تفاوت تجارت الکترونیکی با تجارت سنّتی.. 21
٢-۵-٣- جنبههای مختلف تجارت الکترونیک… 22
2-5-4-نحوه عملکرد تجارت الکترونیک… 22
٢-۵-۵- زیرساختهای تجارت الکترونیک… 23
٢-۵-۵-١- زیرساختهای درونی تجارت الکترونیک… 23
٢-۵-۵-٢- زیرساختهای بیرونی تجارت الکترونیک… 24
٢-۵-۶- تجارت الکترونیک در ایران. 27
٢-۵-٧- وضعیت زیرساختهای الکترونیک در ایران. 28
٢-۵-٨- جایگاه تجارت الکترونیکی در اقتصاد دیجیتالی.. 28
٢-۵-٩- تجارت الکترونیک و بازارهای مالی.. 29
٢-۶-١- ضرورت ایجاد بانکداری الکترونیک… 30
٢-۶-٢- نقش بانکداری الکترونیکی در تجارت الکترونیک… 30
٢-۶-٣- مزایای بانکداری الکترونیک… 30
٢-۶-۴- بانکداری الکترونیک و بورس… 31
٢-٧- مبانی نظری فناوری اطلاعات… 32
٢-٧-١- ورود فناوری اطلاعات در بازارهای مالی.. 32
٢-٧-٢- تاریخچه استفاده از فناوری در بازارهای بورس جهان و ایران. 32
٢-٧-٣- تأثیر فناوری اطلاعات در بازارهای مالی.. 33
٢-٧-۴- نقش فناوری اطلاعات در بورس… 34
٢-٨-٢- تاریخچه بورس در ایران. 36
٢-٨-٣- اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار. 37
٢-٨-۴- مدلهای کسب و کار در بورس… 38
٢-٨-۵- نمودار چرخه معاملات در بورس… 39
٢-٩- معاملات سهام در بستر اینترنت… 40
٢-٩-١- نقش شبکههای ارتباط الکترونیک در معاملات سهام. 41
٢-٩-٢- زنجیره مبادلات الکترونیک و امکان ادغام در معاملات سهام. 42
٢-٩-٣- سیستم جمعآوری، آنالیز و بازیافت الکترونیکی اطلاعات بورس در آمریکا 43
٢-٩-۵- شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه: سیستم انتقال الکترونیک وجوه بانکی.. 45
٢-٩-۶- مزایای کارگزار اینترنتی.. 46
٢-١٠-١- تاریخچه نزدک به عنوان اولین بورس الکترونیک در دنیا 48
٢-١٠-٢- دلایل افزایش مبادله سهام از طریق اینترنت… 50
٢-١٠-٣- مزایای استفاده از اینترنت در بورس… 51
٢-١٠-۴- تأثیر وب بر سرمایهگذاران شخصی و بازارهای الکترونیکی سهام. 51
٢-١٠-۵- مزایای استفاده از وب در سرمایهگذاری.. 52
٢-١٠-۶- تأثیر معاملات آنلاین در بورس… 52
٢-١٠-٧- کاربران بورس الکترونیکی.. 53
٢-١٠-٨- زیرساختهای انجام معاملات الکترونیکی سهام. 53
٢-١٠-٩- پیشنیازهای انجام معاملات الکترونیکی سهام. 54
٢-١٠-١٠- مزایای استفاده از سیستمهای داد و ستد آنلاین در بورس… 55
٢-١٠-١١- موانع پذیرش سیستمهای داد و ستد آنلاین.. 56
٢-١٢- سیستم دسترسی مستقیم سرمایهگذاران (DMA) 59
٢-١٢-١- نیازمندیهای سیستم دسترسی مستقیم به بازار. 63
٢-١٢-٢- مزایای سیستم دسترسی مستقیم به بازار. 63
٢-١٢-٣- معایب سیستم دسترسی مستقیم به بازار. 63
٢-١٣- قانون و بورس الکترونیکی.. 63
٢-١٣-١- موضوعات قانونی مربوط به افزایش استفاده از اینترنت و دامنه واکنشهای قانونی.. 64
٢-١٣-٢- آییننامه نحوه دریافت سفارشهای الکترونیکی خرید و فروش سهام. 64
٢-١٣-٣- الزامات ناشی از قانون تجارت الکترونیک در معاملات سهام. 66
٢-14- موانع اجرای بورس الکترونیک در ایران. 66
فصل سوم : روش شناسی تحقیق.. 73
3-4 – جامعه و نمونه آماري و روش نمونه گیری.. 75
3-6- روايي و پایایی ابزار سنجش… 76
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 77
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها 78
4-2- توصیف کمی متغیرهای پژوهش… 79
4-3- توصیف کیفی متغیرهای پژوهش… 79
4-4- نتایج تحلیل استنباطی چند متغیره 86
4-4-1- بررسی نرمال بودن داده ها 86
4-4-2- بررسی فرضیههای تحقیق.. 87
4-5- اولویت بندی وضعیت مولفه های الزامات پیاده سازی بورس الکترونیک… 94
فصل پنجم : بحث، بررسی و نتیجه گیری.. 95
پیوست 1: پرسشنامهی تحقیق.. 108
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی.. 22
جدول 3-1-توزیع گویههای پرسشنامهِی تحقیق.. 76
جدول 4-1- مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیرهای بورس اوراق بهادار. 79
جدول 4-2- جدول فراوانی متغیر جنسیت… 79
جدول 4-3- جدول فراوانی متغیر سن.. 80
جدول 4-4- جدول فراوانی متغیر تحصیلات… 81
جدول 4-5- جدول فراوانی متغیر رشته تحصیلی.. 82
جدول 4-6- جدول فراوانی متغیر تجربه کاری.. 83
جدول 4-7- جدول فراوانی متغیر نوع فعالیت… 84
جدول 4-8- جدول فراوانی متغیر سابقه فعالیت در بورس اوراق بهادار. 85
جدول 4-9- آزمون کولموگروف اسمیرنوف یک نمونه ای برای متغیرهای تحقیق.. 86
جدول 4-10- نتایج توصیفی الزامات پیاده سازی بورس الکترونیک… 87
جدول 4-11- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 87
جدول 4-12- نتایج توصیفی الزامات سازمانی و عملیاتی برای پیاده سازی بورس الکترونیک… 88
جدول 4-13- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 88
جدول 4-14- نتایج توصیفی الزامات بازاریابی(اقتصادی) برای پیاده سازی بورس الکترونیک… 89
جدول 4-15- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 89
جدول 4-16- نتایج توصیفی الزامات قانونی(حقوقی) برای پیاده سازی بورس الکترونیک… 90
جدول 4-17- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 90
جدول 4-18- نتایج توصیفی الزامات سیستم وتکنولوژی برای پیاده سازی بورس الکترونیک… 91
جدول 4-19- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 91
جدول 4-20- نتایج توصیفی الزامات منابع و زمان بندی برای پیاده سازی بورس الکترونیک… 92
جدول 4-21- نتایج آزمون t تک نمونه ای.. 92
جدول 4-24- رتبه بندی الزامات پیاده سازی بورس الکترونیک… 94
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ٢-1- مزایای استفاده از اینترنت… 12
شکل 2-1- تعداد کاربران اینترنت بر اساس مناطق جغرافیایی.. 13
شکل 2-2-ضریب نفوذ اینترنت بر اساس مناطق جغرافیایی.. 13
شکل 2-3- پراکندگی کاربران اینترنت بر اساس مناطق جغرافیایی.. 14
شکل 2-4- رشد کاربران اینترنت بین سالهای 2017-2000. 14
شکل 2-5-طبقه بندي فعالیت هاي كسب و كار الكترونیك… 15
شکل ٢-6-مراحل معاملات بازار. 16
شکل 2-7-علل ورود سازمانها به تجارت الکترونیک… 21
شکل ٢-8- ابعاد تجارت الکترونیک… 21
شکل ٢-9-نحوه عملکرد تجارت الکترونیک… 22
شکل 2-10- زیرساختهای بیرونی تجارت الکترونیک… 24
شکل ٢-11-زیرساختهای تجارت الکترونیک از نظر توربان (2015) 25
شکل ٢-12-زیرساختهاي لازم جهت استفاده از تجارت الکترونیک… 27
شکل ٢-13-جایگاه تجارت الکترونیک در اقتصاد دیجیتال. 29
شکل ٢-14-مزایای بانکداری الکترونیک… 31
شکل ٢-15-ارتباط بین بانکداري الکترونیک و مبادلات سهام. 32
شکل ٢-16-مزایاي استفاده از شبکههاي کامپیوتري در بازارهاي مالی.. 34
شکل ٢-17- چرخه معاملات در بورس… 40
شکل ٢-18- مزایای استفاده از شبکههای ارتباط الکترونیک در معاملات سهام. 42
شکل ٢-19-مدل فرایند معامله سهام. 42
شکل ٢-20- تصویری از صفحه اینترنتی سیستم Edgar. 44
شکل ٢-21- نمایی از سایت کدال. 45
شکل ٢-22- نمایی از سایت سپردهگذاری مرکزی.. 45
شکل ٢-23- نمایی از سایت DTCC.. 46
شکل 2-24-دلایل افزایش مبادله سهام از طریق اینترنت… 51
شکل ٢-25- کاربران بورس الکترونیک… 53
شکل ٢-26- مزایای استفاده از سیستمهای داد و ستد آنلاین.. 56
شکل ٢-27- موانع پذیرش سیستمهای داد و ستد آنلاین.. 58
شکل ٢-28- مدل سنّتی دسترسی مستقیم به بازار. 60
شکل ٢-29- مثالی از مدل سنّتی دسترسی مستقیم به بازار. 61
شکل ٢-30-مدل محض دسترسی مستقیم به بازار. 62
شکل ٢-31- مثالی از مدل محض دسترسی مستقیم به بازار. 62
شکل 2-32-مدل مفهومی تحقیق.. 72
شکل 3-1: گام های فرایند تحقیق.. 75
شکل 4-4- فراوانی رشته تحصیلی.. 83
شکل 4-5- فراوانی تجربه کاری.. 84
شکل 4-6- فراوانی نوع فعالیت… 85
شکل 4-7- فراوانی سابقه فعالیت در بورس اوراق بهادار. 86
منابع فارسی
- ابزري، مهدي، صفري، علی (1394). بورس الکترونیکی و راھکارھاي توسعه آن در ایران. تهران: فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین.
- اخوان بروجنی، مطهره (1397). کسب و کار الکترونیکی. تهران: میدانچی
- آخوندی، علیرضا (1390). بررسی امکانسنجی پیادهسازی بورس الکترونیک (مطالعه موردی سازمان بورس اوراق بهادار تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- اسماعیلی، محمدعلی (1377). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ھا (امکان سنجی). مدیریت (42): 95-81.
- امجدی پور، مسعود. منصور، زهرا (1388). مبانی اینترنت. تهران: علم و دانش
- امین، سلمان (1397). بورس باز: تکنیک های جادویی سرمایه گذاری در بورس. تهران: میلکان.
- ایزدی، مسعود (1390). امکان سنجی طرح ھای صنعتی، انجمن نفت ایران. تهران: شرکت ملی صنایع پتروشیمی.
- بابازاده فرحزان، مینا.، خیام باشی، بیژن.، علوی، سید ابوالقاسم (1391). بررسی بستر تکنولوژیکی در ایجاد بورس الکترونیک (مورد مطالعه: بورس استان اصفهان)، اولین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستم ها، نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، گروه مهندسی صنایع.
- باقري نژاد، جعفر.، ستاري، هاله (1385). ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان بورس اوراق بهادار براي پیادهسازي دولت الکترونیک. قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
- باقریان، عباس (1395). بورس الکترونیک؛ استانداردھا و سیستمھاي ھوشمند نظارتی. قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
- بتوخته، اکرم.، محمدزاده، امیر (1395). بررسی موانع عدم راه اندازي بورس الکترونیک در بازار سرمایه ایران. قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
- بهان، کیت، هولمز، دیانا (1396). آشنایی با تکنولوژي اطلاعات. تهران: مجید آذرخش.
- تبریزي، عبده (1397). نقش بورس الکترونیک در توسعه تجارت الکترونیکی در ایران. تهران.
- تقی زادگان، هادی (1396). مبانی فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک: بررسی معایب، مزایا و محدودیت های بازاریابی الکترونیکی در ایران. تهران: سنجش و دانش.
- توماس، لوری (1395). بازاریابی برخط: راهنمای جامع بازاریابی در اینترنت. تهران: نشر آموخته.
- جعفر پور، دلبر (1385). تأثیر معاملات آنلاین بر رضایت مشتریان در بازار بورس تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران.
- جعفر پور، دلبر.، فتحي، فاطمه (1396). بورس الكترونیك در ایران؛ اهمیت، زیرساخت ها و مزایا. قزوین: دانشگاه آزاد اسلامي قزوین.
- جعفری، ناصر.، صمدی، سعید (1388). بورس الکترونیک، نمود کامل خدمات رسانی الکترونیکی، دومین کنفرانس بین المللی نظام اداری الکترونیک، تهران، مرکز همایش های علمی طاپکو.
- جلیلی، سعید (1396). مدیریت و تجارت الکترونیک. تهران: سخنوران.
- حسینپور، حسین (1397). خودآموز تجارت و کسب و کار از طریق اینترنت،. تهران.
- حمیدی، ناصر.، حمیدی زاده، محمدمهدی.، شریفی، مانی (1385). موانع و چالشهای اجرای بورس الکترونیک در ایران، اولین همایش سراسری بورس الکترونیک، قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
- خسروی، رضا (1395). تحلیل و امکان سنجی طرح های اقتصادی با COMFAR. تهران: کیان.
- داگلاس، مارک (1398). معامله گر منضبط: پرورش ذهن برای موفقیت در بازار، ترجمه احسان سپهریان. تهران: چالش.
- دعائی، حبیب ا… (1384). جهانی شدن، مدیریت و تجارت الکترونیک. مجله تدبیر (165): 84-75.
- دلبري، مهدي (1396). بررسی تأثیر فناوري اطلاعات بر فعالیتھاي کارگزاري در ایران. تهران: کارگزاري مفید.
- رنجبر، چنگیز (1396). تحلیلی بر بانکداری الکترونیک: زیرساختها و میزان پذیرش بانکداری الکترونیک. تهران: سخنوران.
- رهنورد، فرج ا… (1383). امکان سنجی ماده ٨٨ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دستگاههای اجرایی استان تهران. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران.
- سازمان بینالمللی کمیسیونھاي اوراق بهادار معاونت مطالعات اقتصادي و توسعه (1387). نقش اینترنت در بازار اوراق بهادار در سایت Sena.
- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، حجازی، ا. 1396. روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
- سعیدی، علی.، کشاورزنژاد، شهلا (1395). تاریخ بازار سرمایه ایران 1367 – 1315. تهران: بورس (وابسته به شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس).
- سلطانی، محمدرضا (1394). مطالعات امکانسنجی، طراحی و ایجاد صنایع. تهران: قلم مهر.
- سماواتیان، اكرم (1388). كاربرد فناوري تجارت الكترونیك در شركت بورس اوراق بهادار. پایان نامه کارشناسی ارشد. ساوه: دانشگاه پیام نور ساوه.
- سید جوادین، رضا.، سقطچی، مریم (1385). بانکداري الکترونیک و سیر تحول آن در ایران. مجله تدبیر (170): 45-35.
- سیف نراقی، م.، نادری، ع. (1389). روشهای تحقیق در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی). تهران: بدر.
- شهرآبادي، ابوالفضل.، سلیمی، محمود (1395). درآمدي بر بورس الکترونیکی نزدك. قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
- شیوعی، کامیار.، شیوعی، شهریار (1395). شناسایی عوامل موثر بر استقرار بورس الکترونیک در استان اصفهان، فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی 2 (2).
- صبری،رضا.، فراهانی فرد، کامیار (1398). مفاهیم اولیه بورس (به زبان ساده). تهران: چالش
- صرافیزاده، احمد (1396). فناوري اطلاعات در سازمان. تهران: انتشارات امیر.
- عظیمي، مصطفي (1387). بررسي میزان تأثیر فناوري ارتباطات و اطلاعات بر كارائي بورس اوراق بهادار؛ مطالعه تطبیقي بورس ایران و مالزي. تهران: دانشگاه امام صادق.
- فخرآبادي، محمد (1385). فرایند و الزامات افشاي اطلاعات در بازار سرمایه. تهران، مدیریت پژوھش توسعه و مطالعات اسلامی.
- فرید، داریوش.، منتشری، مجید.، حاجی حاجی، مهرنوش (1395). شناسایی ریسک های موجود درراه اندازی بورس الکترونیک، دومین همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، گرگان، گروه آموزش و پژوهش شرکت مهندسی باروگستر پارس، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان.
- کارنامه حقیقی، حسن (1392). مبانی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار. تهران: نشر آموخته.
- کیانی، کامبیز (1393). گزارش بررسی کلان اقتصادي پروژه امکانسنجی تجارت الکترونیکی ایران. تهران: معاونت برنامهریزي و بررسیھاي اقتصادي وزارت بازرگانی.
- محمدوندی ناهیدی، محمدرضا.، شبگو، مجتبی.، امینی، موسی (1393). بررسی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی در بازار بورس اوراق بهادار، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران.
- محمدي، علی (1394). بررسی تأثیر کاربرد فناوري اطلاعات پیشرفته بر بورس اوراق بهادار در ایران. مازندران: دانشگاه مازندران.
- مخبر، عباس.، توفیق، فیروز (1393). امکان سنجی تهیه بودجه اقتصادی. تهران: مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشها.
- مدیری، ناصر (1395). مهندسی معماری امنیت شبکه اینترنت. مهرجرد: مهرگان قلم.
- معاونت برنامهریزي و امور اقتصادي وزارت بازرگانی (1386). انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداري الکترونیکی در ایران.
- مؤسسه توسعه صنعت سرمایهگذاري ایران، معرفی ATS در سایت سازمان بورس.Sena
- موسوي، فریبرز، فتحیان، محمد، معماري، مژگان (1385). عاملھاي ھوشمند در تجارت الکترونیک. مجله تدبیر (177): 45-32.
- موگایار، ویلیام (1397). زنجیره ی بلوکی کسب و کار: وعده، عملکرد و کاربرد نسل جدید اینترنت، ترجمه مرتضی موسی خانی. تهران: دیباگران تهران.
- مولایی نژاد، مهدی.، نعمتی، مهرداد.، عطایی، ابوذر (1391). تکنولوژی، تجارت الکترونیک، معاملات آنلاین کارگزاریهای بورس و بازار سرمایه، کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، گرگان، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان.
- میرشجاعي، سید حسین (1395). فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن در سازمان بورس. قزوین: دانشگاه آزاد اسلامي قزوین
- نفرشلمزاری، ناهید.، اسماعیل زاده، علی.، تقوی، مهدی (1391). تأثیر فناوری اطلاعات بر بازار سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران، اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنابع در سازمانها، گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران.
- نواده توپچی، مینا (1396). بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر عملکرد بازار بورس مطالعه موردی: کشورهای منتخب توسعه یافته، دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، تهران، دانشگاه اسوه، دانشگاه تهران.
- نیاکان لاهیجی، علی (1394). راهنمای مطالعه بازار و بازاریابی در امکان سنجی طرحهای صنعتی. تهران: پژواک کیوان.
- نیک فرجام، آرزو.، ظریفی، سید فواد (1396). تجارت الکترونیک. تهران: مولفان.
- ودادتقوی، شبنم (1397). تجارت الکترونیک: طراحی و مدیریت کسب و کار. تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران.
- فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی، سال سوم، شماره 11، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
منابع انگلیسی
- Bernoff, J. Morrisette, S. and clermmer, K. (2018). consumer e-commerce readiness, Cambridge, mass, forester research Inc.
- Burkey, U. Rod, L. Tur (2016). E. e -business evaluation criteria- part 1, working paper.
- Coppell, Jonathan (2017). e-commerce: impact and policy challenges, OECD, working paper, no. 252.
- Internet world stats, internet world states: usage and population statistics, available on http://www.internetworldstats.com
- Klein, Stefan, Williams, Howard (eds.) (2016). emerging electronic markets: economics social on available, issues, management and policy technical http://www.unimuenster.de/wi/forschen/veroeff/ab23.pdf
- Market policies group (2018). increasing use of electronic trading systems and implications on Japanese financial markets, financial markets department.
- Reilly, M., Norman L. Milliken, S. (1996). Small Business: The Feasibility Analysis, Human Resource Development, Montague, E-13.
- Turban, Ephraim et al (2015). introduction to electronic commerce, New Jersey, prentice hall.
- Wigand, R.T, (2017). electronic commerce: definition, theory and context, the information society.
- www.codal.ir
- www.en.wikipedia.org/wiki/Feasibility_study
- www.explainthatstuff.com/ecommerce.html
- www.freetutes.com/systemanalysis/sa3-technical-economic-operational-legal.html
- www.Qualitybooksonline.org
- www.tsetmc.com/Site.aspx?ParTree=111911&LnkIdn=271
- www.tsetmc.com/Site.aspx?ParTree=111911&LnkIdn=272
- www.www.aftabnews.ir/vdcawun6049nwe1.k5k4.html
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک |
تعداد صفحات | 126 |