فرمت فایل | word, pdf |
---|
توصیف وضعیت اخلاق حرفه ای در مدیران ورزشی شهر کرمان
چکیده
هدف از این پژوهش “توصیف وضعیت اخلاق حرفه ای در مدیران ورزشی شهر کرمان” می باشد. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش یک تحقیق توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 100 نفر از مدیران ورزشی شهر کرمان می باشد که تمام جامعه آماری به عنوان حجم نمونه منظور گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای قاسم زاده و همکاران (1393) استفاده گردید که پایایی آن برابر با 80/0 و روایی آن 902/0 گزارش شده است. در این پژوهش برای پاسخ دهی به سوالات تحقیق و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS و همچنین از روش های آماری استنباطی استفاده شده است. جهت توصیف داده ها از شاخص های آماری از جمله فراوانی، درصد فراوانی، آمارهای توصیفی و انواع جداول و نمودارهای آماری برای بررسی متغیرهای اصلی و فرعی تحقیق و جهت تعیین اختلاف ازآزمون های t تک نمونهای و فریدمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان اخلاق حرفه ای مدیران ورزشی شهر کرمان با ابعاد مسئولیت پذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف وفاداری برتری جویی و رقابت طلبی احترام به دیگران همدردی با دیگران رعایت ارزشها و هنجارها اختلاف معناداری وجود دارد؛ به طور کلی میزان اخلاق حرفه ای مدیران ورزشی شهر کرمان بالاتر از حد استاندارد می باشد.
کلمات کلیدی: اخلاق حرفه ای، مدیریت ورزشی، تربیت بدنی، سازمان
فهرست مطالب
1-6-تعریف نظری و عملیاتی واژه ها 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: بررسی ادبیات و نظریات پیرامون اخلاق حرفه ای.. 14
2-1-3-مفهوم شناسی اخلاق حرفه ای.. 17
2-1-4-روند تکامل مبحث اخلاق در کار. 18
2-1-5-وجوه تمایز اخلاق فردی و اخلاق حرفه ایی.. 19
2-1-6- ابعاد اخلاق حرفهای.. 20
2-1-7-اصول پنجگانه اخلاق رهبری.. 23
بخش دوم: بررسی نظریات پیرامون اخلاق حرفه ای.. 25
2-2-1-مکاتب اخلاقی در اخلاق حرفه ای.. 25
2-2-1-3-مکتب عـدالت توزیعی 32
2-2-2-دیدگاههای اخلاقی و آثار آن در سازمان. 36
2-2-2-1-دیدگاه غایتمندی و نتیجهگرایی.. 36
2-2-2-2-دیدگاه تعهد اخلاقی نسبت به رعایت حـقوق افراد. 36
2-2-2-3- دیدگاه نسبیگرائی.. 37
2-2-2-4-دیدگاه اخلاقی مبتنی بر تقوی و پرهیزکاری.. 37
2-2-4-آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای.. 39
2-2-5-عوامل موثر در رشد اخلاق حرفه ای.. 40
بخش سوم: پیشینه و چارچوب نظری تحقیق.. 47
2-3-1-بررسی تحقیقات انجام شده داخلی پیرامون موضوع تحقیق.. 47
2-3-2-بررسی تحقیقات انجام شده خارجی پیرامون موضوع تحقیق.. 51
2-4-جمع بندی تحقیقات انجام شده 53
3-4-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 57
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها 58
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- توصیف کیفی متغیرهای دموگرافیک… 61
4-3- آمار داده های توصیفی.. 68
4-3-1 توصیف کمی متغیرهای پژوهش… 68
4-4- آمار داده های استنباطی.. 69
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-2- پیشنهادات برگرفته از تحقیق.. 88
5-3- پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی.. 89
فهرست اشکال
شکل 2-1- ابعاد اخلاق حرفه ای…………………………………………………………………………………….. 23
شکل 2-2- دیدگاههای مختلف اخلاقی…………………………………………………………………………….. 38
شکل 2-3- تئوری تقویت اخلاقی……………………………………………………………………………………. 39
شکل 4-1- نمودار فراوانی جنسیت………………………………………………………………………………….. 62
شکل 4-2- نمودار فراوانی سن……………………………………………………………………………………….. 63
شکل 4-3- نمودار فراوانی تحصیلات………………………………………………………………………………. 64
شکل 4-4- نمودار فراوانی سابقه کار………………………………………………………………………………… 65
شکل 4-5- نمودار فراوانی سابقه مدیریت………………………………………………………………………….. 66
شکل 4-6- نمودار رادار برای مقایسه رتبه های ابعاد اخلاق حرفه ای……………………………………….. 79
فهرست جداول
جدول ۳-1: جدول پایایی پرسشنامه ها……………………………………………………………………………… 58
جدول 4-1- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر جنسیت…………………………………. 61
جدول 4-2- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر سن………………………………………. 62
جدول 4-3- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر تحصیلات………………………………. 63
جدول 4-4- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر سابقه کار……………………………….. 64
جدول 4-5- توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری بر اساس متغیر سابقه مدیریت…………………………. 65
جدول 4-6 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیرهای مدل………………………………………… 68
جدول 4-7 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف (K-S) برای بررسی پذیره نرمال بودن…………………. 69
جدول 4-8- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………….. 69
جدول 4-9- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان مسئولیت پذیری………………………………………………….. 70
جدول 4-10- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 70
جدول 4-11- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان صداقت…………………………………………………………… 71
جدول 4-12- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 71
جدول 4-13- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان عدالت و انصاف……………………………………………….. 72
جدول 4-14- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 72
جدول 4-15- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان وفاداری………………………………………………………….. 73
جدول 4-16- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 73
جدول 4-17- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان برتری جویی و رقابت طلبی…………………………………. 74
جدول 4-18- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 74
جدول 4-19- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان احترام به دیگران……………………………………………….. 75
جدول 4-20- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 75
جدول 4-21- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان همدردی با دیکران…………………………………………….. 76
جدول 4-22- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 76
جدول 4-23- نتایج آمار توصیفی متغیر میزان رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی 77
جدول 4-24- نتایج آزمون t تک نمونه ای………………………………………………………………………… 77
جدول 4-25- نتایج معناداری آزمون فریدمن………………………………………………………………………. 78
جدول 4-26- رتبه بندی عوامل……………………………………………………………………………………….. 78
جدول 4-27- آماره های توصیفی متغیرها به تفکیک جنسیت………………………………………………….. 79
جدول 4-28- نتایج آزمون t………………………………………………………………………………………….. 80
جدول 4-29- جدول تحلیل واریانس……………………………………………………………………………….. 81
جدول 4-30- میانگین متغیرها بر حسب گروه های سنی……………………………………………………….. 82
منابع فارسی
- ابزاری، مهدی؛ یزدانشناس، مهدی (1386)، مسؤلیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نـوین، فرهنگ مـدیریت، ش. 15، صص. 42-5.
- ابطحی، سید حسین (1376)، تصمیم گیری بر مبنای اخلاقیات، فصلنامه مدیریت دولتی، ش. 36، صص. 53-45.
- ابن سینا، حسین بن عبد اللّه (1375)، الاشارات و التنهیات مع الشرح للمحقق نـصیر الدیـن محمد بن محمد بن الحسین الطوسی و شرح الشرح للعلامه قطب الدین محمد بن ابی جعفر الرازی، ج 1، قم، البلاغه.
- اتکینسون، آر. اف، (1391)، درآمدی بـه فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوینیا، تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
- الوانى، سيد مهدى (1383)، اخلاقيات و مديريت؛ بـه سـوى نـظام اخلاقيات يكپارچه در سازمان، فصلنامه مطالعات مديريت، ش. 41 و 42، صص. 11-1.
- برکه باد، احسان (1394)، بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- بهرام زاده، حسین علی؛ مراتی، امین رضا (1383)، بررسی رابطه بین الگوی تصمیم گیری مدیران با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی شهرستان شیروان، پژوهشنامه تربیتی، ش. 1، صص. 32-17.
- بیک زاد، جعفر؛ حسین پور سنبلی، علی رضا؛ صادقی، محمد (1389)، اخلاق حرفه ای و فرآیند تفکر عقلانی: سلوک سازمانی؛ گذر از دانش هشت ضلعی، توسعه مدیریت، ش. 80، صص. 36-43.
- تابعي، ضياالدين؛ محموديان، فرزاد (1386)، «اخلاق در پژوهشگري»، اخلاق در علوم و فناوري، سال دوم، ش 1 و 2، صص. 54-49.
- حضرتی، افسون (1390)، بررسی میزان رعایت اصول اخلاق حرفه ای رسانه ای در برنامه 90 از دیدگاه روزنامه نگاران ورزشی و متخصصان ورزش و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- خاني جزني، جمال (1387)، اخلاق کار و وجدان کار در کارآفريني، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، ش. 3 و 4، صص. 96-91.
- خلیلی عراقی، مریم؛ یقین لو، مهرانگیز (1383)، سایه روشنهایی از مسئولیت پذیری، مسئولیت اجتماعی شرکتها، ماهنامه تدبیر، ش. 144، صص. 45-53.
- داکوبرت، د. رونس، بی تا، فرهنگ مکتبهاي فلسفی، ترجمه احمد اردوبادي، تهران: موسوی.
- رادمنش، نازنین (1385)، پنج اصل اخلاقی ویژه مدیران، سایت همشهری. hamshahri.net
- راس، دیوید، (1377)، ارسطو، ترجمه محمد مهدی قوام صفری، تهران، فکر روز.
- ژکس، (1362)، فلسفه اخلاق (حکمت عملی،) ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران، کتا بفروشی سیمرغ (وابست هبه انتشارات امیرکبیر).
- سرمدی محمدرضا؛ شالباف، عذرا (1386)، اخلاق حرفه ای در مديريت کیفیت فراگیر، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم، ش. 3 و 4، صص. 110-99.
- سـلطانى، ايرج (1378)، مديريت اخلاقى ضرورت امروز و فرداى سازمانها، مجله مديريت، ش. 29، صص. 37-35.
- سلطانى، مرتضى (1382)، مديريت اخلاق در سازمان، ماهنامه تدبير.1382، ش. 132، صص. 40-34.
- شرمر هورن جان آر. هانت جميز جی. اربورن ریچاردان (1386)، مدیریت و رفتار سازمانی. مترجمان: مهدی ایران نژاد پاریزی. تهران: موسسه تحقيقات و آموزش.
- صالحی، محمد (1389)، اخلاق حرفهای در مدیریت، مجموعه مقالات همایش حسابداری و مدیریت، دبیرخانه همایش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا.
- صانعی درهبیدی، منوچهر (1368)، فلسفه اخلاق در تـفکر غـرب، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
- عاملي، منیژه (1381)، بررسي مباني نظری اخلاق حرفه ای در اسلام، پايان نامه کارشناسي ارشد، مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
- فراستخواه، مقصود (1385)، اخلاق علمي رمز ارتقای آموزش عالي، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ش. 5، صص. 28-13.
- فرامرز قراملکی، احد (1388)، اخلاق حرفهای، تهران، مجنون، چ سوم.
- فرامرزقراملكی، احد؛ نوچهفلاح، رستم (1386)، موانع رشد اخلاق حرفهای در سازمانها، تهران: موسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا.
- قاسم زاده، ابوالفضل؛ زوار، تقی؛ مهدیون، روح اله؛ رضایی، ادیبه (1393)، رابطه اخلاق حرفه اي با مسئوليت اجتماعي و پاسخگويي فردي: نقش ميانجي گر فرهنگ خدمتگزاري، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوري، ش. 28، صص. 76-69.
- قربانی، محمد؛ زرندی، محمد مهدی؛ حصاری، رضا (1392)، اخلاق و مسئولیت اجتماعی مدیران، مدیریت فردا، ش. 11 و 12، صص. 92-79.
- کانت، ایمانوئل، (1369)، بنیاد ما بعد الطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران، شرکت سـهمامی انـتشارات خوارزمی.
- لالاند، آندره، (1377)، فرهنگ علمی و انتقادی فلسفه، ترجمه غلامرضا وثیق، مؤسسه انتشاراتی فردوسی.
- لاوتن، آلن (1388)، مديريت اخلاقى در خدمات دولتى، ترجمه محمد رضا ربـيعى مـندجين، حـسن گيوريان، چاپ دوم، تهران: انتشارات يكان
- لیندلی، ریچارد (1375)، ماهیت فلسفه اخلاق، ترجمه محمدعلی رمضانی فرانی، مصباح، ش. 18، صص. 116-89.
- محسنیان راد، مهدی (1375)، مدلی برای روزنامه نگاری در جوامع اسلامی، رسانه، شماره 4، صص. 25-42.
- محمدی، رزگار؛ براری، مجتبی؛ هنری، حبیب؛ شجاعی، سهیلا (1390)، بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای ورزشکاران و مربیان روی اعتماد و تعهد هواداران نسبت به باشگاه (مطالعه موردی باشگاه سپاهان)، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- مدرسی، سید مـحمد رضـا (1388)، فلسفه اخلاق، تهران، سروش.
- مصباح یزدی، مجتبی (1386)، فلسفه اخلاق، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
- مصباح یزدی، محمد تقی (1377)، دروس فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات.
- معین، محمد (1364)، فرهنگ فارسی، تهران، امیر کبیر.
- مکارم شیرازی، ناصر (1377)، زندگی در پرتـو اخلاق، قم: نسل جوان.
- ملکشاهی، حسن (1375)، شرح و ترجمه اشارات و تنبیها، ت ج 1، تهران، سروش.
- مور، جرج ادوارد (1366)، اخلاق، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران، چ 1، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- مولانا، حمید (1375)، اخلاق حرفه ای و آماده سازی سیاسی ـ اجتماعی روزنامه نگاران مسلمان، رسانه، شماره 4، صص. 63-56.
- نصر، سیدولیاللّه (1339)، دانش و اخـلاق، تهران: کتابخانه ابـن سینا.
- نورانی، الهه (1391)، بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران و بهرهوری کارکنان در دانشگاه علم و فرهنگ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ.
- نوری تاجر، مریم (1382)، مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی در مدیریت، ماهنامه تدبیر، ش. 132، صص. 32-25.
- نوظهورمغانلو، هاشم (1393)، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای مدیران با نشاط و سلامت سازمان (مطالعه موردی شرکت کشت و صنعت مغان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی.
- ودادهیر، ابوعلي؛ فرهود، داريوش؛ قاضي طباطبايي، محمود و توسلي، غلامعباس (1387)، معیارهای اخلاقي در انجام کار عملي، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، ش. 3 و 4، صص. 17-6.
- هازمر، لا رو تون (1377). اخلاق در مديريت. ترجمه سيد محمد اعرابي. تهران: دفتر پژوهـشهاي فـرهنگي.
- هسمر، ال.تی (1389)، اخلاق در مدیریت، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- یاری، مریم (1392)، شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران منابع انسانی در صنعت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
منابع انگلیسی
- W.H, (1999), “John Rawls”: The Cambridge Dictionary of philosophy` ed: Robert Audi, Cambridge university press.
- Baguiero, Hernandes. A. (2005), Ethical Structure: A proposed Concept for ethics management in Mexican public service and non for profit organizations. Mexico. Humanities and Social Science. Pp. 1-15.
- Bergenhenegouwen,G.J, (1996), Professional Code and Ethics For Training, Amsterdam, Journal of European Indastrial Trining, Vol.20, No.4, PP.22-29.
- Cadozier, V. (2002), The moral profession: A study of moral development and professional ethics, Retrieved from proquest.com.
- Cheung, Wah. Kwok and Pan, Suyan (2006), Trnsition of Moral, Education in China: Toward Regulated Individualism, Hong Kong, Citizeship Teaching and Learning, Vol. 2, No. 2, PP.37-50.
- Clark, paul Barry and Linzey, Andrew, (1996). Dictionary of Ethics, Theology and socity, London and New york, Routledge.
- Cranston, Maurice, (1972),”Liberalism”, The Encyclopedia of philosophy, ed: paul Edwards, Vol:3, New york, Macmillan publishing co.
- Davis R. and Walton E (2007), College of Commerce and Industry, school of Accountancy Clemson University, sc, USA
- Devine, Susan, (2006), What is Moral Education, Northampton.
- Greenfield, A. C. (2014). “The Effect of Ethical Orientation and Professional Commitment on Earnings Management Behavior”, Journal of Business Ethics, 83, 419–434.
- Jeffrey, Alexander (2004), Cultural Pragmatics: Social Performance Between Ritual and strategy, Sociologial Theory, Vol. 22, No. 4 Pp. 527-537.
- Jinseok S. Chun, Yuhyung Shin, Jin Nam Choi and Min Soo Kim.(2016). “How Does Corporate Ethics Contribute to Firm Financial Performance? The Mediating Role of Collective Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior” Journal of Management, vol 23 , no 8.
- Kader, M. and R. Luther (2015). “An Empirical Investigation of the Evolution of Management Accounting Practices”, working paper, University of Essex.
- Koehn, Dary, (2001), The Ground of professional Ethics, New york, Teylor & Francis.
- Maennig, W. (2002). “On the economics of doping and corruption in international sports”. Journal of Sports Economics, No.4. PP:61-89.
- Maennig, W. (2005). “Corruption in International sports and sport management: Forms, tendencies , extent and countermeasures”. European Sports Management Qaarterly, Vol. 5, No.2, PP:187-205.
- Mason, D.Sthibault, B. Misener, L. (2006). “An agency theory perspective on corruption in sport: The case of the international Olympic Committee”. Journal of Sport Management, No. 20, PP:52-
- Navaghton, David. Mc, (2009), “Deontological Ethics”, Routledge Encyclopedia of philosophy, ed: Edward crage, Vol:2, London and New york, Routledge.
- Ozar, David and Berg, Jessica, and Werhane, patricia.h and Emaruel, Linda, (2000), Organizational ethics in Health Care, American, Medical Association.
- I(2014).” Research for academician value ethics”.Saint Louis University. Journal of Business Ethics,No,59,Vol,13.PP: 23-32.
- Ross, W.D, (1964), ARISTOTLE, London, Methuen & COLTD.
- S (2010). Professional Ethics Report, Advancing Science, serving, society.
- Runei, Dagobert and 72 Authorities, (1981), Dictionary of philosophy, New jersey, little field, Adams & co.
- Shankar Pawar, B (2008), Two approaches to workplace spirituality facilitation: a comparison and implications, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 29 Iss: 6, pp.544 – 567
- Singhapakdi, A. (2010). Perceived Importance of Ethics and Ethical Decisions in Marketing. Journal of Business Research. 45, 89-99.
- Smart, J.J.C, (1972), The Encyclopedia of philosophy,ed: paulEdwards, Vol:7, New york, Macmillan publishing co.
- Urmson j.o & Ree, janathan, (1991), The concise Encyclopedia of western philosophy and philosopher, Routledge, London and New york.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | تربیت بدنی |
تعداد صفحات | 115 |
سال | 1395 |