فرمت فایل | word, pdf |
---|
بررسی وضعیت گردشگری ورزشی شهر کرمان براساس تحلیل SWOT
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین استراتژی گردشگری ورزشی کرمان از منظر خبرگان عالی گردشگری ورزشی انجام گرفت، روش انجام پژوهش به صورت آمیخته بود که در بعد اول از شیوه پدیدارشناختی و در بعد دوم از رویکرد تدوین استراتژی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی و کمی پژوهش را خبرگان گردشگری ورزشی ایران به تعداد 10 نفر تشکیل میداد که نمونه حاضر با توجه به اشباع نظری و شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات از فرم مصاحبه نظاممند استفاده شده که این فرم پیش از ساخت با مطالعه دقیق کتابخانهای ایجاد شده و دارای سوالات کلی پیرامون حوزه گردشگری و وضعیت کلی منطقه و دارای دو گونه سوالات کیفی و کمی که روایی صوری و محتوایی آن پیش از پرسش از خبرگان مناسب ارزیابی شده بود. تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه در بخش اول به صورت کدگذاری قوتها، ضعفها، تهدیدها و فرصتها انجام شده و سپس با توجه به میزان فراوانی و ضرایب ذکر شده خبرگان جایگاه استراتژیک تعیین و استراتژیهای مرتبط تدوین شد. یافتهها حاکی از آن است که استراتژی رشد و ساخت باید در محور توسعه گردشگری ورزشی کرمان قرار گیرد و براساس استراتژی مذکور برگزاری رویدادهای ورزشی جاذب گردشگر ورزشی، تهیه و تدوین برنامه تبلیغات گردشگری ورزشی، تدوین گروه کار و توسعه از طریق گردشگری ورزش ایجاد گردد، براساس نتایج فوق و شاخصها احتمالا میتوان بر جاذبه استراتژیک گردشگری ورزشی کرمان افزود.
واژگان کلیدی:
مدیریت استراتژیک، گردشگری، خبرگان
فهرست مطالب
1-7-قلمرو یا محدوده ی تحقیق. 8
1-9-تعریف واژه ها و اصطلاحات مفهومی و عملیاتی.. 9
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-2-3-1- دیدگاه گامون و رابینسون در مورد گردشگری ورزشی.. 16
عنوان صفحه
2-2-3-2-چارچوب جاذبه لیپر(1990) 16
2-2-3-3-دیدگاه هال درباره گردشگری ورزشی.. 19
2-2-3-4-گردشگری ورزشی از دیدگاه کورتزمان و زاهار (1999) 20
2-2-3-5-گردشگری ورزشی از دیدگاه فالکنر و گتز (1998) 24
2-2-3-6-گردشگری ورزشی از دیدگاه دی ناپو استاندیون(1998) 25
2-2-3-7-گردشگری ورزشی از دیدگاه گیبسون (1998) 26
2-2-3-8-دیدگاه پیتز در مورد گردشگری ورزشی (1999) 28
2-2-3-9-ابعاد گردشگری ورزشی از دیدگاه هینچ و هیگام(2003): 28
2-3-گردشگری ورزشی ماجراجویانه از دیدگاه هادسن(2003) 31
2-4-تاریخچه تشکیل گردشگری ورزشی در ایران. 32
2-5-نگاهی به جاذبه های طبیعی ورزشی موجود در کشور ایران. 34
2-5-1-ورزش های ساحلی و آبی.. 34
2-5-5-شکار، صید، ماهیگیری.. 38
2-5-7-کوهنوردی و غارنوردی.. 40
2-6-نگاهی به جاذبه های طبیعی گردشگری استان کرمان. 43
2-6-1-جاذبه های گردشگری استان کرمان. 43
2-7-تعاریف مدیریت استراتژیک… 46
2-7-1-تعریف مدیریت استراتژیک… 46
2-7-2-الگوی اصلی مدیریت استراتژیک… 46
2-7-3-1-متغیرهای قابل بررسی در محیط بیرونی.. 47
عنوان صفحه
2-7-3-2-متغیرهای قابل بررسی در محیط داخلی.. 47
2-7-7-تجزیه و تحلیل موقعیت (SWOT) 49
2-7-7-1- تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (ملکی،1383) 49
2-7-7-2-تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (ملکی،1383) 49
2-7-7-3- تشکیل ماتریس سوات (تدوین استراتژی سوات)(شجاعی،1391) 50
2-8-مروری بر تحقیقات انجام شده: 55
2-8-1-تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 55
2-8-2-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 61
3-4-نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 65
3-5-ابزار جمع آوری اطلاعات.. 65
3-6-روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 66
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-2-1-یافته های بخش توصیفی.. 68
4-2-2- توصیف حوزه فعالیت در گردشگری ورزشی.. 69
4-2-3- سابقه فعالیت در حوزه گردشگری.. 70
عنوان صفحه
4-3-1-شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها 72
4-3-2- تعیین جایگاه استراتژیک… 76
فصل پنجم: بحث، بررسی و نتیجه گیری
5-4-1- پیشنهادهای برخواسته از تحقیق. 86
5-4-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 86
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- امکان سنجی جاذبه های اکوگردشگریی ایران، پیش بینی برای سال 1383. 41
جدول 2-2- ماتریس تهدید ها، فرصت ها، نقاط ضعف و نقاط قوت (سوات). 52
جدول 2-3- ماتریس داخلی و خارجی.. 55
جدول 4-1- توصیف وضعیت جنسیت پاسخ دندگان.. 68
جدول 4-2- توصیف حوزه فعالیت پاسخ دهندگان.. 69
جدول 4-3- توصیف سابقه فعالیت در حوزه گردشگری.. 70
جدول 4-4- توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 71
جدول 4-5-قوتهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 72
جدول 4-6- ضعفهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 73
جدول 4-7- فرصتهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 74
جدول 4-8- تهدیدهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 75
جدول 4-9- وزن و رتبه بندی عوامل داخلی.. 76
جدول 4-10- وزن و رتبهبندی عوامل خارجی.. 77
جدول 4-11- ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید.. 79
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
شکل 2-1-حوزه مرتبط با گردشگری ورزشی از دیدگاه (هال،1992). 19
شکل2-2- گردشگری ورزشی از دیدگاه دی ناپ و استانددیون(1998). 26
شکل 2-3-جاذبه های طبیعی-ورزشی.. 42
شکل 2-4- نمودار عناصر اساسی فرایند مدیریت استراتژیک…. 46
شکل 2-5- نمودار استراتژی های 4 گانه براساس تحلیل SWOT (منبع پیرس و رابینسون،1380). 50
شکل 4-1- توصیف وضعیت جنسیت پاسخ دندگان.. 68
شکل 4-2- توصیف حوزه فعالیت پاسخ دهندگان.. 69
شکل 4-3- توصیف سابقه فعالیت در حوزه گردشگری.. 70
شکل 4-4- توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 71
شکل 4-5- قوتهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 73
شکل 4-6- ضعفهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 74
شکل 4-7- فرصتهای شناسایی شده برگرفته از مصاحبه. 75
منابع فارسی
. آخوندی، لیلا. دانه کار، افشین. ارجمندی، رضا. شعبانعلی قمی، حسین. (1394). مکان یابی پهنه های مناسب برای گردشگری ورزشی در کوهستان(مطالعه موردی: جاده کرج –چالوس، محیط زیست طبیعی”منابع طبیعی ایران”، صفحه 331-322.
- اصفهانی، نوشین. اسدی، حسن. گودرزی، محمود: اسمیت، استفن. (1388). تحلیل عوامل موثر بر توسعه جهانگردی ورزشی داخلی ایران. مدیریت ورزشی،159-175.
- افتخاری، ر.مهدوی، ع.(1384). راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT. (نمونه موردی: دهستان لواسان کوچک)، مدرس علوم انسانی.30-1.
- پروینی، ن.شعبانی مقدم، خزایی، ک.اشرف، ع.(1394). بررسی اثرات برگزاری و رویدادهای ورزشی بر توسعه گردشگری جامعه میزبان با تاکید بر بعد اقتصادی. (مطالعه موردی: سومین جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، صفحه 95-87.
- جلالی فر، م.کلانتری، م.نادری، م.مرادی، م.پوردهقان، د.(1391) استان شناسی کرمان
- چاک وای، گی. (1382). جهانگردی از چشم انداز جامع، ترجمه محمدعلی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ دوم
- حمیدی، م.رضوی، م.امیرنژاد، س.شفیع زاده، ش.فضلی درزی، ا.(1389). تعیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور ایران، پژوهش نامه مدیریت ورزشی 15،36-15.
- دوستکامی، ر.(1392). شناسایی و اولویت بندی توانمندی های گردشگری ورزشی استان سیستان و بلوجستان با تاکید بر جاذبه های طبیعی. پایان نامه کارشتاسی ارشد، دانشگاه مبارکه.
- دیوید هانگر، ج.ویلسن، ت.(1389). مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه محمد اعرابی، حمیدرضا رضوانی، چاپ چهارم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
- رنجبران، بهرام. زاهدی، محمد. (1387). بازاریابی گردشگری، اصفهان، انتشارات چهارباغ، چاپ اول.
- سلیمانی زرین، علیرضا. (1391). تحلیل گردشگری ورزشی استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل SWOT.
- شجاعی، و.تجاری، ف.سلیمانی، ب.دوستی، م.1391. تحلیل نقاط قوت و ضعف گردشگری ورزشی استان مازندران. پژوهش نامه مدیریت ورزشی، سال هشت، شماره پانزده، بهار و تابستان، صفحه 36-15.
- شعاعی، و.تجاری، ف.سلیمانی، ب.دوستی، م.1391. تحلیل نقاط قوت و ضعف گردشگری ورزشی استان مازندران، پژوهش نامه علوم ورزشی 15، صفحه 36-15.
- فرد آر دیوید، ترجمه دکتر علی پارساییان و سید محمد اعرابی. مدیریت استراتژیک.1395. دفتر پژوهش های فرهنگی.
- کاظمی، م.1385. مدیریت گردشگری. تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.
- عبدالشاه، محمد. دوست محمدی، محمدرضا. صفا، محمد مهدی. پارسازاده، جواد. نوروزی، علی.1394. راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ایران با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، فصلنامه چغرافیایی فضای گردشگری. صفحه 58-43.
- محرم زاده، م.قیامی، ا.1387. بررسی تطبیقی نقش عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی از دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش ایران و استرالیا، حرکت،35، 115-95.
- محلاتی، صلاح الدین.1380. درآمدی بر جهانگردی. نشر دانشگاه شهید بهشتی، صفحه 2.
- مختاری ملک آبادی، رضا. چقاجردی، ایمان.1394. سطح بندی مناطق 15 گانه شهر اصفهان از لحاظ زیرساخت های گردشگری ورزشی با استفاده از مدل topsis، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، صفحه 58-43.
- ملک آبادی، م.چقاجردی، ا.1395. تحلیل نقش توانمندی های استان اصفهان در توسعه گردشگری ورزشی کشور. نشریه نگرش های نو در جغرافیای انسانی،17، 41-25.
- موسوی گیلانی، ر.، اسدی، ح.سجادی، ن.1391. بخش بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف. نشریه علمی-پژوهشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- مهدی زاده، ع.طالب پور، م.فتحی، م.1392. بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد براساس تحلیل SWOT. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی،4، 36-23.
- وزیری، احمدعلی خان.1385. تاریخ کرمان. انتشارات علم، چاپ پنجم.
منابع انگلیسی
- Abbasi, H., Khanmoradi, S., Eydi, H., & Rasekh, N. (2016). Quantitative Strategic Planning of General Office of Sports and Youth in Regard to Championship Sport Using QSPM in Kermanshah. International Journal of Sports Science, 6(2), 36-45.
- Andrades, L., & Dimanche, F. (2017). Destination competitiveness and tourism development in Russia: Issues and challenges. Tourism Management, 62, 360-376.
26.Brenda pitts, Lawrence w.Fielding,Lorik.Miller.industry segmentation theory and the sport industry:developing a sport industry segment model,kinesiology facultry publication.1944.
- Buning, R. J., & Gibson, H. J. (2016). The role of travel conditions in cycling tourism: implications for destination and event management. Journal of Sport & Tourism, 20(3-4), 175-193.
28.Gibson,H.J.(1998).Sport tourism:A critical analysis of research sport management review.45-76.
29.Gibson,h. (ED.).2016.sport tourism:concepts and theories.Oxan rovtledge.
30.,Heather J.Gibson,Kyriaki Kaplanidou,Sung jin kang.(2012).Small scale event sport tourism:A case study in sustainable tourism sport management review.volume 62,Octobr 2017,360-367.
- Karlis, G. (2006). The future of leisure, recreation, and sport in Canada: A SWOT for small sized enterprises. The sport journal, 9(2), 60-69.
- Kartakoullis, N. L., & Karlis, G. (2002). Developing Cyprus as a sport tourism destination: the results of a SWOT analysis. Journal of Sport Tourism, 7(4), 3-17.
- Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
- Lepp, A., & Gibson, H. (2003). Tourist roles, perceived risk and international tourism. Annals of tourism research, 30(3), 606-624.
35.Lidia Andrades,Ferederic Dimanche.2017.Destination competitiveness and tourism development in Russia.Issus and challenges.Tourism management,volume 62,Octobr 2017,360-367
- LIU, X., & ZHANG, Y. (2016). SWOT Analysis on the Development of China’s Sports Industry in the Era of Negative Interest Rate. Hubei Sports Science, 3, 008.
37.Rain,P.2013.SWOT analysis and strategic study on Gansu sport tourism resources.Economic research,137.
- Sariisik, M., Turkay, O., & Akova, O. (2011). How to manage yacht tourism in Turkey: A SWOT analysis and related strategies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 1014-1025.
39.Wonyoung Kim.Ho Munjun,Mathew Walker,Dan Drance.2015.Evaluation the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events.scale development and validation tourism management,volume 48,june 2015,21-32.
- YU, L. H., & WU, J. Y. (2010). SWOT Analysis and Strategy Choice for Developing Sports Tourism in Poyang Lake [J]. Journal of Nanjing Institute of Physical Education (Social Science), 6, 014.
41.Yuchao,c.Wenjun,Q.2009.A research on sport tourism development in Nanyang based on SWOT analysis,5th Euro-Asia conference on environment and corporate social responsibility management science and engineering,37-69.
- ZHOU, H., & QU, X. Y. (2008). My Thoughts on Developing the Industry of Ice-Snow Sports Tourism in Heilongjiang Province [J]. China Winter Sports, 2, 38-40.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | تربیت بدنی |
تعداد صفحات | 109 |
سال | 1397 |