حجم فایل: | 40 مگابایت |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
طراحي يک دبستان 12 کلاسه دخترانه با محوريت افزايش یادگیری و خلاقیت
چکیده
بیش تر مدارس برای افزایش خلاقیت دانش اموزان طراحی نشده اند و اسایش و ارامش دانش اموزان در ان کم تر مورد توجه قرار گرفته ، لذا هدف این تحقیق طراحی مدرسه ابتدایی دخترانه در شهرستان راور با رویکرد افزایش خلاقیت و یادگیری می باشد. این تحقیق به دنبال یافتن روش هایی به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری و اسایش و ارامش بیش تر دانش اموزان می باشد. این تحقیق از طریق بررسی و تحلیل نمونه هایی از مدارس سراسر جهان انجام پذیرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد عواملی همچون استفاده از عناصر داخلی شامل مبلمان ،آثار دانش اموزان،فضاهایی با فرم متفاوت و جذاب ،رنگ های شاد ومتنوع ،چوب و فضاهای جمعی در طراحی دبستان باعث افزایش خلاقیت می شود و استفاده از عناصر خارجی شامل حوض های اب و تپه های خاکی ، عناصر طبیعی ، درختان و نور طبیعی در طراحی دبستان باعث افزایش یادگیری دانش اموزان میشود و همچنین استفاده از طراحی اقلیمی شامل تراس و حیاط در طراحی دبستان باعث افزایش اسایش و ارامش می شود. این نتایج در طراحی مدرسه ابتدایی دخترانه در شهرستان راورمورد استفاده قرار گرفته است.
واژگان کلیدی:
دبستان، خلاقیت، یادگیری، معماری
فهرست مطالب
1-10- تعريف واژه ها، مفاهيم و متغيرها 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
2-2-1-مدرسه یک نظام اجتماعی.. 14
2-2-2-روابط انسانی و اهداف تربیتی.. 16
2-2-3-عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن. 19
2-3-6 عوامل موثر در رشد خلاقیت… 26
2-3-8 نقش بازی در رشد خلاقیت کودک.. 28
2-3-9 نقش فضا در رشد خلاقیت کودک.. 31
2-4-1 مبانی نظری آموزش و پرورش مدرن. 35
2-4-2 ریشههای ظهور محیط تعلیم و تربیت مدرن. 36
2-4-3 مفهوم محوریت دانشآموز در روند تعلیم. 36
2-4-4 ویژگیها و ارکان نظام آموزشی شاگرد محور. 37
2-4-5 تعلیم جمعی و آموزش گروه مدار. 40
2-4-6 سیر تحول در دگردیسی شکلی کلاس درس… 41
2-4-7 سازگاری محیط کالبدی با دگرگونیهای آموزشی.. 44
2-4-8 مفهوم برنامهریزی فضایی در محیط آموزشی باز. 46
2-5-بررسی فاکتور های محیط یادگیری کلاس، چیدمان، نور، رنگ و…. 53
2-5-2- شاخصه های طراحی محیط آموزشی.. 54
2-6-یافته های نظری مرتبط با فضاهای آموزشی.. 55
2-7-استانداردهای طراحی فضای آموزشی (دبستان) 61
2-7-3-تقسیم بندی فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی.. 62
2-7-4-تعیین مساحت زمین مورد نیاز برای ساختمان های آموزشی.. 66
2-7-5-آیین کار ایمنی در مدارس… 66
2-7-6-استاندارد ابعاد وسایل آموزشی.. 67
3-4-جامعه، نمونه ی مورد مطالعه و روش نمونه گیری.. 71
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها (يافته هاي تحقيق)
4-2- بررسی نمونه های موردی.. 74
4-2-3-مدرسه تیمایویی در کلمبیا 85
4-2-4-مدرسه اورستاد جیمناسیوم ، دانمارك.. 87
4-2-5-مرکز یادگیری کودکان انییر سور سن فرانسه. 90
4-2-7-دبستان هاچ وارن باسینگستوک.. 97
فصل پنجم: نتيجه گيري، بحث و پيشنهادها
5-2-1-موقعيت سياسي و جغرافيايي راور. 109
5-2-2-1-توده هاي هواي مؤثر بر آب و هواي شهر راور. 111
5-2-3-عوامل محیطی پیرامون و تاثیر آن ها بر طراحی پروژه 116
5-2-3-1-جهت استقرار ساختمان. 116
5-2-3-2- تاثيرات اقليمي موثر در طراحي.. 116
5-2-3-3- خصوصيات كالبدي ساختمان ها در اقليم راور. 117
5-2-3-4- راه هاي طراحي اقليمي جهت ساختمان هاي آموزشي: 118
5-3-یافته های اقلیمی مرتبط با سایت… 119
5-3-1-تأثیر اقلیم گرم و خشك بر معماری مدارس بر اساس ضوابط سازمان نوسازی مدارس اقلیم گرم و خشك 119
5-4-1- فاکتور های مهم انتخاب سایت… 121
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر 1-1: پروسه انجام کار. 12
تصویر 2-1: عناصر یا اجزای سیستم. 15
تصویر 2-2: هرم نیازهای مازلو. 18
تصویر 2-4:پلان اتاقها و جایگاههایی برای آموزش کلی.. 45
تصویر 2-5: پلان جایگاه آموزشی با میزهایی برای 180 دانشآموز در 550 مترمربع. 45
تصویر 2-6: چند نمونه پلان باز به همراه نحوه تقسیمبندی آن (دارای کیفیت انعطافپذیری) 46
تصویر 3-1-فرآيند انجام تحقيق.. 71
تصویر 4-1: دید کلی دبستان فوجی.. 74
تصویر 4-2: نقشه هوایی دبستان فوجی.. 74
تصویر 4-3: سایت پلان و پلان پشت بام دبستان فوجی.. 75
تصویر 4-4: فضاهای مختلف دبستان فوجی.. 76
تصویر 4-5: فضاهای داخلی مختلف دبستان فوجی.. 77
تصویر 4-6: وجود درختان در ساختمان. 77
تصویر 4-7: سرسره موجود در بام. 78
تصویر 4-8: مكعب هاي جداکننده کلاس… 78
تصویر 4-9: ديوارهاي جمع شونده و شفاف… 79
تصویر 4-10: دید کلی از مدرسه ابتدایی ویترا 81
تصویر 4-11: پلان همکف و زیرزمین.. 82
تصویر 4-12: فضاهای داخلی مدرسه ابتدایی ویترا 82
تصویر 4-13: فضاهای جمعی مدرسه ابتدایی ویترا 83
تصویر 4-14: فضای خارجی مدرسه تیمایویی.. 85
تصویر 4-15: پلان های مدرسه تیمایویی.. 85
تصویر 4-16: نمای خارجی مدرسه اورستاد جیمناسیوم. 87
تصویر 4-16: فضای داخلی مدرسه اورستاد جیمناسیوم. 88
تصویر 4-17: فضای داخلی مدرسه اورستاد جیمناسیوم. 88
تصویر 4-18: سایت پلان مدرسه اورستاد جیمناسیوم. 88
تصویر 4-19: نمای ساختمان مرکز یادگیری کودکان انییر سور سن فرانسه. 91
تصویر 4-20: فضای داخلی ساختمان مرکز یادگیری کودکان انییر سور سن فرانسه. 91
تصویر 4-21: نمایی از دبستان نوماتا 93
تصویر 4-22: فضای داخلی دبستان نوماتا 94
تصویر 4-23: فضای ورزشی دبستان نوماتا 94
تصویر 4-24: پلان دبستان نوماتا 95
تصویر 4-25: آتریوم دبستان نوماتا و محل تعامل کودکان. 95
تصوير 4-26: دبستان هاچ وارن. 97
تصوير 4-27: سقف دبستان هاچ وارن. 98
تصوير 4-28: برش دبستان هاچ وارن. 98
تصویر 4-29: دبستان هاچ وارن. 98
تصوير 4-30: پلان طبقه همكف دبستان هاچ وارن. 99
تصوير 4-31: نماي خارجي دبستان هاچ وارن. 99
تصویر 4-32: مدرسه پاشالیس… 101
تصویر 4-33: پلان مدرسه پاشالیس… 102
تصویر 4-34: نمای فضای خارجی مدرسه پاشالیس از داخل.. 103
تصویر 4-35: فضای داخلی مدرسه پاشالیس… 103
تصویر 4-36: فضای داخلی مدرسه پاشالیس… 103
تصویر 5-2: موقعیت قرارگیري نسبت به مسیرهاي اصلی.. 123
تصویر 5-3: فضاهای اطراف سایت… 124
تصویر 5-4: همجواري هاي سایت از نظر کاربري.. 124
تصویر 5-6: آلترناتیو شماره 1. 126
تصویر 5-7: آلترناتیو شماره 2. 126
تصویر 5-8: آلترناتیو شماره 3. 126
تصویر 5-7: آلترناتیو شماره 4. 127
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1:مقایسه نظامهای آموزشی معلم- محور و شاگرد- محور. 37
جدول 2-2:مقایسه ویژگیهای محیط تعلیم و تربیت شاگرد- محور و محیط تعلیم و تربیت معلم-محور 39
جدول 2-3: چهار حوزه اصلی در طراحی محیط های یادگیری.. 55
جدول 2-4-گونه شناسي ساختاري کلاس درس… 64
جدول 2-5: ابعاد میز و نیمکت… 67
جدول 2-7: ابعاد صندلی میز تحریر. 68
جدول 2-8: ابعاد رخت آویز مدارس… 68
جدول 2-9: ابعاد قفسه لباس مدارس… 68
جدول 2-10: ابعاد نیمکتهای پارکی.. 68
جدول 4-1: تحلیل مدرسه فوجی بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 80
جدول 4-2: تحلیل دبستان ویترا بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 84
جدول 4-3: تحلیل مدرسه تیمایویی بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 86
جدول 4-4: تحلیل مدرسه اورستاد جیمناسیوم بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 89
جدول 4-5: تحلیل مرکز یادگیری کودکان انییر سور سن فرانسه بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت 92
جدول 4-6: تحلیل دبستان نوماتا بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 96
جدول 4-7: تحلیل دبستان هاچ وارن بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 100
جدول 4-8: تحلیل مدرسه پاشالیس بر اساس معیارهای کالبدی خلاقیت… 105
جدول 4-9: استفاده از نتایج بررسی نمونه ها در طراحی.. 107
جدول 5-1: خصوصيات كالبدي ساختمان هماهنگ با اقليم راور. 117
جدول 5-2: حدود تقريبي درصد سالانه نيازهاي حرارتي ساختمان. 118
جدول 5-4:ایده ها و راهکارهای طراحی.. 128
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 5-1: ميانگين دما و ميانگين معدل حداقل و حداکثر دما 110
نمودار 5-2: بالاترين دماي ثبت شده 110
نمودار 5-3: تفاوت حداقل و حداکثر دما 110
نمودار 5-4: ميانگين رطوبت نسبي.. 112
نمودار 5-5: ميانگين بارندگي.. 112
نمودار 5-6: تعداد روزهاي برفي.. 112
نمودار 5-7: بيشترين ميزان باران روزانه. 112
نمودار 5-8: روزهاي توام با بارندگي.. 112
نمودار 5-9: روزهاي توام با توفان و رعد و برق.. 113
نمودار 5-10: روزهاي با گردوغبار. 114
نمودار 5-11: بالاترين سرعت ثبت شده باد. 114
نمودار 5-12: معدل روزهاي صاف… 115
منابع فارسی
- ابراهیمی، ح. ر.، سعیدی رضوانی، ن.، منجیلی، آ. 1390. تدوین اصول طراحی فضاهایی بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال. فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر. شماره 19. انتشارات مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی نظر. صص. 42-31.
- امابلی، ت. 1394. شکوفایی خلاقیت کودکان. ترجمه حسن قاسم زاده و پروین عظیمی. تهران: دنیای نو.
- ایزدپناه جهرمی، آ. 1393. کودک بازی و شهر. تهران: انتشارات سازمان شهرداری های کشور.
- برت، ژ.، پيتر، ی. 2009. معيار های طراحي برای مدارس ابتدايي،دانشگاه سالفورد.
- پودینه، ح. 1393. طراحی کانون پرورش فکری برای کودکان با توجه به نیازهای روانی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
- پورجعفر، م. 1389. بررسی تحلیل برانگیزش آفرینشگری کودکان در طراحی فضاهای محوطه های شهری با تأکید بر رابطه خلاقیت و طراحی کالبدی فضاهای بازی کودکان.
- تحرزی. م.، رحمانی، ا. ۱۳۹۵. تاثیر محیط بر رشد و خلاقیت کودکان (بر اساس نظریه رشد پیاژه). کنگره بین المللی تحولات نوین پایداری در معماری، شهرسازی، عمران و مهندسی ساختمان. ترکیه – استانبول، مرکز صنعت و ساخت و ساز YEM، کنسرسیوم آنابافت شهر – دانشگاه استانبول تکنیک ترکیه ITU.
- جعفری گلستان، ب. 1394. روانشناسی کودک: شناخت بهتر کودک و درمان ناهنجاریهای رفتاری او. تهران: نوید حکمت
- جليلي، م. 1392. بررسي رابطه رضايت شغلي و ميزان خلاقيت مديران آموزشي. پايان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
- حسینی، ا. 1394. ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن. تهران: کتاب های پروانه.
- خالویی، ن. 1393. پارک تفریحی آموزشی برای کودکان. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
- دافی، ب. 1392. تشویق خلاقیت و تفکر در کودکان. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: انتشارات ققنوس.
- دوست دار، ه. 1393. شیوه ی آموزش موسیقی به کودکان، تهران: انتشارات چنگ.
- رجبی موسیآباد. ا. 1378. طراحی فضای آموزشی برای کودکان پیش از دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
- رمضانی، ح. ع. 1396. خلاقیت اساس شکوفایی و نوآوری. تهران: انتشارات محور.
- زرهانی ، ا.، تاجیک اسماعیلی ، ع. 1391. خانه و مدرسه. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
- سیف، ع. ا. 1395. روانشناسی پرورشی روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: انتشارات آگاه.
- شاطریان، ر. 1395. طراحی و معماری فضاهای آموزشی. تهران: انتشارات سیمای دانش چاپ سوم.
- شفایي، م. 1390. مدل اصول طراحي فضاهاي آموزشي کودکانسه تا شش ساله با رويکرد ارتقاي خلاقيت، رساله دكتري، دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت.
- شفایی، م.، مدنی، ر. 1388. اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت. نشریه علمی پژوهشی فناوري آموزش. ش. 3، انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. صص. 222-215.
- صافی، ا. 1394. سازمان و قوانین آموزش و پررورش. تهران: انتشارات سمت.
- ضوابط طراحي ساختمان هاي آموزشي (برنامه ريزي معماري همسان مدارس ابتدايي و راهنمايي) نشريه شماره 232، 1382، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس.
- ضوابط و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي، 1389 ، ويرايش چهارم، جلد اول، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس.
- طالبی ، س. 1395. اصول و برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات پیام نور.
- طیاری، م. 1390. طراحی مرکز آفرینش فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان. رساله کارشناسی ارشد. دانشکده هنرو معماری. دانشگاه یزد.
- عبدی، س. 1393. رشد و یادگیری حرکتی: اساس نیاز سلامتی جسمی و روحی و روانی کودک (ویژه مربیان پیش دبستانی). تهران: عبدی.
- عسکریان، م. 1395. سازمان و مدیریت آموزش و پرورش. تهران: انتشارات امیر کبیر.
- عظمتی، ح.، محمد باقری، م. 1390. فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه)، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ اﯾﺮان. سال ششم ش. صص. 65-57.
- علاقه بند ، ع. 1394. مبانی و اصول مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات بعثت ، چاپ دهم.
- علیزاده، ع. 1389. طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
- فیشر، ر.، ویلیامز، م. 1393. شکوفاسازی خلاقیت. ترجمه ناتالی چومینه. تهران: انتشارات پیک بهار.
- قائم، گ. 1396. فضاي شهري و معلولين. تهران: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن
- قزاق نوری. م. 1394. کانون نگارگری کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده فنی دکتر شریعتی.
- کاشی، ع. 1392. فوايد فعاليت های بدنی برای افراد نخاعی، تهران: مركز ضايعات نخاعي جانبازان.
- کرونر، و. 1395. معماری برای کودکان. ترجمه احمد خوشنویس و المیرا میررحیمی. تهران: انتشارات گنج هنر.
- الماسی، ع. م. 1390. تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران، تهران: انتشارات امیر کبیر.
- محمودی، م. م. 1394. طراحي فضاهای اموزشي با استفاده از فرم های انعطاف پذير، سازمان نو سازی توسعه و تجهيزات مدارس کشور.
- مرعشی، پ. 1386. طراحی مرکز آموزشی علوم کودکان و نوجوانان. رساله کارشناسی ارشد. دانشکده هنرو معماری. دانشگاه یزد.
- مساعد، گ. 1389. مدرسه به مثابه شهر پژوهشی در باب فضاهای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه بینالملی امام خمینی (ره).
- مظفر، ف. و ]دیگران[. 1386. نقش فضاهای باز محله در رشد وخلاقیت کودکان. نشریه باغ نظر، ش. 8، انتشارات مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی نظر، صص. 72-59.
- مولا، ف. 1389. نگاهی به مدارس فردا، مجله مدرسه نو؛ ش. 5 و 6. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
- نویفرت، ر.، نویفرت، پ. 1381. اطلاعات معماری نویفرت. ترجمه مهندس کوروش محمودی، پریما برادران مهاجری. تهران: انتشارات شهدآب.
منابع انگلیسی
- Balke, E. 1997. play and the arts: the importance of the unimportant. Childhood Education. Vol.73. No. 6. pp. 355-360.
- Krippner, S. 1999. Dreams and Creativity. Encyclopedia of Creativity. Vol. 1. USA: San Diego
- Paulus, P. 2000. Groups, Teams, and Creativity: the creative potential of idea-generating groups. Applied Psychology:An International Review. Vol. 49. pp. 237-262
- www.amoozak.org
- www.archdaily.com
- www.fekreno.org
- www.oerestadgym.dk
- www.oh-fuji.com
- www.paschalis.nl
- www.tebyan-zn.ir
محصولات مشابه
حجم فایل: | 40 مگابایت |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
رشته | معماری |
تعداد صفحات | 158 |
سال انتشار | 1397 |