حجم فایل: | 14MB |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
طراحی یادمان و مرکز فرهنگی شهدای مدافع حرم با رویکرد معماری مفهومی
چکیده
یادمان واژه اي است که به گونه اي به یادآوردن چیزي یا کسی را پیگیري میکند. ایـن مسـئله بـا تبیین خاص میتواند به شخصیت خاصی اشاره کند که در تاریخ یک کشـور بواسـطه دانـش، هنـر و… بـارز گردیده است؛ به این یادبود که در کالبد مجسم میشود میتوان عنوان معماري یادمانی را داد. در این مقوله، معمار در جهت برانگیختن احساسات عاطفی و انتقال مفاهیم موردنظر خـود، بـا اسـتفاده از روش تجریـدي نمـادپردازي میکند تا مخاطب را به تأمل و تعمق در چیزي از جهان ناشناخته و غیرمحسـوس یـا دریافـت مفهومی بجز مفهوم مستقیم و متعارف طراحی خود وادارد و بدین ترتیب از گذر معماري سوژه طراحی را در دفتر تاریخ ثبت و در یادها تحکیم کند. در اسلام کشته شدن آگاهانه و انتخاب گرایانه در راه آرمانی مقدس و پاك که به تعبیر قرآن » فی سبیل االله«نامیده میشود، شهادت نام دارد و کسی که به چنین مقامی دست مییابد، شهید است. البته پذیرفتن مرگ، هنگامی ارزشمند است و قداست دارد که از سویی آگاهانه باشد و از سوي دیگر، رضایت و خشنودي خداوند را در پی داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق طراحی یادمان و مرکز فرهنگی شهدای مدافع حرم با رویکرد معماری مفهومی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی و به صورت مطالعه موردی است. با توجه به نتایجی که از بررسی نمونههای موفقی که در جهان بهعنوان یادمان و فرهنگسرا هستند مولفه هایی اساسی در جهت طراحی یادمان و فرهنگسرای شهدای مدافع حرم به دست آمد که در طراحی مورد توجه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای پیوند با خاطرات گذشته (عمدتاً نوستالژیک)، نمایش روح زمانه (بیشتر بهصورت نمایش تکنولوژیک)، مفاهیم ذهنی، رویکردهای استعارهگرا، نمایش رادیکال فرم، تعلیق برداشتهای عام فیزیکی معماری، تعارض با زمینه (طبیعت)، مفاهیم اقتباسی میتواند در طراحی یادمان و مرکز فرهنگی شهدای مدافع حرم مورد استفاده قرار گیرد.
واژگان کلیدی:
یادمان، مرکز فرهنگی، معماری مفهومی، شهدای مدافع حرم
فهرست مطالب و منابع
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-6-تعاریف واژگان کلیدی تحقیق. 4
فصل دوم: مبانی تحقیق و مروری بر تحقیقات انجام شده 9
2-2-1-مبانی نظری پیرامون شهید و شهادت.. 10
2-2-1-1-تعریف شهادت و شهید. 10
2-2-1-2-شهادت در قرآن و احادیث.. 11
2-2-1-3-شهادت در فرهنگ دین مقدس اسلام. 11
2-2-2-1-4- تأثیر نماد بر شناخت.. 19
2-2-2-1-6- ماهیت شناسی نمادین.. 21
2-2-2-2-معانی محیط ساختهشده 22
2-2-2-2-1-معناي غیرمادی محیط ساختهشده 23
2-2-2-2-2-نشانهشناسی در معماري.. 24
2-2-2-2-3-ادراك و عدم ادراك معنا در معماري.. 24
2-2-2-2-4- القاي معنا در جزئیات معماري.. 24
2-2-2-3-3-ویژگیهاي هنر دینی.. 27
2-2-2-3-5-نمادپردازي معمار ایرانی.. 28
2-2-2-4-سوابق بناهاي یادمانی در قالب زمان و مکان. 28
2-2-2-4-1- معماري آرامگاهی ایران پیش از اسلام. 29
2-2-2-4-2-معماري آرامگاهی در دوران اسلامی.. 31
2-2-2-4-3-اولین بناهاي یادبودي اسلامی.. 34
2-2-2-4-4-یادمانهاي براي معماران شاخص غرب.. 38
2-2-2-5-1- یادمانهای تاریخی.. 41
2-2-3-4-فرهنگها بهعنوان ارزش 52
2-2-3-5-ضرورت پرداختن به فرهنگ… 55
2-2-3-7-تعاریف فرهنگ از دیدگاه جامعه شناسان. 56
2-2-3-9-اهميت مفهوم شكل يا فرم در فرهنگ معماری.. 67
2-2-3-10-عوامل فرهنگي مؤثر در شكل گيري فضاي معماري.. 68
2-2-3-11-بازتاب هویت فرهنگی در معماری.. 69
2-2-3-12-پيشينه ی مراکز فرهنگی در ايران. 70
2-2-3-14- کارکرد مرکز فرهنگی.. 72
2-2-3-15-جايگاه مراکز فرهنگی در فرايند توسعه فرهنگی.. 72
2-2-3-16-رابطه بين معماری مرکز فرهنگی و نيازهای طبيعی انسان. 73
2-2-3-17-اهداف مراکز فرهنگی.. 75
2-2-4-1-ایده و کانسپت: ریشهیابی فلسفی.. 76
2-2-4-2- تعاریف ایده و کانسپت در معمارى.. 77
2-2-4-3- مفهوم گرایی در معمارى.. 78
2-2-4-4-کانسپت و ایده در فرآیند طراحی.. 78
2-2-4-4-1-كانسپت بهعنوان توليدكننده ايده 78
2-2-4-4-2-كانسپت بهعنوان سازمان دهنده اثر. 79
2-2-4-4-3-كانسپت و نزديكى به معنى گرايى در اثر هنرى.. 79
2-2-4-5-1- تبدیلشدن اثر هنرى به جستجویی عملی در باب ماهیت هنر. 80
2-2-4-5-2- مصالح زدایی، فرم زدایی و ضد زیباییشناسی بودن اثر و اهمیت به فکر و ایده 81
2-2-4-5-3-رویکرد زبانی و زبان شناسانه به اثر هنرى.. 81
2-2-4-5-4-ارتباط میان هنر و زندگی – ضد نخبهگرایی هنر. 81
2-2-4-6-مفاهیم مرتبط با معمارى مفهومی.. 81
2-2-4-6-1- مفهوم در طراحی معمارى.. 82
2-2-4-7- رویکردهای معمارى مفهومی.. 84
2-2-4-7-1- پیوند با خاطرات گذشته عمدتاً (نوستالژیک) 84
2-2-4-7-2- نمایش روح زمانه (بیشتر بهصورت نمایش فنّاورانه) 85
2-2-4-7-4- رويكردهاى استعاره گرا 86
2-2-4-7-5-نمايش راديكال فرمال. 87
2-2-4-7-6-تعليق برداشتهای عام فيزيكى معمارى و بیتوجهی به مسائل عام. 88
2-2-4-7-7-تعارض با زمينه (طبيعت) 88
2-2-5- یادمان و نسبت آن با دوران معاصر. 91
٢-2-5-1- یادمان و عصر تجدد (مدرنیسم)؛ عظمت خواهی جدید. 91
2-2-5-2- یادمان و فراتجدد (پستمدرنیسم) 93
3-3-روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 101
3-5-روش تجزیهوتحلیل اطلاعات.. 102
فصل چهارم :یافتههای تحقیق. 103
4-2-بررسی نمونههای موردی.. 104
4-2-1-نمونههای موردی داخلی.. 104
4-2-1-1- آرامگاه بوعلی سینا در همدان. 104
4-2-1-2- آرامگاه نادرشاه در مشهد. 110
4-2-1-3-موزه ویادمان صلح تهران. 115
4-2-2- نمونههای موردی خارجی.. 118
4-2-2-4-یادمان سلطنتی جنگ… 123
4-2-2-6-یادمان هولوکاست در برلین.. 129
4-2-2-7-یادبود کهنه سربازان ویتنام. 132
فصل پنجم : بحث، بررسی و نتیجهگیری. 142
5-2-شناخت ویژگیهای مکان طراحی.. 143
5-2-1-جایگیري شهر کرمان و وضعیت جغرافیایی.. 143
5-3- مقیاس و برنامه فیزیکی طرح. 147
5-4-استانداردهای موردنظر جهت طراحی.. 151
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- برداشتهای مختلف از حضور مفهوم در معماری معاصر. 90
جدول 4-1-تحلیل نمونه موردی : آرامگاه بوعلي سينا 110
جدول 4-2-تحلیل نمونه موردی: آرامگاه نادرشاه 114
جدول 4-2-تحلیل نمونه موردی: موزه صلح تهران. 117
جدول 4-4-تحلیل نمونه موردی: یادمان کلمبا 119
جدول 4-5- تحلیل نمونه موردی: یادمان جنگ مسکو. 120
جدول 4-6- تحلیل نمونه موردی: یادمان جنگ کانادا 122
جدول 4-7-تحلیل نمونه موردی: یادمان سلطنتی جنگ.. 124
جدول 4-8-جمعبندی نمونههای موردی متناسب با رویکرد معماری مفهومی (نگارنده) 137
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2-1- مثلث معنایی اگدان و ریچاردز (لانگمن، 1992: 334) 17
شکل 2-2- نشانهشناسی – مثلث پایه شناسی (لانگمن، 1992). 21
شکل 2-3-مقبره امير اسماعيل ساماني (25/2/99 http://www.islamicartz.com) 42
شکل 2-4-مقبره يعقوب ليث صفاري (25/2/99 fa.wikipedia.org) 43
شکل 2-5-مقبره فردوسی، طوس (25/2/99 fa.wikipedia.org) 44
شکل 2-6-مقبره سعدي، شيراز (25/2/99 fa.wikipedia.org) 44
شکل 2-7-آرامگاه خيام، نيشابور (25/2/99 fa.wikipedia.org) 45
شکل 2-8-مجسمه نادرشاه افشار (25/2/99 fa.wikipedia.org) 46
شکل 2-9-يادبود صلح براي كودكان، ژاپن (20/3/99 www.mehrnews.com) 48
شکل 2-10-پارك صلح هيروشيما، ژاپن (20/3/99 www.eligasht.com) 48
شکل 2-11-يادمان واشنگتن، امريكا (25/2/99 fa.wikipedia.org) 49
شکل 2-12-رابطه بين نيازهای انسان و چگونگی پاسخگويی معماری به اين نيازها 74
شکل 2-13-گرايش كانسپت به سمت ادبيات، روايت گرى و معنى (نگارنده) 80
شکل 2-14- مدل ارتباطى مقولههای گوناگون با مفاهيم معماري (هيلاين، 2004). 83
شکل 2-15- انستيتو جهان عرب- ژان نوول (20/3/99 www.akdn.org) 86
شکل 2-16- موزه برلين، دانيل ليبسكيند (25/2/99 wikipedia.org) 89
شکل 4-1-آرامگاه بوعلي سينا، همدان (25/2/99 fa.wikipedia.org) 106
شکل 4-2-پلان آرامگاه بوعلي سينا (25/2/99 fa.wikipedia.org) 107
شکل 4-3-عكس هوايي آرامگاه بوعلي سينا (25/2/99 arel.ir) 107
شکل 4-5-نماي زير سقف آرامگاه بوعلي سينا (25/2/99 arel.ir) 108
شکل 4-6-سنگآب آرامگاه بوعلي سينا (25/2/99 arel.ir) 108
شکل 4-7-رمپ ورودي آرامگاه بوعلي سينا (25/2/99 arel.ir) 109
شکل 4-9-آرامگاه نادرشاه (25/2/99 wikipedia.org) 111
شکل 4-8-آرامگاه نادرشاه (25/2/99 arel.ir) 113
شکل 4-10-پلان آرامگاه نادرشاه (25/2/99 arel.ir) 114
شکل 4-11-فضای بیرونی موزه صلح تهران (14/3/99 tehranpeacemuseum.org) 116
شکل 4-12- فضای داخلی موزه صلح تهران (14/3/99 tehranpeacemuseum.org) 117
شکل 4-13- یادمان کلمبا (17/3/99 etoood.org) 118
شکل 4-14-یادمان جنگ مسکو (17/3/99 etoood.org) 120
شکل 4-15-یادمان جنگ کانادا (17/3/99 nemoneh.com). 122
شکل 4-16- یادمان سلطنتی جنگ (17/3/99 www.inexhibit.com) 123
شکل 4-17- یادمان سلطنتی جنگ (17/3/99 www.inexhibit.com) 124
شکل 4-17-پلان یادمان سلطنتی جنگ (17/3/99 www.inexhibit.com) 124
شکل 4-18- موزه یهود برلین (18/3/99 www.arthut.ir) 126
شکل 4-19- فضای داخلی موزه یهود برلین (18/3/99 www.arthut.ir) 126
شکل 4-20- فضای داخلی موزه یهود برلین (18/3/99 www.arthut.ir) 127
شکل 4-21- پلان موزه یهود برلین (18/3/99 www.arthut.ir) 128
شکل 4-22-ميدان استل هاي يادمان هولوكاست از پيتر آيزنمن (18/3/99 www.etoood.com) 129
شکل 4-23-ميدان استل هاي يادمان هولوكاست از پيتر آيزنمن (18/3/99 www.etoood.com) 130
شکل4-24-سايت ميدان استلهاي يادمان هولوكاست ازپيتر آيزنمن(18/3/99 www.etoood.com) 131
شکل 4-25-پلان زيرزمين ميدان استل هاي يادمان هولوكاست از پيتر آيزنمن. 132
شکل 4-26- دیوار ویتنام (11/3/99 www. karnaval.ir) 134
شکل 4-27- تندیس سربازان فداکار(11/3/99 www. karnaval.ir) 135
شکل 4-28- تندیس بانوی پرستار(11/3/99 www. karnaval.ir) 136
شکل 4-29- لوح یادبود کهنه سربازان ویتنام(11/3/99 www. karnaval.ir) 136
شکل 5-1-نمودار جهت و سرعت باد کرمان (کسمائی، 1384: 187) 144
شکل 5-2- محورهاي ارتباطی اصلی شهر کرمان. 146
شکل 5-1-تحلیل سایت (نگارنده) 155
- قرآن کریم
- ارباب جلفايى، آ. (1379) مبانى فلسفى و روان شناختى ادراك فضا، تهران، معمارى و شهرسازى.
- ارفعی، ش. (1389)، که خشت است بالین من”، معمار (63)، 33-29.
- اسمیت، آ. (1397)، ناسیونالیسم ،نظریه،ایدئولوژی،تاریخ،ترجمه منصور انصاری، تهران، انتشارات تمدن ایرانی.
- اصغری، ع. (1395)، موزه معماری در گذر زمان با رویکرد معماری مفهومگرا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر
- اطمینانی اصفهانی، آ. (1393)، طراحی خانه فرهنگ و هنر اصفهان با رویکرد افزایش تعاملات اجتماع، تهران، بنیاد شهید وامور ایثارگران.
- افلاطونی ، ر. (1396)، فرهنگ و جامعه، تهران، ناشر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- انتظامی، س، (1396)، فرهنگ و مخاطرات، تهران، انتشارات سروش.
- آرناسون، ه. (1375)، تاريخ هنر مدرن، ترجمة مصطفى اسلاميه، تهران، نشر آگه.
- آشوري، د. (1396)، تعريفها و مفهوم فرهنگ، تهران، نشر آگه.
- آوینی، سیدمرتضی و دیگران، (1379)، رویای فرشتگان: بیان تمثیلی در نقاشی نوگران ایران، تهران، چاپ و نشر نظر.
- بانی مسعود، ا. (1383)، تاریخ معماری غرب، اصفهان.
- بست، ج. (1394)، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه نرگس طالقانی و حسن پاشاشریفی، تهران، رشد.
- بورکهارت، ت. (1376)، ارزش های جاویدان هنر اسلامی، ترجمه سید حسین نصر، تهران، دفتر مطالعات دینی هنر.
- بورکهارت، ت. (1382)، هنر قدسی در شرق و غرب، ترجمه محمد آوینی، تهران، انتشارات برگ.
- بهزادفر، م. (1384)، در جستجوی هویت شهری کرمان، کرمان: سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمان.
- پهلوان روی، م.، شاهپری، م. (1391)، بررسی میزان تاثیرپذیری طراحی فرهنگسرا درالگوواره رفتاری مردم. همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی، مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران.
- پیرنیا، م. (1369)، شیوه های معماری ایرانی، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، موسسه نشر هنر اسلامی.
- پیرنیا، م. (1395)، آشنایی با معماری اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
- ثلاثي، م. (1397)، جهان ايراني و ايران جهاني، تهران، نشر مركز.
- جاكوبوس، ج.، هانتر، س. (1380)، مينى ماليسم و هنر مفهومى، ترجمه نعيم اورازانى، فصلنامه معماری ایران 2(6)، 56-19.
- الجمعه العروسی الحویزی، ع. (بیتا). نورالثقلین، قم، مطبعة العلمیة، ج 5.
- جوادی، م. (1383)، باغ ایرانی : حکمت کهن منظرجدید، تهران، موزه هنرهای معاصرتهران.
- حافظ نیا، م. (1398)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- حسن زاده، ر. (1397)، روش تحقیق کاربردی (راهنمای تدوین پایان نامه و اجرای کارگاه های آموزشی)، تهران، روان.
- خاکی، غ. (1397)، روش تحقیق (با رویکرد پایان نامه نویسی)، تهران، فوژان.
- دانشور، م. (1384)، ازقلعه دختر تا دقیانوس، تهران، انتشارات مرکز کرمان شناسی.
- دلالاژ، ك. و ماردا، ن. (1379)، شكل گيرى كانسپت در يك طرح كارگاهى، ترجمة مهشيد صحى زاده، تهران، آموزش معماران، فرهنگ و معمارى،.
- دیباج، م.، سلطان زاده، ح. (1392)، فلسفه و معماری، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
- راپاپورت ،آ. (1388). انسان شناسی مسکن، ترجمه خسرو افضلیان، تهران، انتشارات حرفه هنرمند.
- رضایی، م. (1390)، طراحی بنای یادمان و مجموعه فرهنگی – هنری در قالب مونومان مولانا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، دانشکده معماری و شهرسازی.
- رنجبر، ف. (1396)، طراحی یادمان و بنیاد حفظ آثار هوشنگ سیحون با رویکرد حفظ ارزش های فرهنگی در تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده فنی و مهندسی.
- روحانی، ف.، ارغان، ع.، عبدی، م.، بهرامی، ش. (1395)، بررسی ضرورت وجود و چگونگی فرهنگسرا ها در جامعه نمونه پیشنهادی فرهنگسرای جوان. چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
- ساسانی، ف. (1391)، نشانه شناسی مکان: مجموعه مقالات هفتمین هم اندیشی نشانه شناسی، تهران، سخن.
- ستوده، ه. (1395)، نمادشناسی (نگاهی به نمادها و اسطوره های ایران و جهان در گذر زمان)، تهران، ندای آریانا.
- سیاح، ا. (1390)، طراحی باغ یادمان ارزشهای دفاع مقدس بر پایه معماری منظر ایران (نمونه موردی: باغ ملک دربند). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری.
- سیاه تیری، ح.، مزین ده باشی، ش. (1396)، معماری و طراحی فرهنگسرا در ایران با رویکرد فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی، چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه اقتصاد شهری، شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
- شایگان، د. (1372)، آسیا در برابر غرب، تهران، امیرکبیر.
- شریعتی، ع. (1357)، شهادت، تهران، بی نا.
- شقاقی، پ. (1384)، کالبد خدایان: مروری بر چگونگی تجسم امر قدسی در معماری تمدن ها و فرهنگ های گوناگون، تهران، قصیده سرا.
- شولتز، د.، سيدنی، ا. (1396)، نظريه های شخصيت، ترجمه يحيی سيد محمدی، تهران، نشر هما.
- شیخ شعاعی، م.، عبدالهی، س. (1388)، پروژه طرح مرمت بافت محله گلبازخان، کرمان، آرشیو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان.
- طاهری، ا. (1394)، روش تحقیق در علوم سیاسی، تهران، قومس.
- طباطبایی، م.، (1379)، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 4.
- طبرسی، (1397)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
- عشرتی، پ.، حناچی،پ. (1394)، تعریفی نوین از مفهوم منظر فرهنگی مبتنی بر فرآیند شکل گیری آن.نقش جهان،مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی 5(3)، 51-42.
- عمید، ح. (1389)، فرهنگ عميد 1 (2 جلدي)، تهران: امیرکبیر.
- فلاحی، م. (1395)، تأثیر فرهنگ بر معماری بومی. معماری و شهرسازی و توسعهی پایدار، مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران.
- فلامکی، م. (1393)، دریافت یگانگی در معماری ایرانی، تهران، فضا.
- فولادی دوراهانی، خ. (1396)، بررسی و تحلیل سیمای شهید در شعر معاصر عربی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان
- قرانپور ، ع. (1384)، معماری معنوی : فاصله تا خیال، فصلنامه معماری و شهرسازی (80)، 13-7.
- کامل نیا، ح.، تغابنی، ع. (1386)، مفهوم گرایی در معماری، نامه معماری و شهرسازی 2(2)، 110-93.
- کسمائی، م. (1384)، اقلیم و معماری، تهران، شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران.
- کمالیراد، ا. (1392)، مطالعهی تطبیقی هنر جدید ایران و هنر کانسپچوال از منظر رویکردهای اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شاهد، دانشکده هنر.
- کیانی، م. (1379)، معماری ایران دوران اسلامی، تهران، انتشارات سمت.
- کیانی، م.، ویلیوس، ک. (1366)، تاریخ صنایع ایران، تهران.
- گروت، ل.، وانگ، د. (1398) ، روش های تحقیق در معماری، ترجمه علیرضا عینی فر، تهران: دانشگاه تهران.
- گروتر، ی. (1397)، زیبا شناختی در معماری. ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
- لالاند، آ. (1377) فرهنگ انتقادى علمى فلسفى، ترجمه غلامرضا وثيق، تهران، انتشارات فردوسي ايران.
- مجلسی، م. (1404)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
- محمدی ری شهری، م. (1419)، میزان الحکمه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، الطبعة الاولی.
- معماریان، غ.، (1384)، سیری در مبانی نظری معماری، تهران، سروش دانش.
- مکارم شیرازی، ن. (1367)، نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 23.
- ملکی چوکرانی، م. (1396)، معنا در معماری (معمای معماری)، تهران، رویان پژوه.
- منصوری، ک.، چاوش نژاد، آ. (1389 الف)، معماری مرگ، مجله معمار (63)، 28-24.
- منصوری، ک.، چاوش نژاد، آ. (1389 ب)، سنگ های مزار برای معماران، مجله معمار (63)، 87-84.
- موسوی کوهپر، م.، عباس نژاد سرستی، ر. (1386)، پژوهشی در چند مقبره برجی شکل رویان کهن، فصلنامه اثر (43-42)، 77-66.
- موسوی نژاد، م. (1392)، گردشگری مقابر (نظری بر مرگ انسان و گورستان های مشهور ایران و گذری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا)، تهران، همای سبز.
- موسوی، ر.، 1378، فرهنگ عامه و معماری آرامگاهی، آبادی (35-34)، 49-43.
- مهندسین مشاور شارستان (1379)، طرح جامع شهر کرمان، کرمان، وزارت مسکن و شهرسازی
- ناصری، ع.، آخوندزاده همدانی، ر. (1393)، بررسی عملکرد فرهنگسرا و لزوم ساخت آن وشناخت عوامل موثردر مکان یابی آن نمونه موردی: شهر خرم آباد، اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار، تهران، موسسه ایرانیان، انجمن معماری ایران.
- نسبیت، ک. (1386)، نظریه های پسامدرن در معماری، ترجمه محمد رضا شیرازی، تهران، نشر نی.
- نقی زاده، م. (1381) تاثیر معماری و شهر بر ارزش های فرهنگی، تهران، نمایه.
- نوربرگ شولتز، ک. (1381)، مفهوم سکونت، ترجمه امیر یاراحمدی، تهران، نشر آگه.
- نوربرگ شولتز، ک.، (1381)، معماری؛ حضور، زبان ، مکان، ترجمه علیرضا سید احمدیان، تهران، معمار نشر.
- وایت، ا. (1382)، مفاهیم پایه در معماری: کتاب واژگان فرمهای معماری، ترجمه محمد احمدی نژاد، اصفهان، نشر خاک.
- وود، پ. (1384) هنر مفهومى، ترجمه مديا فرزين، تهران، نشر هنر ايران.
- هیلن برند، ر. (1366)، مقابر در معماری ایران، تهران.
- الیاده، م. (1375)، مقدس و نامقدس، نصرا… زنگویی، تهران، انتشارات سروش.
- یونگ، ک. (1382)، اسطورهای نو”نشانههایی در آسمان” ، ترجمه جلال ستاری، تهران، مرکز.
- Blackburn, S. (1994), Dictionary of Philosophy, Oxford University Press, UK.
- Capon D.S., (1999), Architectural theory, John Wiley & Sons, UK.
- Heylighen, A. Genevieve, M. (2004), That elusive concept of concept in architecture, Design computing and cognition,V.4, pp. 57-76.
- Kotsopoulos, S. D. (2007), Design Concepts in Architecture: the Porosity Paradigm, First International Workshop on Semantic, Busan, Korea, November 11th, 2007.
- Lum, E (2004), Architecture as Conceptual Art?, Harvard design magazine, Number 19, fall 2003/ Winter 2004.
- Pena W. M., Parshall S. A. (2001), Problem seeking, John Wiley & Sons, UK.
- Porter, T. (2004), Archi Speak, Spon Press, London.
- www karnaval.ir
- akdn.org
- arel.ir
- arthut.ir
- eligasht.com
- etoood.org
- fa.wikipedia.org
- inexhibit.com
- islamicartz.com
- mehrnews.com
- nemoneh.com
- tehranpeacemuseum.org
- witcombe.sbe.edu/sacredplaces
محصولات مشابه
حجم فایل: | 14MB |
---|---|
فرمت فایل | word, pdf |
ارجاع APA | کریمی، د. (1399)، طراحی یادمان و مرکز فرهنگی شهدای مدافع حرم با رویکرد معماری مفهومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان |