فرمت فایل | word, pdf |
---|
اثر بازاریابی رابطه ای بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات و حق شناسی وی در شرکت های بیمه خصوصی
چکیده
هم اکنون بیمه به عنوان یک ابزار اقتصادي به یک صنعت مطرح در کشور تبدیل شده که به ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه میپردازد. بیمه در تقویت بنیه اقتصادي جامعه نقش اساسی دارد و باعث ایجاد امنیت و اطمینان در سطح جامعه میشود و همچنین زمینه گسترش فعالیتهاي تولیدي و خدماتی را فراهم میکند. افزایش رقابت، پویایی و پیچیده شدن محیط، پررنگ شدن بخش خصوصی، رشد انتظارات مشتریان و ظهور نوآوریهای جدید در صنعت خدمات کشور، تحولات بسیاری در نگرش سازمانها به مقوله مشتری، ایجاد نموده و آنان را به اهمیت مشتری و منافعی که میتواند برای آنان بهدنبال داشته باشد واقف نموده است. موضوع حفظ و تقویت وفاداری مشترین و عوامل مؤثر بر آن برای شرکتهایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند، بهعنوان یک چالش استراتژیک مطرح بوده و هزینههای بسیاری را برای درک و شناخت این مهم و دستیابی به راهکارهای کاربردی برای تقویت آن صرف میکنند. در این تحقیق سعی شده است به بررسی اثر بازاریابی رابطه ای بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات و حق شناسی وی در شرکت های بیمه خصوصی پردخته شود. نمونه آماری این تحقیق، شامل389 مشتری شرکتهای بیمه خصوصی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، نتیجه گرفته شد که ارتباط معنادار و مثبتی بین متغیرهای پیوندهای مالی، ساختاری و اجتماعی با ادراک مشتریان از کیفیت خدمات و حقشناسی آنها وجود دارد.
کلمات کلیدی: بازاریابی رابطهمند، ادراک مشتری از کیفت خدمات، حقشناسی.
فهرست مطالب
چکیده . 1
فصل اول: کلیات تحقیق. 2
۱-7-۲ روش و ابزارگردآوری داده ها 9
1-7-5 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده 17
۲-۲-۲ تعاریف بازاریابی رابطهمند. 21
۲-۲-۳ پیدایش و مفهوم بازاریابی رابطه مند. 23
۲-۲-۴ اجزای بازاریابی رابطهمند. 24
۲-۲-۵ مدلهای بازاریابی رابطهمند. 24
۲-۲-۷ عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتری.. 32
۲-۲-۹ رویکردهای سنجش وفاداری.. 34
۲-۳-۲ مروری بر ادبیات نظری خارجی.. 44
3-3 جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه 51
3-5روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها 55
۳-5-1 تحلیل معادلات ساختاری. 55
۳-5-2) متغیر پنهان و متغیر قابل مشاهده. 56
۳-5-3 طراحی یک مدل معادلات ساختاری.. 56
۳-5-4 بار عاملی (Factor Loading). 58
۳-5-5 آزمون كلموگروف-اسميرونوف (K-S). 58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج. 60
4-2 توصيف جمعیتشناختی متغیرهای نمونه تحقیق. 61
4-2-1 تفکیک پاسخدهندگان براساس سن.. 61
4-2-2 تفکیک پاسخدهندگان براساس جنسیت.. 62
4-2-3 تفکیک پاسخدهندگان براساس تاهل.. 63
4-2-4 تفکیک پاسخدهندگان براساس سطح تحصیلات.. 64
4-3 شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق. 65
4-3-1 میانگین نمرات و انحراف معیار متغیرهای پژوهش… 65
4-3-2 آزمون کولموگروف-اسمیرنوف.. 66
4-4 مقدمهای بر روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) 66
4-4-1 نسل اول روشهای مدلسازی معادلات ساختاری.. 67
4-4-2نسل دوم روشهای مدلسازی معادلات ساختاری.. 68
4-4-3 بررسی برازش مدل به روش PLS. 68
4-4-4 بررسی برازش مدل اندازهگیری.. 68
4-4-5 بررسی برازش مدل ساختاری.. 72
4-4-6 بررسی آزمونهای کیفیت مدل (آزمون کل مدل). 74
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 77
5-2 تحليل بر اساس مباني نظري و سؤالهای اصلی و فرعی تحقيق. 78
فهرست شکلها
شکل ۲-۱: مدل بازاریابی رابطهمند (مورگان و هانت) 27
شکل 2-2: عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتری. 32
شکل2-3: سطوح وفاداری (یانگ وپیترسون، 2004). 34
شکل 2-4: روشهای سنجش وفاداری. 34
شکل 3-1: ساختار کلی مدل معادلات ساختاری(حبیبی، ۱۳۹۱ ص ۱۰) 57
شکل 4- 1: وضعیت سن نمونههای پژوهش.. 62
شکل 4-2 : وضعیت جنسیت نمونههای پژوهش.. 63
شکل 4-3 :وضعیت تأهل نمونههای پژوهش.. 64
شکل 4-4 : وضعیت تحصیلات نمونههای پژوهش.. 65
شکل 4-5: ضرایب استاندارد شده بار عاملی برای سنجش برازش بخش مدل اندازهگیری. 69
شکل 4-6: ضرایب اصلاح شده بار عاملی برای سنجش برازش بخش مدل اندازهگیری. 70
شکل 4-7: ضرایب معناداری مدل برای سنجش برازش بخش مدل ساختاری. 73
شکل 4-8: مقادیر R2 برای سنجش برازش مدل ساختاری. 74
فهرست جدولها
جدول ۲-۱ تعاریف بازاریابی رابطهمند. 22
جدول 4-1 : وضعیت سن نمونههای پژوهش.. 61
جدول 4-2 : وضعیت جنسیت نمونههای پژوهش.. 62
جدول 4-3 :وضعیت تاهل نمونههای پژوهش.. 63
جدول 4-4 :وضعیت تحصیلات نمونههای پژوهش.. 64
جدول 4-5: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق. 66
جدول 4-6: میانگین و انحرافمعیار ابعاد پژوهش.. 65
جدول 4-7: بررسی پایایی شاخص مدل پژوهش.. 70
جدول 4-8: بررسی روایی همگرا 71
جدول 4-9: مقایسه جذر AVE هر سازه با مقادیر ضرایب همبستگی بین سازهها (روایی واگرا) 72
جدول 4-10: مقادیر حاصل از آزمون کیفیت مدل ساختاری. 75
جدول 4-11: مقادیر حاصل از آزمون کیفیت مدل اندازهگیری. 75
منابع فارسی
- استوارزاده راوری, فاطمه؛ حسن صفرنیا و علی ملا حسینی، ۱۳۹۴، بررسی تاثیر پیوندهای بازاریابی رابطه مند بر قصد استفاده مشتریان ازخدمات بانک(مطالعه موردی:بانک تجارت کرمان)،همایش ملی دستاوردهای نوین در حسابداری و مدیریت، تهران، مرکز آموزش علمی کاربردی واحد 13 تهران، موسسه مدیریت دانش شباک.
- آهنگری، سمیرا ۱۳۸۷. رابطه بین بازاریابی ارتباطی و وفاداری مشتری در بانک اقتصاد نوین. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- اوزی، ترانه (۱۳۸۸). اولویتبندی عوامل بازاریابی رابطهمند موثر بر میزان رضایت مشتریان کلیدی بانک سرمایه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- تقی پور, جلال و حسین پورسلطانی زرندی، ۱۳۹۵، بررسی تاثیر ابعاد بازاریابی رابطه مند بر کیفیت روابط و جذب و نگهداری مشتریانوفادار برند های ورزشی در ایران، اولین کنفرانس ملی یافته های نوین پژوهشی علوم ورزشی در حوزه سلامت، نشاط اجتماعی، کارآفرینی و قهرمانی، اهواز، اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز
- بهاری, جعفر؛ شهلا بهاری؛ مرجان بذله و حامد بهاری، ۱۳۹۵، بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: شعب بانک ملی شهر تبریز)،ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی – سازمان مدیریت صنعتی تبریز
- جنیدی جعفری, مهدی؛ منیره السادات غفوری و فریبا لطیفی، ۱۳۸۸، بررسی تاثیر پیوندهای رابطه مند بر وفاداری مشتریان کلیدی موردمطالعه : بانک ملت،هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا
- حقیقی، محمد، حسینی، سیدحسن، اصغریه اهری، حامد، آرین، ابوالفضل، دریکنده، علی. (1391). بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی رابطهای بر وفاداری مشتریان از منظر مشتریان شرکت ایرانسل. فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین.شماره4، 62-44.
- خادم.فائزه؛ اسفیدانی.محمد رحیم؛ خادمی.مهدی(1395).بررسی رابطه ویژگیهای رفتار مصرفکننده و وفاداری مشتریان.مورد مطالعه: مرکز خدمات پس از فروش گروه بهمن. فصلنامه علوم مدیریت ایران.سال دهم. شماره 40.
- خانباشی، محمد (1387). عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند شرکتهای بیمه از نگاه مشتریان، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شمار 1 و 2.
- خوي نژاد، ف. (1385). روش هاي تحقيق در علوم تربيتي، انتشارات سمت، چاپ سوم، تهران.
- سفيانيان، معصومه (۱۳۸۴) شناسایی موانع و محدودیت هی اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکتهای بيمه دولتی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشكده مدیریت، دانشگاه الزهرا.
- صمدی، سعید؛ مطهرینژاد، فاطمه؛ پوراشرف، یاسان الله و طولایی، زینب (1393). طراحی الگوی وفاداری مشتریان بیمه اتومبیل شرکتهای بیمه با تاکید بر نقش پیوندهای بازاریابی رابطهمند، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و نهم، شماره 2.
- عالی, صمد و مریم همای اسبق، ۱۳۹۴، بررسی تاثیر پیوندهای رابطه ای بر واکنش های مشتریان با تأکید بر نقش واسطه ای کیفیت رابطه(مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهر تبریز)،کنفرانس بین المللی جهت گیری های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی
- فاطمی, سیده زهرا و زهرا عبدی، ۱۳۹۴، تأثیر نوآورانه استراتژی های بازاریابی رابطه مند بر عملکرد ارتباط با مشتری در استفاده از خدمات نوین بانکداری الکترونیکی،دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، دبی، موسسه سرآمدهمایش کارین
- طولابی, زینب؛ یاسان الله پوراشرف؛ سعید صمدی و فاطمه مطهری نژاد، ۱۳۹۲، طراحی الگوی وفاداری مشتریان شرکت های بیمه با تأکید بر کیفیت رابطه و پیوندهای بازاریابی رابطه مند،دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور
- غفوری آشتیانی ،پ (1386). همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری، مجله تدبیر، شماره
- قاضیزاده، مصطفی، بیگی نیا، عبدالرضا، عباسپور، مهرنوش و عنبری، احسان. (1389). بررسی تأثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان با استفاده از مدل توسعه یافته بازاریابی رابطهمند. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد. شماره2-47. ص 16-1.
- کجوری، حمیدرضا (1390). عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند شرکتهای بیمه از نگاه مشتریان، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و هفتم، شماره 1.
- کلانتری، فریده (1391). ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده توسط شعب تامین اجتماعی بر اساس مدل سروکوال (مطالعه موردی در شعب تامین اجتماعی ورامین و هومه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران.
- گلی، راضیه (1390). ارزیابی کیفیت خدمات با استفاده از مدل سروکوال در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان فارس (مطالعه موردی شهرستان شیراز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور فارس.
- مطهري نژاد، ف (1391). بررسی ارتباط ادراك از استراتژي قیمت گذاري و تمایل خرید مشتریان صنعت بیمه (بیمه اتومبیل)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام.
- وحدتی هلان, صبا و صمد عالی، ۱۳۹۵، مقایسه میزان اثربخشی پیوندهای رابطه ای در مشتریان رابطه گرا و مشتریان غیر رابطه گرا (مطالعه ی موردی: شعبات بانک رفاه شهر تبریز)،ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی – سازمان مدیریت صنعتی تبریز
- یعقوبی، اسفندیار (1388). مطالعه و بررسی تاثیر رفتار والدین بر تفاوت نگرشی دو نسل مادران و دختران نسبت به ارزشهای اجتماعی، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی، سال سوم، شماره 11، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
منابع انگلیسی
- Alrubaiee, L., & Al-Nazer, N. (2010). Investigate the impact of relationship marketing orientation on customer loyalty: The customer’s perspective. International Journal of Marketing Studies, 2(1), 155.
- Bahia, Kamilian. & Jaques, Nantel, (2006), “A Reliable and Valid measurement scalle for the perceived service quality of banks “, Internation journal of bank marketing, vol. 18, pp.84-91.
- Beerli, A., Martin, J. D., & Quintana, A. (2004). A model of customer loyalty in the retail banking market. European Journal of Marketing, 38(1/2), 253-75.
- Berry, L. L. and Parasuraman, A., 1991. Marketing services: Competing through quality, New York: NY, Free Press.
- Bose, K. & Bansel, H. (2002). Regain Management: issue and strategies in J.Sheth, A. Parvatiyar & G, Shainesh (eds), customer relationship management: emerging concepts, tools and applications, Mc Graw. Hill, New Dehli, pp.63-70.
- Bowen, D. (1989, March). Leadership aspects and reward systems of customer satisfaction. In Speech given at CTM Customer Satisfaction Conference. Los Angeles, CA.
- Bowen, J. T., & Chen, S. L. (2001). The relationship between customer loyalty and customer satisfaction. International journal of contemporary hospitality management, 13(5), 213-217.
- Bottem, N. and Mc Manus, J., 1999. Competitive strategies for service organization, USA: Purdue University Press,
- Brandy, M.K. and Cronin J.J., 2001. Some new thought on conceptualizing perceived service quality: A hierarchical approach. Journal of Marketing, 65(3).
- Buttle, F. (1996). SERVQUAL: review, critique, research agenda. European Journal of marketing, 30(1), 8-32.
- Caceres, R.C. and Paparoidamis, N.G., 2007. Service quality, relationshipsatisfaction, trust, commitment and business to business loyalty. European Journal of Marketing, 47(7/8).
- Caceres,R.C., Paparoidamis,N.G.,2007,service quality,relationship satisfaction, trust, commitment and business-to-business loyalty,European Journal of marketing ,Vol.41.
- Chen, S.W., 2013. The effect of relationship marketing strategy on maintaining a committed online customer. Department of Commerce Automation & Management, National Pingtung Institute of Commerce, Taiwan.
- Cheng, C. F., & Lee, A. H. (2011). The influences of relationship marketing strategy and transaction cost on customer satisfaction, perceived risk, and customer loyalty. African Journal of Business Management, 5(13), 5199.
- Chiu,hung-chang, Hsieh,Yi-hing, LiYu chuan, Lee Monle (2005). “Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior”, Journal of Business Research,Vol 57.
- Conway, T., & Swift, J. S. (2000). International relationship marketing-The importance of psychic distance. European Journal of Marketing, 34(11/12), 1391-1414.
- Crosby, L.A., Evans, K.R. and Cowles, D., 1990. Relationship quality in services selling: An interpersonal influence perspective. Journal of Marketing, 54(3).
- Daskalopoulou, I. and Petrou, A., 2005. Servisce quality and store performance: Some evidence from Geece. Management Service Quality, 15(1), pp. 24-50.
- De Ruyter, K., Moorman, L., & Lemmink, J. (2001). Antecedents of commitment and trust in customer–supplier relationships in high technology markets. Industrial Marketing Management, 30(3), 271-286.
- Deng, Z., Lu, Y., Wei, K. K., & Zhang, J. (2010). Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International journal of information management, 30(4), 289-300.
- R., paul H.,Schurr , Sejo Oh,1987,Developing buyer-seller relationship,Journal of Marketing ,Vol.51.
- Egan, J. (2001). Relationship marketing : exploring relational strategies in marketing, Harlow: pearson education limited.
- Etzel, M.J., Walker, B.J. and Stanton, W.J., 2001, Marketing Management, McGraw-Hill, Irwin, PA, 12th ed.
- Evans, M., Jamal, A., & Foxall, G. (2009). Consumer behaviour. John Wiley and Sons Ltd.
- Faraji, M., Sattari, R., & Safaverdi, S. (2014). A Study on The Effect of Relationship Marketing and Oral Communication on Customer Loyalty To Irancell Company Across Tehran. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3, 295-302.
- Fernandez,Gonzalez,A.J .,Prado ,J.C.P.,2007,Measurement and analysis of customer satisfaction :Company practices in Spain and Portugal,International Journal of productivity and performance Management , Vol.56.
- Jumaev, M., & Hanaysha, J. R. (2012). Impact of relationship marketing on customer loyalty in the banking sector. Far East Journal of Psychology and Business, 6(4), 36-55.
- HUO, Yingbao., & XU, Yifan (2011). “Research on Relationship between Customer Satisfaction and Customer Loyalty in the Banking Service Industry”. International Conference on Computer Science and Service System (CSSS): 660-663.
- Gary, p. and Byun, j.(2001), customer relationship management, University of California, pp.1-57.
- Gadde, L.E. and Snehpta, I., 2000. Making the most of supplier relationships. Industrial Marketing Management, 29(4), pp 305-16.
- Grönroos, C. (2004). The Relationship Marketing Process: Communication, Interaction, Dialogue, Value, The Journal of Business & Industrial Marketing 19(2):99-
- Gronroos, C. (1994). From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing. Asia-Australia Marketing Journal, 2(1), 9-29.
- Katler, Ph. (2006). Principles of Marketing. Translation: M. Foroozandeh. Seventh Edition. Learned Publishing Publications.
- Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing. Pearson education.
- Lin, C., Weng, J. C. M., & Hsieh, Y.,(2003).”Relational bonds and customer5s trust and commitment – A study on the moderating effects of Web site usage”, The Service Industries Journal, Vol.23, No.3, pp. 109-127.
- Lin, P.N., Weng, J.C.M. and Hsieh, Y.C., 2003. Relational bonds and customer’s trust and commitment – A study on the moderating effects of web site usag. The Service Industrial, 23(3), pp. 103-24.
- Lin, L. Y., & Lu, C. Y. (2010). The influence of corporate image, relationship marketing, and trust on purchase intention: the moderating effects of word-of-mouth. Tourism review, 65(3), 16-34.
- Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. The journal of marketing, 20-38.
- Newman, K., & Cowling, A. (1996). Service quality in retail banking: the experience of two British clearing banks. International Journal of Bank Marketing, 14(6), 3-11.
- Nordlöf, J., Svensson, M., & Frost, E. (2010). Relationship Marketing in the Travel Industry: A Two Sided Perspective.
- Ntale, P. D., Ngoma, M., & Musiime, A. (2013). Relationship marketing, word of mouth communication and consumer loyalty in the Ugandan mobile telecommunication industry. African Journal of Business Management, 7(5), 354.
- Omidinia, S., & Sepahyar, A. (2014). Assessing the effect of the relationship marketing on the customers’ loyalty in the public and private banks of the Qom Province (Case study: public and private banks of the Qom Province). International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 3(1), 89.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of retailing, 64(1), 12.
- Peltier, J.W. and Westfall, J.E., 2000. Dissecting the HMO-benefits managers relationship: What to measure and why. Marketing Health Services, 20(2), pp. 4-13.
- Rashid, T. (2003). Relationship marketing: case studies of personal experiences of eating out. British food journal, 105(10), 742-750.
- Saleem, M. A., Zahra, S., Ahmad, R., & Ismail, H. (2016). Predictors of customer loyalty in the Pakistani banking industry: a moderated-mediation study. International Journal of Bank Marketing, 34(3), 411-430
- Samiee, S., & Walters, P. G. (2003). Relationship marketing in an international context: a literature review. International business review, 12(2), 193-214.
- Shammout, A.B., 2007. Evaluating an extend relationship marketing models for Arab guests of five-star hotels, A Thesis Submitted in Victoria University in Melbourne, Australia.
- Sim, H. S. (2006). Internal Marketing And Customer Loyalty: Mediating Effect Of Relationship Marketing (Doctoral dissertation, USM).
- Sin, L. Y., Alan, C. B., Yau, O. H., Chow, R. P., Lee, J. S., & Lau, L. B. (2005). Relationship marketing orientation: scale development and cross-cultural validation. Journal of Business Research, 58(2), 185-194.
- Souki, G. Q., & Goncalves Filho, C. (2008). Perceived quality, satisfaction and customer loyalty: an empirical study in the mobile phones sector in Brazil. International journal of internet and enterprise management, 5(4), 298-312.
- Turban, E., Sharda, R., & Delen, D. (2007). Decision support and business.
- Wang, Y., Lo, H. P., & Hui, Y. V. (2003). The antecedents of service quality and product quality and their influences on bank reputation: evidence from the banking industry in China. Managing Service Quality: An International Journal, 13(1), 72-83.
- Wiley, J. (2004). Customer relationships: basic building blocks of IDIC and trust, managing customer relationships, a clarson marketing group company. New York, 64-85
- Wilson, D.T., 1995. An integrated model of buyer-seller relationship. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), pp. 335-45.
- Wulf, KD., Odekerkenschroder, , Iacobucci, D., (2001). Investments in consume relationships: a crosscountry and crossindustry exploration, Journal of Marketing 65(4):3350.
- Yang, Z., & Peterson, R. T. (2004). Customer perceived value, satisfaction, and loyalty: The role of switching costs. Psychology & Marketing, 21(10), 799-822.
- Yau, O. H., Lee, J. S., Chow, R. P., Sin, L. Y., & Alan, C. B. (2000). Relationship marketing the Chinese way. Business Horizons, 43(1), 16-24.
- Yoo, M., & Bai, B. (2012). “Customer loyalty marketing research: A comparative approach between hospitality and business journals”. International Journal of Hospitality Management 33:12- 24.
- Yu, T. W., & Tseng, L. M. (2016). The role of salespeople in developing life insurance customer loyalty. International Journal of Retail & Distribution Management, 44(1), 22-37.
- Yu, T.W. and Tung, F.C., 2013. Investigating effects of relationship marketing types in life insurers in Taiwan. Managing Service Quality, 23(2), pp. 111-30.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | مدیریت بازرگانی گرایش مالی |
تعداد صفحات | 113 |