فرمت فایل | word, pdf |
---|
مدیریت ترافیک با استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند و تاثیر آن بر کاهش تصادفات جاده ای
چکیده
هدف این پایان نامه مدیریت ترافیک با استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند و تاثیر آن بر کاهش تصادفات جاده ای است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کتابخانه ای و اسنادی می باشد. جهت گردآوری اطلاعات، کتب، مقالات، گزارش ها و پایگاه های اینترنتی بسیاری مورد بررسی قرار گرفت و نمونه های موردی بسیار مطالعه گردید. بررسی ها نشان داد که سالانه افراد بسیار از تصادفات رانندگی ضررهای مالی و جانی می بینند، همچنین با توجه به اطلاعات گردآوری شده و بررسی نمونه موردی، نتیجه حاصله نشان می دهد که کاربرد سیستم های حمل و نقل هوشمند بر کاهش تصادفات جاده ای بسیار تاثیرگذار است.
واژگان کلیدی:
مدیریت ترافیک، سیستم های حمل و نقل هوشمند، تصادفات جاده ای
فهرست مطالب
فصل دوم : پیشینه و مفاهیم تحقیق
بخش اول : وضعیت تصادفات جاده ای در ایران و لزوم توجه به سیستم های هوشمند حمل و نقل.. 11
2-1-1-وضعيت ايران از نظر سوانح و تلفات جاده اي از نگاه آمار. 11
2-1-2-وضعیت تصادفات رانندگی در ایران در مقایسه با جهان. 12
2-1-3-موقعیت تصادفات ایران در بین کشورهای خاورمیانه. 14
2-1-5-دلایل کاهش تصادفات جاده ای نسبت به سالیان قبل در ایران. 17
2-1-6-مروري بر دلايل اصلي بروز حوادث رانندگي در ايران. 19
2-1-7-وضعيت حمل و نقل هوشمند در ايران از نگاه آمار. 20
بخش دوم : آشنایی با مفاهیم و کاربردهای سيستمهاي هوشمند حمل ونقل.. 23
2-2-1-تعریف سيستمهاي هوشمند حمل ونقل.. 23
2-2-2-معرفي زيرسيستم ها و پروژه هاي سيستمهاي هوشمند حمل ونقل.. 23
2-2-3-خاستگاه سيستمهاي هوشمند حمل ونقل.. 26
2-2-4-انگیزش برای سيستم هوشمند حمل ونقل.. 27
2-2-5-گسترش سيستم هوشمند حمل ونقل 29
2-2-6-حيطه هاي بهره برداري از سيستم هوشمند حمل ونقل و موارد استفاده آن. 31
2-2-6-1- بهبود ايمني و امنيت… 31
2-2-6-2-كمك در كاهش ازدحام. 32
2-2-6-3- نظارت و محافظت زيست محيطي.. 33
2-2-6-4- كارآيي و بهره وري عملكردي.. 34
2-2-6-5- عوامل مربوط به راحتي.. 35
2-2-7- مفاهیم و فناوری های سيستم هوشمند حمل ونقل.. 36
2-2-7-3-سامانه هاي اطلاعاتي جغرافيايي 36
2-2-7-4-جمع آوري داده ها و مبادله اطلاعات… 36
2-2-7-5-سامانه هاي دوربيني و ديد مصنوعي 37
2-2-7-6-تشخيص و طبقه بندي.. 37
2-2-7-11- معماری سيستم هوشمند حمل ونقل.. 40
2-2-7-13-سامانه هاي پيشرفته مديريت ترافيك… 43
2-2-7-14- کنترل ترافیک شهری.. 44
2-2-7-15-كريدور آزادراهي و مديريت بزرگراه 45
2-2-7-17-سامانه هاي پيشرفته اطلاعات مسافر. 47
2-2-7-18-سيستمهاي پيشرفته اطلاعات مسافرين درون خودرويي.. 48
2-2-7-19- زيرساخت هاي مبناي سيستمهاي پيشرفته اطلاعات مسافرين.. 49
2-2-7-20-اطلاعات مسافر، مستقل از محل.. 49
2-2-7-21-راهنماي مسير و ناوبري.. 50
2-2-7-22- سامانه هاي پيشرفته كنترل وسيله نقليه. 51
2-2-7-23- سامانه هاي ايمني.. 53
2-2-7-24- سامانه هاي بهره برداري وسيله نقليه تجاري.. 54
2-2-7-24- سامانه هاي پيشرفته حمل ونقل عمومي.. 56
2-2-7-25- اطلاعات حمل ونقل عمومي.. 56
2-2-7-26-تقدم حمل ونقل عمومي.. 58
2-2-7-27- حمل ونقل اشتراكي با انعطاف بالا. 59
2-2-7-28- سامانه هاي پرداخت الكترونيكي.. 59
2-2-7-28-1-سامانه های جمع آوري خودكار عوارض…. 59
2-2-7-28-2-كرايه و فروش بليت حمل ونقل عمومي.. 62
2-2-7-29-سامانه هاي امنيتي و اضطراري.. 63
2-2-7-29-1- طرح امنيت ملي.. 63
2-2-7-29-2-سامانه هاي مديريت موارد اضطراري.. 64
2-2-7-29-3- امنيت در عمليات حمل ونقل.. 65
بخش سوم : نمونه های برجسته ی کاربرد سيستم هوشمند حمل ونقل.. 66
۲-۳-۱-سیستم های صوتی کارخانه خودروسازی جگوار. 66
۲-۳-۳-مسير جايگزين در سنتریکو. 67
۲-۳-۴-اثرات استفاده از کنترل ترافیک شهری ژاپنی.. 67
۲-۳-۵-كنترل دسترسي در بارسلونا، اسپانيا 67
۲-۳-۶-عوارض ورودي به مناطق پر ازدحام لندن، بريتانيا 68
۲-۳-۷-سيستم اطلاعاتي و مخابراتي وسيله نقليه. 68
۲-۳-۸-مركز كنترل ترافيك ملي بريتانيا 69
۲-۳-۹-حركت گروهي ناوگان با شافر. 69
۲-۳-۱۰-پلاك الكترونيكي وسيله نقليه سنگين.. 70
۲-۳-۱۱-ترانزيت منطقه اي در لین(اورگون، آمريكا) 70
۲-۳-۱۲-راه ارتباطي شهر ملبورن. 70
۲-۳-۱۳-سپتامبر ۲۰۰۱ نيويورك.. 71
فصل سوم : معماری، مکانیزم و عملکرد سیستم های حمل و نقل هوشمند
بخش اول : استانداردها و معماري سيستم هوشمند حمل ونقل.. 74
3-1-1- معماری سيستم هوشمند حمل ونقل.. 74
3-1-1-1- اهمیت معماری سيستم هوشمند حمل ونقل.. 74
3-1-1-2- سطوح معماري سيستم هوشمند حمل ونقل.. 77
3-1-1-3- نيازهاي كاربر، ملزومات عملكردي و مفهوم عملكردي.. 80
3-1-1-4- معماري منطقي يا عملكردي.. 83
3-1-1-6- توسعه هاي معماري ديگر. 86
3-1-1-7- معماري منطقه اي و معماري توربو. 89
3-1-2- استانداردهاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 91
3-1-2-1- انواع استانداردهاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 91
3-1-2-2- انگيزش براي تهيه استانداردها 92
3-1-2-4- برنامه ريزي براي كاربرد استانداردهاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 94
بخش دوم : فناوري هاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 97
3-2-1- فناوري هاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 97
3-2-1-1- عملكرد اجزاي سيستم هوشمند حمل ونقل.. 97
3-2-1-2- فناوري هاي كاربردي.. 98
3-2-2-1- منابع داده هاي راه 100
3-2-2-2- منابع داده اي شبكه حمل ونقل.. 105
3-2-3- كسب هوشمندي: پردازش داده ها 106
3-2-3-1- اطلاعات ترافيكي سفر. 106
3-2-3-2- تشخيص خودكار حادثه. 107
3-2-3-3- مكان يابي و ناوبري وسيله نقليه. 108
3-2-3-4- خدمات مبتني بر موقعيت… 110
3-2-4- ارتباطات و تبادل داده ها 111
3-2-4-1- ارتباطات زيرساختي.. 111
3-2-5-1- پشتيباني تصميم گيري و كنترل ترافيك… 118
3-2-5-2 -كنترل وسيله نقليه. 120
3-2-6- پرداخت الکترونیکی.. 122
3-2-6-1- عملكردهاي پرداخت الكترونيكي.. 123
3-2-6-2- فناوري هاي پرداخت الكترونيكي.. 124
3-2-6-4- تجربيات كاربر و مسائل سازماني.. 127
3-2-7- جمع آوري عوارض الکترونیک… 127
3-2-7-1- عوامل انساني در بخش وسيله نقليه. 128
3-2-7-2- عوامل انساني در بخش زيرساخت… 130
3-2-7-3- رويكرد همه جانبه. 131
فصل چهارم : تاثیر سیستم های هوشمند حمل و نقل بر کاهش تصادفات جاده ای در ایران
بخش اول: بكارگيري سامانه هاي نظارت تصويري در جاده ها هماهنگ با ساير اجزاي سيستم هوشمند حمل ونقل 135
4-1-2- تعيين امتياز محور براي نصب نظارت تصويري در آن. 137
4-1-۲-۱- شاخص نرخ تصادفات… 137
4-1-2-2- شاخص نسبت تردد به ظرفيت… 137
4-1-2-3- شاخص قرار داشتن در كريدورهاي اصلي.. 138
4-1-2-4- وجود كاربري هاي تفريحي و مسكوني و خدماتي- رفاهي.. 139
4-1-2-5- وجود دسترسي ها و تقاطع هاي عمده در محور. 139
4-1-2-6- وجود محل اخذ عوارض…. 139
4-1-2-7- وجود تقاطع همسطح ريل و جاده 140
4-1-2-8- ميزان تخلفات در واحد طول محور. 140
4-1-2-9- درصد وسايل نقليه سنگين به كل ترافيك… 141
4-1-2-10- وجود تونل ها و پلهاي مهم. 141
4-1-2-11- وجود پست بازرسي در محور. 142
4-1-2-12- شاخص اقليم منطقه. 142
4-1-2-13- وجود مسيرهاي موازي محور مورد بررسي.. 143
4-1-2-14- وجود دسترسي به راه آهن، فرودگاه، بندر، پايانه بار و مسافر. 143
4-1-2-15- مناطق داراي هواي آلوده 143
4-1-3- تعيين سطح نظارت مورد نياز محور و نقاط بكارگيري نظارت تصويري در هر سطح از نظارت… 143
4-1-3-1- نقاط نصب دوربين در سطح نظارت تصويري A(پوشش پیوسته) 144
4-1-3-2- نقاط نصب دوربين در سطح نظارت تصويري B.. 144
4-1-3-3- نقاط نصب دوربين در سطح نظارت تصويري C.. 145
4-1-3-4- سطح نظارت تصویری D.. 146
4-1-۴- ملزومات عملكردي بكارگيري فناوري نظارت تصويري.. 149
4-1-۴-1-1- ميدان ديد دوربين.. 149
4-1-۴-1-2-بخش هاي يك دوربين.. 149
4-1-۴-1-3- كنترل كننده دوربين.. 150
4-1-۴-1-4- مبدل تصوير ويديويي.. 150
4-1-۴-1-6- ضبط كننده تصوير ويديويي.. 151
4-1-۴-2- ملزومات عملكردي دوربين.. 151
4-1-۴-2-1- توصيه هاي عمومي براي بكارگيري تكنولوژي نظارت تصويري.. 151
4-1-۴-2-2- ملزومات عملكردي عمومي.. 152
4-1-۴-2-3- محل نصب دوربين.. 152
4-1-۴-2-4- عملكرد مشابه در روشنايي روز و شب… 153
4-1-۴-2-5- ملزومات محيطي.. 153
4-1-۴-2-7- ملزومات عمليات تعمير و نگهداري مسير. 154
4-1-۴-2-8- ملزومات بخش هاي متحرك افقي/ عمودي، بزرگنم ايي/ تمركز بر تصوير دوربين.. 154
4-1-۴-2-9- ملزومات كنترل كننده دوربين.. 155
4-1-۴-2-10- مبدل تصوير ويديويي.. 156
4-1-۴-2-13- نمايشگر تصوير. 157
4-1-۴-2-14- ضبط كننده تصوير ويديويي.. 157
4-1-۴-2-15- سيستم هاي شناسايي وسيله نقليه و پردازش تصوير. 158
۴-۱-۴-۳- ملزومات ارتباطي نظارت تصويري هماهنگ باساير اجزاء سیستم های حمل و نقل هوشمند. 159
4-1-۴-۳-۱- ملزومات ارتباطي دوربين هاي مداربسته. 160
4-1-۴-3-2- ملزومات ارتباطي كابين كنترل كننده محلي.. 161
4-1-۴-3-3- ملزومات ارتباطي نقطه جمع آوري.. 162
4-1-۴-3-4- ملزومات ارتباطي مركز مديريت ترافيك… 163
4-1-۴-۴- طراحي جزء به جزء سيستم دوربين مداربسته بر اساس ملزومات عملكردي.. 164
۴-۲-۱-سیستم جلوگیري از تصادف… 169
۴-۲-۲- اصول کلی سیستمهاي جلوگیري از تصادف… 170
۴-۲-۳- چالشهاي توسعه سیستمهاي جلوگیري از تصادف… 173
۴-۲-۴- معیارهاي فعالسازي سیستمهاي جلوگیري از تصادف… 175
۵-۱-لزوم به كارگيري سیستم های هوشمند ترافیک… 181
۵-۲- نقش سرعت در تصادفات رانندگي.. 183
۵-۳-بررسي روند تصادفات راههاي برون شهري و روستائي.. 186
۵-۵- معيارهاي انتخاب محورها 189
۵-2-6- قابليتها و امکانات سامانه هاي کنترل سرعت متوسط.. 193
۵-2-7- محورهاي تحت پوشش دوربينهاي کنترل سرعت متوسط استان کرمان. 194
۵-2-8- بررسي اثر بخشي سامانه هاي کنترل سرعت متوسط.. 195
۵-2-9- بررسی تصادفات قبل و بعد از نصب سامانه. 197
۵-2-9-1- دوراهی راین-ماهان(محور بم-ماهان) 198
۵-2-9-2- کرمان-ماهان(هفت باغ) 198
۵-2-9-4- کرمان-ماهان(بزرگراه قدیم) 199
۵-۳- میزان تاثیرگذاری دوربینهاي کنترل سرعت برکاهش تصادفات… 202
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۶-1- مروري بر پيش نياز هاي لازم جهت شکل گيري سيستم سيستم هوشمند حمل ونقل.. 204
۶-2- لزوم همکاري هاي بين سازماني در سيستم هوشمند حمل ونقل.. 206
۶-3- نتيجه گيري و پیشنهادات… 206
فهرست تصاویر
تصویر۱-۱: آمار تلفات سالانه حوادث رانندگی در ایالات متحده 4
تصویر ۲-۱: نمونه اي از خدمات سيستمهاي هوشمند حمل ونقل.. 24
تصویر ۲-۲: سامانه هاي حمل ونقل هوشمند ايجاد شده توسط پليس ژاپن.. 34
تصویر ۲-۳: مركز مديريت ترافيك… 37
تصویر۲-۴: دوربين كنترل سرعت گتسو. 47
تصویر۲-۵: تلفن شبكه اي با صفحه لمسي.. 49
تصویر۲-۶: ادواتي براي نمايش اطلاعات ترافيك و سفر. 50
تصویر ۲-۸: تشخيص عابر پياده، تكنولوژي ديد ديجيتال. 55
تصویر۲-۹: سرويس رديابي خودرو – هندوستان. 56
تصویر۲-۱۰: تابلو پيام متغير اتوبوس… 57
تصویر۲-۱۱: اطلاع رساني داخل واگن براي مسافرين.. 58
تصویر ۲-۱۲: دريافت عوارض بدون نياز به توقف در شهر ترونديم (نروژ) 61
تصویر۲-۱۳: تكنولوژي دريافت عوارض(ژاپن) 62
تصویر 3-1- لحاظ كردن اهداف و سياستها در انتخاب خدمات سيستم هوشمند حمل ونقل.. 80
تصویر 3-2- يك الگوي معماري.. 82
تصویر 3-3- ارتباطات مفهومي براي ارائه خدمات سيستم هوشمند حمل ونقل.. 84
تصویر 3-4- معماري منطقي براي ايالات متحده 85
تصویر 3-5- معماري فيزيكي براي ايالات متحده 87
تصویر 3-6 – نمودار فرايند چارچوب معماري اروپا (مطابق با کارن) 88
تصویر 3-7- ارتباطات بين انواع معماري.. 90
تصویر 3-8 زنجيره اطلاعات سيستم هوشمند حمل ونقل.. 98
تصویر 3-9- شناسگرهاي ترافيك و وسيله نقليه. 103
تصویر 3-10- سيستم موقعيت ياب جهاني.. 108
تصویر 3-11- تابلوي پيام متغير. 115
تصویر 3-13- مركز مديريت ترافيك… 117
تصویر 3-14- درایه تحت كنترل. 121
تصویر 3-15- نمايي از سيستم اطلاعات ترافيكي اسپانيا 122
تصویر 3-16- تونل مون بلان، تابلوهاي ديداري مسيرهاي خروج اضطراري.. 130
تصویر 3-17- سیستم مدیریت وسیله نقلیه گرافيكي انتخاب مسير (آمستردام) 131
تصویر 4-1: مراحل طراحي كامل (جزء به جزء) سيستم دوربين تلويزيوني مداربسته. 165
تصویر۴-۲: سیستم هشدار دهنده برخورد جلو به عقب… 172
تصویر۴-۳: احتمال تشخیص وسائل نقلیه در مسیر مخالف به عنوان خطر. 175
تصویر۴-۴: نمایش شماتیک زمان تا تصادف… 176
تصویر۴-۵: مفهوم شاخص ایمنی ترمزگیري اضطراري بااستفاده ازخط سیر خودروهاي درحالت تعقیب… 178
تصویر۵-1: نمایی شماتیک از سامانه کنترل سرعت متوسط.. 188
تصویر۵-۲: نمونه جدول شدت تصادفات محورهای استان کرمان. 190
تصویر ۵-۳: وجود جاده دسترسی در مقطع. 191
تصویر۵-۴: تیر اندازی صورت گرفته به دوربینهای محور سیرجان- باغین.. 192
تصویر۵-۵: تیراندازی صورت گرفته به دوربین نظارتی سامانه. 193
تصویر۵-۶: تیراندازی صورت گرفته از نمای کلی.. 193
تصویر۵-۷: مقاطع دارای سامانه کنترل سرعت متوسط استان کرمان. ۱۹۶
فهرست جداول
جدول ۲-۱: آمار حوادث جاده ای کشور از سال 1384 الی 1393. 12
جدول ۲-۲: میزان تلفات جاده ای بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی.. 13
جدول ۲-۳: وضعیت تصادفات ایران در بین چند کشور نمونه آسیایی.. 14
جدول ۲-۴: وضعیت تصادفات ایران در بین چند کشور نمونه اروپایی و آمریکایی.. 15
جدول ۲-۵: وضعیت ایران بین دو کشور نمونه اروپایی و آمریکایی.. 15
جدول ۲-۶: آمار تلفات جاده ای در کشورهای جهان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت… 16
جدول ۲-۷: وضعيت تعداد پايگاههاي اورژانس و امداد نجات جاده اي بر حسب تعداد. 17
جدول ۲-۸: تعداد و مقدار علائم و تجهيزات نصب شده در جاده هاي كشور. 18
جدول ۲-۹: مقايسه تعداد پاسگاهها،پروژه هاي روشنايي، ايمن سازي فيزيكي ونقاط رفع خطرشده كشور. 19
جدول ۲-۱۰ : توسعه حمل و نقل هوشمند در ايران بر اساس سالنامه آمار حمل و نقل.. 21
جدول ۲-۱۱: طبقه بندي پروژه هاي سيستمهاي هوشمندحمل ونقل براساس طبقه بندي مجمع جهاني راه 25
جدول ۲-۱۲- روشها وکاربردهای سيستم هوشمند حمل ونقل منظور شده درسيستم هوشمندحمل ونقل.. 38
جدول ۲-۱۳: خدمات كاربر كه توسط سامانه هاي سيستم هوشمند حمل ونقل ارائه می شود. 41
جدول 3-1- مدل چند سطحي براي تحليل معماري سيستم هوشمند حمل ونقل.. 79
جدول 3-2- فناوري هاي ممكن سيستم هوشمند حمل ونقل.. 99
جدول 4-1: امتياز مقادير مختلف نرخ تصادفات در طول محور. 137
جدول 4-2: امتياز سطوح سرويس مختلف… 138
جدول4-3: امتياز مقادير مختلف نرخ تخلفات بر واحد طول محور. 140
جدول 4-4: امتياز درصدهاي مختلف وسايل نقليه به كل تردد محور. 141
جدول4-5: امتياز اقلي مهاي آب و هوايي مختلف… 142
جدول4-6: سطوح نظارت تصويري و نحوه بكارگيري آن در هر سطح.. 144
جدول 4-7: كاربرگ تعيين امتياز محور، سطح نظارت تصويري مورد نياز و نقاط نصب در آن. 146
جدول 4-8: كاربرگ تعيين محل دوربين.. 167
جدول 4-9: كاربرگ تعيين نوع تجهيزات سيستم دوربين مداربسته. 168
جدول۵-۱: محورهای تحت پوشش سامانه های کنترل سرعت متوسط در استان کرمان. 194
جدول۵-۲: تصادفات قبل و بعد از نصب سامانه کنترل سرعت متوسط.. 197
جدول۵-۳: عناصر هزینه ای تصادفات… 200
جدول۵-۴: هزینه صرفه جویی شده توسط سامانه های کنترل سرعت متوسط.. 201
فهرست نمودارها
نمودار۵-1: ميزان تلفات به ازاي صد هزار نفر جمعيت… 183
نمودار۵-2: روند كاهش تصادفات در نقاط مختلف جهان. 183
نمودار۵-3: درصد خودروهاي با سرعت بيش از km/hr150در فرانسه. 184
نمودار۵-4: رابطه سرعت ميانگين ترافيك و تصادفات مرگبار جادهاي.. 184
نمودار۵-6: روند کاهش تلفات در مسيرهاي برون شهري و روستائي کشور. 186
نمودار۵-7: روند کاهش تلفات در مسيرهاي برون شهري و روستائي استان كرمان. 187
نمودار۵-۸: تصادفات در محورهای مورد مطالعه. 199
منابع فارسی
- احسانی فرد، علی اصغر (1391)، راهبردهاي خصوصيسازي سيستمهاي حملونقل هوشمند ITS، چهارمين همايش علمي سراسري دانشجويي جغرافيا،تهران.
- افندي زاده،ش،كلانتري،ن،خداداديان،م، (۱۳۹۱)، اولويت بندي رفع نقاط حادثه خيز در شبكه راهها، چهارمين كنگره ملي مهندسي عمران، دانشگاه تهران.
- باقري خليلي،فاطمه و عبدالرضا شيخ الاسلامي (۱۳۹۰)، تحليلي بر تحقيقات انجام شده در زمينه عوامل موثر بر وقوع تصادفات در راههاي برون شهري، فصلنامه علمي- ترويجي راهور، سال هشتم، شماره ۱۵، صص۱۱۵-۹۳.
- بهبهانی، حمید و هومن اسدی کیا (1390)، ارزیابی راهکارهای موجود در سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) از لحاظ ارتقای سطح ایمنی ترافیک، دهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
- خاکی، علی منصور و نوید ندیمی و وحید خلیفه (۱۳۹۱)، بررسی سیستم های پیشرفته دستیار راننده،به عنوان شاخه ای از ITS:سیستم جلوگیری از تصادف، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
- ذوقی، حسن و مجتبی حاج علی و میثم دیرین و خشایار ملکان (1388)، ارزیابی سیستم حمل و نقل هوشمند ITS و چگونگی توسعه آن در ایران، نهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
- سالنامه آماري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ايران (۱۳۹۲)، سالهاي ۸۸ الي ۹۱ ، فصول پنج و شش.
- سپهري، امير احمد و امير حسين رضايي (۱۳۹۳)، كاهش پايدار بيش از ۴۰٪ تصادفات مرگبارجادهاي در ايران مبتني بر راهكار پيشنهادي سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، پژوهشكده حمل و نقل هوشمند، دانشگاه صنعتي اميركبير .
- صفارزاده، محمود؛ میربهاء، بابک (1386)، الگوی فرآیندی معماری منطقه ای سیستمهای هوشمند حمل و نقل(مورد کاوی: محور کرج-چالوس)، پژوهشنامه حمل و نقل، سال چهارم، شماره اول، بهار 1386.
- عطائیان، حمیدرضا؛ رتسمی، حبیب (1387)، کنترل مکانیزه ترددخودروها در مناطق پرازدحام، نمونه ای موفق از کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت حمل و نقل شهری، هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران، تهران.
- علوي، ناصر و ص، صفارزاده و م، ممدوحی و ن. ندیمی (۱۳۸۹)،”معرفی شاخص ایمنی ترمزگیري اضطراري جهت تشخیص به موقع تصادفات جلو به عقب”، فصلنامه علمی- پژوهشی مهندسی حمل و نقل، سال اول، شماره سوم، بهار، صص۲۸-۱۶
- كارگروه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل وزارت راه و ترابري (۱۳۸۷)، راهنماي بکارگیري سامانه هاي هوشمند کنترل سرعت در جادهها، وزارت راه و ترابري، دفترمطالعات فناوري و ايمني.
- منصورخاکی، علی؛ محمدرضا ملک و میثم دیرین (1390)، تاثیر به کارگیری سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS دربهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی، زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
- نواداد، وحید و نازیلا کاردان حلوایی (۱۳۸۶)، ITS سیستم حمل و نقل هوشمند، سومین کنگره ملی مهندسی عمران، تبریز، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی – مهندسی عمران
- وزارت راه و ترابري (۱۳۸۶)، راهنماي سيستم هاي حمل ونقل هوشمند، پژوهشكده حمل ونقل؛ بررسي و اصلاح نهايي معاونت آموزش، تحقيقات و فناوري – كارگروه سيستم هاي هوشمند حمل ونقل ؛ ارزيابي و تصويب وزارت راه و ترابري، شورايعالي فني امور زيربنايي حمل ونقل.
- وزارت راه و ترابري (۱۳۸۷)، راهنماي بكارگيري سامانه هاي نظارت تصويري در جاده ها هماهنگ با ساير اجزاي ITS ، پژوهشكده حمل ونقل؛ بررسي و اصلاح نهايي معاونت آموزش، تحقيقات و فناوري – كارگروه سيستم هاي هوشمند حمل ونقل ؛ ارزيابي و تصويب وزارت راه و ترابري، شورايعالي فني امور زيربنايي حمل ونقل.
منابع انگلیسی
- Bin Ran (2007), “Using Traffic Prediction Models for Providing Predictive Traveller Information,” International Journal of Technology Management, (special issue on The Impact of Information Systems Technology on Operations Management).
- Chen K and J E Pedersen (1997), “ITS Functions and Technical Concepts”. Proceedings of the 4th World Congress on ITS, Brussels.
- Chowdhurry,Mashrur and Sadek (2003),”Fundamental of Intelligent Transportation System Planning”,Artech House,Newyork.
- Lee, J., McGegee, D., L.Brown, Timothy (2002), Collision Warning Timing, Driver Distraction, and Response to Imminent Rear-End Collision in a High- Fidelity Driving Simulator. University of Lowa.
- Fancher, P., Koziol, J., Baker, M., (1997). Preliminary results from the Intelligent Cruise Control field operational test in Southeastern Michigan. Proceedings of the 4th Annual World Congress on Intelligent Transport Systems, Berlin.
- Gary, D., (2004). Possible Aggregation Biases in Road Safety Research and a Mechanism Approach to Accident Modeling. Accident Analysis and Prevention 36- 1119–1127.
- Gousios, S., and Garber, N. J., (2009), Relationship between Time to Collision Conflicts and Crashes on Interstate Highways Subjected to Truck Lane Restrictions. 88th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C.
- Hayward, J.C., Near miss determination through use of a scale of danger (traffic records384). Highway Research Board, Washington, DC. 1972.
- Hirst, S., & Graham, R. (1997). The format and presentation of collision warnings. In Y. I. Noy (Ed.), Ergonomics and safety of intelligent driver interfaces (pp. 03-219). Mahwah, NJ:
- Horst, A., (1991). Time-To-Collision as a cue for decision-making in braking. In: Gale, A.G. et al. (Eds.). Vision in Vehicles III, Elsevier Science Publishers B.V., Amsterdam,pp. 19-26.
- Huddart K W.(2006), “Traffic Control” in J Walker (ed.).Advances in Mobile Information Systems. Boston: Artech House.Intelligent Transportation Primer, ite (institute of transportation Engineers), U.S.DOT.
- ITS America (2005), “Shared Resource Projects: An Action Guide for Telecommunications Infrastructure in Transportation Right-of-Way”. Washington DC, 2005.
- ITS Australia, (2001), ITS Congress Brochoure.
- ITS Handbook of Japan (2001), Ministry of Construction.
- Jeffrey, J., Gray, R. (2005), Comparison of driver brake reaction times to multimodal rearend collision warninig. Proceedings of the fourth International driving Symposium on human factors in driver assessment. Training and Vehicle design.
- Jesty P H and R A P Bossom (2007). “Involving Stakeholders in ITS Architecture Creation”. ITS World Congress, Madrid, November.
- Kramer, U., Preston, N. (eds.) (1995), “Man-Machine Interface – Black Book”, Report to the PROMETHEUS Steering Committee, PRO CAR 1, PROMETHEUS Office, Stuttgart.
- Kumagai- Yasuhiko and kenzo Akazawa,”Recommende Approach to Introducing ITS in Asian Countries”
- Longitudinal collision (1998), Avoidance Learning from the Evaluation and Analysis of Performance Website.
- Lowrie P R. (1982), “The Sydney Coordinate Adaptive Traffic System – Principles, Methodology, Algorithms”. Proceedings of the IEE International Conference on Road Traffic Signalling, London.
- McQueen B and J McQueen (2004). “Intelligent Transport System s Architectures”. Artech House, Boston.
- Miles-John C and KanChen (2004),”PIARC – ITS Handbook 2th edition”.
- Norman, D (2006). “The Design of Everyday Things”, Basic, New York
- Robertson D I and PB Hunt (1982). “A Method of Estimating the Benefit of Coordinating Signals by TRANSYT and SCOOT”. Traffic Engineering and Contol 23
- Robertson D I and R D Bretherton (1991), “Optimising networks of Traffic Signals in Real-Time – the SCOOT Method”. IEEE Transactions on Vehicular Technology 40.
- Safety Application of ITS in Europe and Japan (2006) , U.S. DOT.
- Sage, A.P. (2000), Systems Engineering, John Wiley & Sons, New York, USA.
- Salvendy G. (ed.) (2001), “Handbook in human Factors and Ergonomics (2nd edition)”, John Wiley & Sons, New York.
- Sims A G et al. (1982), “SCATS – Application and Field Comparison with a TRANSYT Optimised Fixed Time System”.
- Smart moves (1996), A decision maker’s guide to the intelligent transportation infrastructure,U.S. DOT.
- Taxonomy for classification of ITS Benefits Information (2002), Center for Telecommunications & Advanced Technology Mitretek System, 22July.
- cclondon.com
- centrico.ten-t.com
- citylink.vic.gov.au
- cordis.ru/Telematics
- emro.who.int/vip (Eastern Mediterranean status report on road safety)
- highways.gov.uk
- isna.ir
- khabaronline.ir/detail/286975/society/urban
- kia-eng.com
- ltd.org
- ltd.org
- mlit.gol.jp
- prepass.com
- rta.nsw.gov.au
- vics.or.jp
- who.int/en (Speed Management, Global Road Safety partnership) and world Report on Road Traffic Injury prevention, world HealthOrganization, Geneva
- xcm.org
- www.Trafficland.com
- www.vdot.state.va.us
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت |
تعداد صفحات | 236 |