فرمت فایل | word, pdf |
---|
بررسی رابطه مهارت های مدیریتی مدیران با سکوت سازمانی آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه مهارت های مدیریتی مدیران با سکوت سازمانی آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود بوده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود به تعداد 140 آموزگار می باشد. با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، تمامی آنها مورد نظر سنجی قرار گرفته اند. داده های تحقیق با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد جمع آوری شده است. براي سنجش مهارت های مدیریتی مدیران از پرسشنامه مهارت های مدیریتی مدیران مدارس بر مبنای مدل کاتز (1955)، متشکل از سه خرده مقیاس (مهارت فنی، ادراکی و انسانی) استفاده شده است. روایی و پایایی این پرسشنامه به ترتیب 94/0 و 77/0 می باشد. به منظور سنجش سکوت سازمانی کارکنان از پرسشنامه استاندارد زارعی متین و همکاران (1390) استفاده شد شده است. این پرسشنامه ابعاد سکوت مطیع، سکوت تدافعی و سکوت نوع دوستانه را می سنجد. روایی و پایایی این پرسشنامه به ترتیب 91/0 و 75/0 می باشد. برای تحلیل و توصیف داده ها و بررسی فرضیات از توزیع فراوانی و آمارههای توصیفی، ضریب همبستگی، و رگرسیون نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین مهارت های مدیریتی مدیران و سکوت سازمانی آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود رابطه معناداری به صورت معکوس وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین مهارت فنی مدیران و ابعاد سکوت سازمانی (سکوت تدافعی، سکوت مطيع، سکوت نوع دوستانه) آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود رابطه معناداری به صورت معکوس وجود دارد. از طرفی نتایج نشان داد که بین مهارت انسانی مدیران و دو بعد سکوت تدافعی و سکوت مطیع آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود رابطه معناداری به صورت معکوس وجود دارد. ولی این رابطه برای سکوت نوع دوستانه معنادار نمی باشد. نهایتاً اینکه بر اساس نتایج مشخص شد که بین مهارت ادراکی مدیران و ابعاد سکوت سازمانی (سکوت تدافعی، سکوت مطيع، سکوت نوع دوستانه) آموزگاران مقطع ابتدایی بخش چترود رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی:
مهارت های مدیریتی مدیران، مهارت های فنی، مهارت های فنی، مهارت های انسانی، مهارت های ادراکی، سکوت سازمانی
فهرست مطالب
1-4 اهمیت و ضرورت انجام تحقيق.. 5
1-9-1 تعریف نظری واژه ها و اصطلاحات… 10
1-9-2 تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات… 11
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق 12
2-2-1 سیر تاریخی و مفهوم مهارت های مدیریتی.. 13
2-2-2 دیدگاه های مرتبط با مهارت های مدیران. 14
2-2-3-1 ابعاد مهارت های ادراکی.. 17
2-2-3-1-3 تصمیم گیری و حل مسئله. 17
2-2-3-1-4 خلاقیت و نوآوری.. 18
2-2-4-1 اجزای مهارت های انسانی.. 19
2-2-4-1-3 هدایت، تغییر وکنترل رفتار. 19
2-2-4-2 ابعاد مهارت های انسانی.. 20
2-2-7 مهارتهاي مديريتي در سطوح مختلف… 23
2-3-1 تاریخچه و سیر مفهومی سکوت سازمانی.. 25
2-3-3 پیشایندهای سکوت سازمانی.. 28
2-3-3-1 ترس مدیران از بازخورد منفی.. 29
2-3-3-2 باورهاي تلویحی و ضمنی مدیران. 30
2-3-3-3 ساختارها و سیاستهاي سازمانی و رفتارهاي مدیریتی.. 31
2-3-3-4 ایجاد برداشت هاي مشترك از طریق مفهوم سازي جمعی.. 33
2-3-3-5 عدم تشابه جمعیت شناختی.. 35
2-4-1 پژوهش های انجام شده در داخل کشور. 36
2-4-2 پژوهش های انجام شده خارج از کشور. 38
3-4 جامعه آماري، حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 46
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه. 47
3-8 روش تجزيه و تحليل اطلاعات… 48
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 49
4-2-1 توصیف شاخصهای دموگرافیک… 50
4-2-1-1 بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنس… 50
4-2-1-2 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سن.. 51
4-2-1-3 بررسی توزیع افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت… 52
4-2-2 توصیف کمی متغیرهای پژوهش… 53
4-2-3 توصیف کیفی متغیر مهارت های مدیریتی مدیران. 54
4-2-4 توصیف کیفی ابعاد متغیر سکوت سازمانی.. 55
4-4 تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق) 57
4-4-2 بررسی فرضیه های فرعی.. 60
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات… 64
5-2-2 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 66
5-4 پيشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق.. 72
5-5 پيشنهاد به ساير محققان. 74
فهرست اشکال
نگاره 3-1 گامهای فرایند تحقیق.. 45
نگاره 4-1 نمودار توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنس… 51
نگاره 4-2 نمودار توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سن.. 52
نگاره 4-3 نمودار توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت… 53
نگاره 4-4 نمودار پراکنش مهارت های مدیریتی مدیران * سکوت سازمانی.. 58
فهرست جداول
جدول 2-1 مهارتهاي مديريتي در سطوح مختلف… 23
جدول 2-2 انگیزه های سکوت کارکنان (زارعی متین و همکاران، 1390: 82) 26
نگاره 2-1 پیشایندهای سکوت سازمانی (موریس و میلیکن، 2000) 29
جدول 3-1 مهارت های مدیریتی مدیران با ذکر تعداد سوال و نمره گذاري سؤالها 46
جدول 3-2 ابعاد سکوت سازمانی با ذکر شماره سوال و نمره گذاري سؤالها 46
جدول 3-3 سازگاري درونی (پایایی) 47
جدول 4-1 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنس… 51
جدول 4-3 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت… 52
جدول 4-4 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیرهای مدل (136n=) 53
جدول 4-5 توزیع فراوانی مهارت های مدیریتی مدیران. 54
جدول 4-6 توزیع فراوانی ابعاد متغیر سکوت سازمانی.. 55
جدول 4-7 نتایج آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای بررسی پذیره نرمال بودن متغیرهای مطالعه. 56
جدول 4-8 ضرایب همبستگی بین مهارت های مدیریتی مدیران و سکوت سازمانی آموزگاران. 57
جدول 4-9 همبستگی پیرسون بین ابعاد مهارت های مدیریتی مدیران و سکوت سازمانی.. 58
جدول 4-10 جدول تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین متغیر ملاک و متغیرهای پیش بین.. 59
جدول 4-11 نتایج رگرسیون stepwise مهارت های مدیریتی مدیران بر سکوت سازمانی.. 59
جدول 4-12 ضرایب همبستگی بین ابعاد متغیرها 60
جدول 5-1 خلاصه نتایج آمار توصیفی.. 65
منابع فارسی
- احمدی، عباداله و دوست محمد لو، حکیمه (1388). بررسي رابطه بين مهارتهاي فني، انساني و ادراکي مديران با ميزان اثربخشي دبيرستانهای ناحيه 1 شهر شيراز. رهيافتي نو در مديريت آموزشي. دوره 2، شماره 4. صص 136-119.
- اژدری، رسول (1385)، بررسی تأثیر مهارتهای مدیریتی رؤسای شعب بانک تجارت شهر تهران بر میزان سود آوری آنها، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال هشتم، شماره 23 صص 22-37.
- اسدی، علی (1374). بررسی نقش دانش ومهارت های مدیریتی رؤسای دبیرستان های کشاورزی در موفقیت آموزشی این مراکز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.
- افخمی اردکانی، مهدی؛ خلیلی، افسر (1391). بررسي رابطه بين عوامل شخصيتي و سكوت كاركنان دانشي. پژوهشهاي مديريت عمومي، سال پنجم، شماره صص 83-65.
- افشاری، مصطفی و هنری، حبیب و غفوری فرزاد (1389). بررسي مهارتهاي سه گانة مديريتي (ادراكي، انساني، فنی) مديران ادارات تربيت بدني دانشگاههاي سراسر كشور، نشریه مديريت ورزشي، شماره 5، صص 105 تا 125.
- انتظاری، اعظم (1392). تبیین نقش مخرب سکوت سازمانی و راههای برون رفت از آن. کنفرانس مدیریت، چالش ها و راهکارها. شیراز.
- ایران نژاد پاریزی، مهدی و ساسان گهر، پرویز (1380). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. انتشارات عالی بانکداری ایران.
- باقری، قدرت ا…؛ زارعی، ریحانه؛ نیک آئیین، مجتبی (1392). سکوت سازمانی (مفاهیم اساسی و عوامل توسعه). مدیریت ایده آل. دوره 3 شماره 1. صص 62-50.
- پناهی، بلال و ویسه، مهدی (1388). بررسی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان. مجله دانشگاه پیام نور، آذربایجان شرقی. انتشار در irexpert.ir.
- جواهری زاده، ناصر و چرمیان، احمد (1388). رابطه مديريت زمان با مهارت هاي مديران و ويژگي هاي فردي آنان در دانشگاه آزاد اسلامي. فصلنامه بصيرت، سال شانزدهم، شماره 43.
- چراغچی حرم، حمزه (1390). سکوت سازمانی، ماهنامه علمی فرهنگی روابط عمومی بانک مرکزی، پیام بانک، صص 39-37.
- خاکی، غلامرضا.، (1388)، روش تحقیق با رویکردی بر پایانامه نویسی، انتشارات بازتاب، چاپ پنجم، تهران.
- خدادادی، فاطمه، (1383)، بررسی مهارت های سه گانه مدیران با اثر بخشی آنها از نظر دبیران دبیرستان های دخترانه شهر ساری در سال تحصیلی 83-82 دانشگاه آزاد تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- دانایی فرد، حسن و پناهی، بلال (1389). تحلیل نگر شهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی، تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، جلد 1، شماره 3، صص 19-1.
- دلوی محمدرضا، سفيددشتی فرزانه (1392). تأثير بازاريابی داخلی بر سکوت سازمانی: مطالعه موردی اداره امورمالياتی شهر اصفهان.; 26 (1):139-160.
- ذاکر فرد، م. نوری، ا. سماواتیان. ح. (1390). تدثیر آموزش مهارت های ادراکی سرپرستان شیفت بر میزان رضایت و توانمند سازی کارکنان. روانشناسی معاصر. 6(1): 22-13
- رضایی، علی (1387). بررسي رابطه بين استرس و عملکرد کارکنان سازمانهاي دولتي استان زنجان. فراسوی مدیریت. سال چهارم، شماره 14. صص 22-14.
- رضایی فر، حمید (۱۳۹۲). آسیب شناسی سکوت سازمانی. نشر مبتکران.
- رضائیان، علی (1385) مبانی مدیریت و سازمان. انتشارات سمت. چاپ هشتم. تهران.
- رنجبر، غلامحسین (1378) بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مدیران با مهارت های شغلی آنان از نظر دبیران دبیرستان های شهرستان شیراز در سال تحصیلی 77-76. دانشگاه اصفهان پایان نامه کارشناسی ارشد.
- زارعی متین، حسن؛ طاهری، فاطمه؛ سیار، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 2. صص 104-77.
- زالی، محمد رضا (1385) مهارت ها و ویژگی های مدیران تحقیقاتی. انتشارات دانشکده علوم اداری و مدیرت بازرگانی. تهران.
- سرفرازی، مهرزاد و معمار زاده، غلامرضا و واحد پور، غلامعباس (1384). بررسي اثر بخشي سبك تصميم گيري مديران نوآور درمقايسه با مديران سازگار. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
- سفیدگران، بهارک (1382) بررسی نظام انتصاب رؤسای شعب بانک رفاه بر پایه الگوی مهارت های مدیریتی. مؤسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
- عبداللهی، محمد حسن (1384). بررسی نیازهای آموزشی مدیران میانی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به مهارت های سه گانه مدیریتی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان.
- قنبري،سيروس و رجبي، عباس (1389). ميزان آشنايي مديران با مهارت هاي سه گانه مديريتي و رابطه آن با عملكرد آنان. مجله پژوهش علوم انساني، سال يازدهم، شماره 28.
- کاتز، (1380). مهارت های یک مدیر موفق. ترجمه محمد توتونچیان. تهران. انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- کریمی، وجیهه (1387). تاثير مهارتهاي مديريت در توانمندسازي منابع انساني در كيفيت آموزش عالي. دومين كنفرانس توانمند سازي منابع انساني.
- کونتز، ه. اودانل، س. و. ویهریخ. ه.(1385). اصول مدیریت. ترجمه محمد علی طوسی. علی اکبر فرهنگی. سید امین علوی و اکبر مهدیان. تهران. موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی
- گودرزی، محمود، (1381) طراحی و تبیین الگوی مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
- لسانی، مهدی و دهقانی، مریم (1387). بررسي رابطه بين مهارت هاي مديران و اثربخشي مدارس متوسطه و پيش دانشگاهي ناحيه 3 شهرستان كرمان. پژوهش در نظام هاي آموزشي،2(4).
- مقیمی، محمد، (1385)، مبانی کارآفرینی، انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران،
- مورهد، جی وگریفن (1383) رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران. انتشارات مروارید. چاپ هشتم.
- نصر اصفهانی، علی؛ آقاباباپور، طاهره (1392). بررسی رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی. سال 24. شماره 52. صص 162-139.
- نصیری، فخر السادات و محمد داودی، امیر حسین و کریمی جاوید، فاطمه (1390). رابطه بين مهارت هاي مديران با هوش چندگانه آنان در مديران مدارس متوسطه شهر همدان. اولین همایش مدیریت اموزشی در نظر و عمل.
- نیک آیین، مجتبی؛ زارعی، ریحانه؛ زارعی متین، حسن (1393). آیا شایعات سازمانی تاثیر سکوت سازمانی روی تعهد سازمانی را تقویت می کنند؟. مجله مسائل اجتماعی و علوم انسانی. دوره 2. شماره 1. صص 93-88.
- نوه ابراهیم، عبدالرحیم و کریمی، وجیهه (1385). بررسی رابطه مهارتهای سه گانه مدیران گروههای آموزشی با کیفیت آموزشی، مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره 39.
منابع انگلیسی
- Bouradas, D And Vakola,M. (2007).Organizational Silence: A New Challenge For Human Resource Management; athense university ofeconomics and business, pp1-19.
- Çınar, , Karcıoğlu, F., Alioğulları Z. D., (2013). The Relationship between Organizational Silence and Organizational Citizenship Behavior: A Survey Study in the Province of Erzurum, Turkey. Procedia – Social and Behavioral Sciences 99. 314 – 321.l
- Huusko, Liisa. (2006). “The lack of skills: an obstacle in teamwork”, Journal of team performance management, Vol.12. No112; PP:5-16
- Katz, Rl. (1991). “Skills of an effective administer”. Harvard business review. Business classic fifteen key concepts for managerial success.
- Morrison, E. U. & Milliken, F. J. (2000) “Organizational Silence a Barrier to Change and Development in a Pluralistic World”. Academy of Management Review, Vol. 25, No. 4, Pp, 706-25.
- Ira and Barondi, Bassam. (2008).”Project management education. The human skills imperative”. International journal of project management. Vol. 26. ISSNE2, PP: 124-128.
- Pelit, E., Dinçer, F., Kılıç, I (2015). The Effect of Nepotism on Organizational Silence, Alienation and Commitment: A Study on Hotel Employees in Turkey. Journal of Management Research.Vol 7, No 4.
- Peterson,Tim.D(2004). “The ongoing legacy of R.L. Katz “. Journal of management Decision,Vol.42.no.10. PP:1297-1308
- Peterson, N. A., & Zimmerman, M. A. (2004). Beyond the Individual: Toward a Nomological Network of Organizational Empowerment.American Journal of Community Psychology, 34(1/2): 129-145.129.
- M. and Bouradas. D. (2005). Antecedents and Consequences of Organizational Silence: an Empirical Investigation Employee Relations. Journal of Organizational Change Management, Vol. 27, No. 4, Pp. 441-458.
- Zehir, C and Erdogan, E. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethica Leadership through Employee Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences 24, 1389–1404.
محصولات مشابه
فرمت فایل | word, pdf |
---|---|
رشته | علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی |
تعداد صفحات | 101 |